ממדליית כסף בדובאי לבמת AIPAC

אחרי הישג חסר תקדים באולימפיאדת הרובוטיקה של  FIRST בדובאי, קבוצת התלמידים הזוכה הוזמנה לנאום על הבמה העולמית. קבוצת Israel  FIRST מתיכון אזורי מגידו ייצגה את ישראל באולימפיאדת הרובוטיקה שהתקיימה באוקטובר בדובאי. בעקבות זכייתה במדליית כסף הוזמנה הקבוצה לנאום על בימת ועידת AIPAC בוושינגטון

נבחרת רובוטיקה מתיכון אזורי מגידו הפועלת תחת ארגון FIRST ישראל בהובלת הטכניון, משרד החינוך ומשרד המדע והטכנולוגיה יצאה לדובאי באוקטובר האחרון להשתתף באולימפיאדה העולמית  Global Challenge FIRST. בעקבות הישגיה המרשימים, נסיעתה החשאית וזכייתה במדליית כסף, הוזמנה הנבחרת בסיועה של אגודת ידידי הטכניון בארצות הברית (ATS) לנאום בוועידת AIPAC היוקרתית שתתקיים ב-1-3-3.2020 בוושינגטון, ארה”ב. בני הנוער שייצגו את הארגון ואת מדינת ישראל בדובאי יטוסו ב-26.2 לקראת חזרות גנרליות לפני הנאום בבמה העולמית, יציגו את הרובוט פרי פיתוחם וישתפו את הקהל בסיפורם המיוחד.

התחרות הייתה הזדמנות חשובה לחשיפה חיובית של מדינת ישראל בהיבט הטכנולוגי והמדיני, והשתתפו בה 119 משלחות המייצגות 119 מדינות. המשלחת הישראלית, השתתפה בתחרות העולמית והעפילה לשלב הגמר כראש הברית (אשכול של משלחות המתחרות יחד) הכוללת משלחות מאיטליה, אוגנדה ואוסטרליה. נבחרת ישראל זכתה בגמר במדליית כסף לאחר שסיימה את שלב המוקדמות בדירוג הנקודות הגבוה ביותר והיחידה עם מאזן ניצחונות מושלם (9-0-0). בנוסף קיבלה הנבחרת פרס מיוחד על עזרה יוצאת דופן לקבוצות אחרות.

שמונת בני הנוער הם נעה דומן, יובל פרי ורון פרי מרמות מנשה, איתי זיו ממרחביה ועומר ברעם מיקנעם עילית, עידו לוי וגל צ’פמן מרמת השופט ואורי בן יצחק מקיבוץ מגידו. השמונה ושני המנטורים – אסנת דומן וניסים לוי – קיבלו אבטחה אישית צמודה כדי להבטיח את שלומם בדובאי. הנבחרת נסעה הודות לסיוע המועצה האיזורית מגידו חברת מלנוקס חברת Tama וחברות נוספות וכן בתמיכת משרד החוץ.

המשלחות בדובאי הגיעו מכל רחבי העולם ונדרשו להתמודד, באמצעות רובוטים שפיתחו לבדו, עם אתגר המדמה איסוף פסולת מאוקיינוסים ושמירה על הסביבה. הניקוד ניתן להן על סמך יכולתן ללקט כמה שיותר פריטים מזירת התחרות. בשל הצלחת המשלחת והנחישות שהפגינו על מנת לייצג את ישראל בתחרות, הוזמנו התלמידים לנאום בוועידת AIPAC.

* ארגון  FIRST הוקם בארה”ב בשנת 1989 על ידי היזם דין קיימן כדי לקרב ילדים ובני נוער לתחומי המדע והטכנולוגיה. הארגון משתמש במודל של תחרויות רובוטיקה ספורטיביות שבהן קבוצות מתחרות זו בזו בהתמודדות עם אתגר. בתוכניות FIRST  ברחבי העולם משתתפים יותר מ-570,000 ילדים ובני נוער.  FIRST Israel פועל משנת 2005 כמלכ”ר בחסות הטכניון ובראשו עומד האלוף (מיל’) אביהו בן נון. בארץ משתתפים בפעילות זו 14,000 ילדים ובני נוער מגן חובה ועד י”ב מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.

האלוף (מיל’) אביהו בן-נון, יו”ר ארגון Israel  FIRST: ” הישגי המשלחת של תלמידי תיכון מגידו לדובאי היוו מקור גאווה וכבוד ל- Israel   FIRST ולכל מדינת לישראל. אני נרגש שכעת גם ידידינו בארגון AIPAC מכירים בחשיבות המאורע ואנו מודים להם על הזמנתם ותמיכתם בהצלחה הטכנולוגית של הנערים. אנו מודים גם לשותפינו בטכניון, משרד החינוך, משרד המדע והמועצה האיזורית מגידו שסייעו רבות על מנת שהתלמידים יוכלו להשתתף באולימפיאדת הרובוטיקה בדובאי. נסיעת הנערים כיום מסמלת את הצלחת קהילת FIRST ישראל, כאשר אנו מציינים 15 שנה להקמת שלוחה בארץ, אשר לקחה על עצמה בשיתוף פעולה עם הטכניון להגדיל את המוטיבציה של דור העתיד לעסוק במדע וטכנולוגיה, לצד ערכי התרומה לזולת, שותפות, אדיבות מקצועית וערבות הדדית. בשם ארגון FIRST ישראל אני מאחל בהצלחה לנציגנו על במת AIPAC”.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון:FIRST היא תוכנית חשובה ונפלאה, המבטאת את שליחותו של הטכניון בעידוד לימודי המדע וההנדסה בקרב ילדים ובני נוער. יתר על כן, היא מבטאת את רוח השינוי בשיטות ההוראה שאנו פועלים ליישם בטכניון. העברת הדגש מהוראה פרונטלית ללמידה מבוססת פרויקטים תקנה לסטודנטים לא רק ידע אלא גם ראייה מערכתית רחבה יותר, הכוללת גם כישורי מנהיגות ועבודת צוות. הטכניון שותף בתוכנית FIRST מיום הקמתה וימשיך לתמוך בה כתוכנית לאומית חשובה וחיונית. אנו רואים בכם סטודנטים שלנו לעתיד – מנהיגים שיבטיחו את המשך הובלתה הטכנולוגית והמחקרית של מדינת ישראל.”

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס:” ״הנבחרת המצוינת הזאת השיגה השיג חסר תקדים במיקומה ובאיכויותיה באולימפיאדת הרובוטיקה בדובאי. למעשה, לא היה לי ספק שישיגו הישגים עצומים, וכך גם אמרתי להם בפגישתנו, ערב יציאתם לתחרות. זאת פשוט גאווה לאומית אמיתית והוכחה נחרצת לחשיבות החלטת הממשלה שהובלתי עם כניסתי לתפקיד: לממן את המשלחות הללו, מתקציב המשרד. אני מאחל לחברי הנבחרת טיסה טובה לוושינגטון ובטוח שייצגו אותנו בכבוד גם על במת אייפק היוקרתית בבירה האמריקנית״.

שר החינוך, רפי פרץ: “הישגה הנפלא של הנבחרת הלאומית שלנו ברובוטיקה מהווה גאווה אדירה למערכת החינוך ולמדינת ישראל כולה. בנוסף לחשיבותה החינוכית, התחרות היוותה הזדמנות חשובה בעבור ישראל גם בהיבט הטכנולוגי פורץ הדרך והמדיני יחד. לאור חשיבות התחרות, פעלתי נחרצות על מנת להשיג את האישורים הביטחוניים הנדרשים להשתתפות תלמידינו בתחרות היוקרתית. נמשיך לשקוד על פיתוח עתידם של ילדינו ועל פיתוח המצוינות כדי שישראל תמשיך להיות קטר מוביל בשוק הגלובלי. מברך ומוקיר את התלמידים הזוכים, הצלחתכם הצלחתינו. ישר כח להם ולצוותים שליוו אותם”.