אולימפיאדת הביוטכנולוגיה השלישית בטכניון: הנדסת צמחים – עתיד החקלאות

עמית פריאנט מתיכון גולדה נס ציונה זכה במקום הראשון בתחרות – ובמלגת לימודים בטכניון

השבוע התקיימה אולימפיאדת הביוטכנולוגיה השלישית בטכניון. האולימפיאדה, הנערכת בשיתוף הפיקוח על מגמת הביוטכנולוגיה במשרד החינוך, התקיימה תחת הכותרת “ביוטכנולוגיה – המדע שבונה את המחר”. התחרות מיועדת לתלמידי כתות י”ב המתמחים בפרויקט הגמר “יישומים בביוטכנולוגיה”.

כ-250 תלמידים מכל הארץ השתתפו באירוע, שבו התחרו 5 פיינליסטים מכיתה י”ב שנבחרו לאחר מבחני מיון וראיונות. כל אחד מחמשת התלמידים הציג את עבודתו במשך 10 דקות, ובהמשך נבחן בעל פה על ידי צוות שכלל את מפמ”רית ביוטכנולוגיה יהודית דסקלו, פרופ’ אילת פישמן – יועצת המגמה וחברת סגל בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, וד”ר עומר יחזקאלי, גם הוא חבר סגל בפקולטה.

במקום הראשון זכה עמית פריאנט מתיכון גולדה נס ציונה על המחקר “בדיקת עמידות צמח מלפפון טרנסגני לנגיף ה-CMV”. במקום השני זכה יואב קולקה מתיכון הנדסאים הרצליה על המחקר “השפעת התרופה מונחית המטרה AFP4-TMZ על חיוּת שורת תאים LLC1”. במקום השלישי זכתה תהילה חנימוב מאורט לילינטל רמלה על המחקר “השפעת מי חמצן על הזדקנות תאים”. צוות השופטים שיבח גם את שני הפיינליסטים האחרים – מאור אוארבך מבי”ס מאיר שפיה וקרן רביד מתיכון מכבים רעות מו”ר.

האירוע נפתח בסרטון המציג את חשיבותו של עולם הביוטק ואת ההישגים שנרשמו בתחום זה לאחרונה: טכנולוגיה להגנה על יבולים חקלאיים, יתושים מהונדסים המונעים התרבות של יתושים מעבירי מחלות, ייצור החלבון האנושי קולגן בצמחי טבק, טיפול בסרטן באמצעות “רוח רפאים ננומטרית”, ייצור תאי דם אדומים במעבדה, פלאפל עתיר חלבון המבוסס על אצות, אבחון מוקדם של סרטן הדם ועוד.

פרופ’ אילת פישמן, המובילה את האירוע מטעם הטכניון, אמרה לתלמידים כי “קראנו את העבודות שלכם וכולן מרשימות מאוד, ובכלל זה השילוב המושכל של ביקורות שליליות וחיוביות כיאה לעבודות חקר מדעיות.” היא סיפרה כי 85 אלף איש עובדים כיום במגזר הביוטכנולוגיה בישראל וכי התחום הולך וגדל בכיוונים רבים ובהם מכשור רפואי, תרופות, אגרו-ביוטכנולוגיה, ביואינפורמטיקה, אבחון רפואי ועוד. פרופ’ פישמן ציינה שורה של חברות ישראליות שנרכשו בשנים האחרונות ובהן סילנטיס, פרולור ביוטק, NeuroDerm ו-GeneSort  וסיפרה על Equinom הישראלית, שגייסה החודש 10 מיליון דולר. Equinom עוסקת בשיפור וטיפוח תכונות של צמחים כגון שומשום ואפונה, וזאת באמצעות ניתוח ביואינפורמטי של מידע רב שנאסף מריצוף גנטי של אותם צמחים.

הזוכה במקום הראשון, עמית פריאנט, אמר כי תהליך המחקר הרחיב את אופקיו ולימד אותו להשקיע, להתמודד עם תקלות ושינויים בלתי צפויים ולנהל זמן באופן נכון. “חקרנו את עמידותם של צמחי מלפפון מהונדסים (טרנסגניים), וגילינו שעמידותם של צמחים אלה לווירוסים גבוהה יחסית. המשמעות היא שטיפוח צמחים טרנסגניים יצמצם את הצורך בהדברה כימית, שחסרונותיה ידועים.”