“ישנה תשובה אחת לכישלון והיא ניצחון”

ב-24 בינואר, מציינים בעולם את יום השנה ה-55 למותו של סר ווינסטון צ’רצ’יל. צ’רצ’יל נפטר בגיל 91 ונקבר בכנסיית סנט מרטין בכפר בליידון. טקס הלווייתו היה לאחד מכינוסי המדינאים הגדולים בהיסטוריה. לטכניון היה קשר מיוחד עם סר ווינסטון צ’רצ’יל, ואולם הכנסים המרכזי והגדול ביותר בקמפוס נקרא על שמו.

רגע היסטורי על סר ווינסטון צ’רצ’יל, הטכניון ואולם צ’רצ’יל

ראש ממשלת בריטניה סר ווינסטון צ’רצ’יל קיים קשר הדוק וחם עם הטכניון, וצאצאיו המשיכו בכך. ב-1955 ביקר בטכניון בנו רנדולף צ’רצ’יל וחתם על מגילת היסוד של אבן הפינה לבניין צ’רצ’יל. הוא הביא עמו מסר מאביו: “הנני מצטער צער רב על שנבצר ממני להיות נוכח בפתיחת בניין העצרת החדש בטכניון… על פיתוח ההישגים הטכנולוגיים של ארצכם הנכם ראויים לשבח.”

בארכיון הטכניון נמצאו שני מכתבים רשמיים מסר ווינסטון צ’רצ’יל להנהלת הטכניון. במכתב הראשון, מ-20 בנובמבר 1954, מודה ראש ממשלת בריטניה להנהלת הטכניון “על ההחלטה לקרוא על שמי שני בניינים בקמפוס החדש ועל כך ששמי יקושר עם המאמצים המוקדשים לפיתוח ידע ולרווחת האדם.” הוא מציין כי הטכניון חיוני לשגשוגה העתידי של מדינת ישראל וכי שגשוג זה יועיל בהכרח לארצות אחרות. “ישראל אינה חסרה אנשי מקצוע, מדענים ואומנים מיומנים, אולם גם הם אינם יכולים לפתור לבדם את כל בעיותיה הכלכליות של ישראל. דרושים לה גם טכנאים ועובדי כפיים שיבנו ערים ומפעלים ויפריחו את מדבר השממה.”

במכתב השני, מחודש מאי 1958, מתנצל סר ווינסטון צ’רצ’יל, שכבר היה אדם פרטי, על שנבצר ממנו לבקר בטכניון. “כציוני מזה שנים רבות אני עוקב בהנאה ובהערצה אחר צמיחתה של מדינת ישראל… אני מתפלל כי מאמציכם יוכתרו בהצלחה… לטובת כל העמים במזרח התיכון.” את מקומו בטקס מילאה בתו שרה צ’רצ’יל, שהשתתפה בטקס חנוכת אולם צ’רצ’יל בטכניון. חודשיים לאחר מכן, ב-3 ביולי 1958, מסר סר ווינסטון צ’רצ’יל עצמו, במשכנו בלונדון, את המפתח לאולם בטכניון לשגריר ישראל בבריטניה דאז אליהו אילת.

גם נכדו של צ’רצ’יל, ווינסטון ספנסר צ’רצ’יל, ביקר בטכניון ואף היה שותף בשיקום בניין צ’רצ’יל לאחר שנפגע בשריפה בשנת 1979.

The Churchill Building at Technion – Israel Institute of Technology in Haifa