הייתי רוצה לראות בארמניה אוניברסיטה כמו זו שלכם

נשיא ארמניה ד”ר ארמן סרקיסיאן ביקר בתחילת השבוע (א’) בטכניון ונפגש עם נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, המשנה הבכיר לנשיא פרופ’ עודד רבינוביץ ועם דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק

נשיא ארמניה הגיע לישראל, בהזמנת נשיא המדינה ראובן ריבלין, לכבוד פורום השואה הבינלאומי לציון יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ויום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה. בביקורו בטכניון נלוו לנשיא נציגי משרד החוץ ובראשם שגריר ישראל בארמניה אלי בלוטסרובסקי.

“הטכניון הוא אחת האוניברסיטאות המובילות בעולם,” אמר ד”ר סרקיסיאן, דוקטור בפיזיקה בהכשרתו, “ומאחר שביקרתי כאן לפני כ-30 שנה אני יכול להעיד שהטכניון התפתח באופן מרשים מאוד. זו אוניברסיטה טכנולוגית מעולה הפועלת במודל של המאה ה-21 – חיבור בין-תחומי של מדעים, טכנולוגיה והנדסה – והייתי רוצה מאוד לראות אוניברסיטה כזו אצלנו בארמניה.”

במסגרת הביקור נשא ד”ר סרקיסיאן הרצאה בפני מאות סטודנטים, עובדים וחברי סגל בנושא “גאופוליטיקה בעידן של אינטליגנציה מלאכותית” וקיבל מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון את מדליית הטכניון – אות ההוקרה הגבוה ביותר של הטכניון.

נשיא הטכניון פרופ’ סיון אמר לאורח כי “המוסדות האקדמיים בכל העולם מתמודדים עם שטף המידע העצום המאפיין את תקופתנו, ואוניברסיטה שמבקשת לשמור על רלוונטיות חייבת להמציא את עצמה מחדש. אין לי ספק שבתחום הזה, ובתחומים אחרים, נוכל ללמוד הרבה זה מזה.”

“באתי לדבר על הבינה המלאכותית והשפעתה,” אמר ד”ר סרקיסיאן בהרצאתו, “אולם ברור שעדיין איננו יודעים היטב לאן היא תוביל אותנו, ואי-וודאות זה מלחיץ רבים. חשוב מאוד שנקפיד על שימוש נכון בבינה מלאכותית, שימוש שימנע אירועים איומים כמו אלה שקרו לעם היהודי ולעם הארמני. העולם העתידי יהיה עתיר טכנולוגיה, והמושגים שאנו מכירים בו כיום כבר לא יהיו רלוונטיים. עלינו לחשוב על דרכים חדשות לחינוך הדור הצעיר שכבר היום חי בשתי מציאויות מקבילות – היומיומית והוירטואלית וכצרכן אדיר של מידע יזדקק לדרכי לימוד וחינוך חדשות.”

“מהפכת הבינה המלאכותית דומה בהיבטים רבים למהפכת המכניקה הקוונטית שהתרחשה לפני מאה שנה. באותה תקופה חשבנו שהפיזיקה הושלמה, שהמדע הניוטוני הוא סוף פסוק, אבל איינשטיין הבהיר לנו שטעינו וגם נתן לנו כלים להיחלץ מהמקום שבו נתקענו. גילוי המכניקה הקוונטית פתח צוהר לתגליות עצומות: גילוי החלל, טכנולוגיות חדשות לגמרי, וגם, לצערי פצצת האטום.

“כיום החיים שלנו קוונטיים. אנחנו מתקשרים בינינו במהירות האור, וגם העולם העסקי פועל במהירות דומה ובדפוס קוונטי. כולנו מחוברים, וגם בפוליטיקה זה ניכר – השליטים מתקשרים עם האזרחים באופן מהיר ומיידי, ומהפכות יכולות להתפרץ בזמן קצר מאוד. למרבה הצער גם מגיפות מתפשטות בדפוס קוונטי, כפי שראינו בימים האחרונים. אם פעם התפשטו מגיפות במהירות של דהירת סוסים או של שיט ספינה, כיום יכולה המגפה לעבור מיבשת ליבשת תוך יממה אחת.

“הבינה המלאכותית תשנה את חיינו בכל היבט אפשרי – גנומיקה, בריאות, תעשייה, פוליטיקה, תעסוקה ועוד. עלינו לזכור תמיד את הערכים האנושיים הבסיסיים שהם הדברים החשובים באמת: האהבה, הכבוד והיושר. אם נאבד אותם נישאר עם בינה מלאכותית, ללא בינה טבעית, וחיינו יהיו גיהנום.”

בנוסף, נפגש הנשיא הארמני עם סטודנטים ועובדי טכניון שעלו מארמניה, אשר קיבלו אותו בהתרגשות רבה.