פרופ’מ פוקס נבחר לארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית

פרופ’-משנה פוקס, חבר סגל בפקולטה לביולוגיה, חוקר את תפקיד המוות התאי המתוכנן בתהליכים פיזיולוגיים. מחקריו סוללים דרכים חדשות ברפואה רגנרטיבית ובטיפול בפצעים ובגידולים סרטניים

פרופ'-משנה פוקס

פרופ’-משנה ירון פוקס

פרופ’-משנה ירון פוקס מהפקולטה לביולוגיה בטכניון הוא אחד מ-27 מדענים מכל רחבי העולם שנבחרו כחוקרים צעירים על ידי EMBO – הארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית. פרופ’ פוקס, הישראלי היחיד במחזור הנוכחי, התקבל לרשימה היוקרתית על הישגיו ב”רתימת אפופטוזיס של תאי גזע לטובת חידוש רקמות”.

“כל אחד מהחוקרים הצעירים שבחרנו הוכיח כי ביכולתו לערוך מחקר ברמה הגבוהה ביותר, וזה כבוד גדול עבורנו לקבלם לקהילת EMBO,” אמרה מנהלת הארגון מריה לפטין. “השנים הראשונות של מחקר עצמאי הן שנים מאתגרות מאוד, ואנחנו שמחים לתמוך ב-27 החוקרים האלה בתחילת הקריירה העצמאית שלהם.”

פרופ’-משנה פוקס עוסק בהתאבדות מתוכננת (אפופטוזיס) בתאי גזע – תאים ייחודיים ונדירים יחסית, המייצרים תאים מסוגים שונים וכך מחדשים רקמות שונות בגוף. במרוצת השנים נערכו מחקרים רבים בנושא ההתחדשות העצמית של תאי הגזע והתמיינותם, אבל המנגנון האפופטוטי בתאים אלה כמעט שלא נחקר.

קבוצת המחקר של פרופ’-משנה פוקס גילתה את תפקידם של חלבונים אפופטוטיים שונים באוכלוסיות שונות של תאי גזע של העור והמעי, והוכיחה כי אפשר לרתום את תהליך האפופטוזיס כדי להאיץ את החלמת הרקמה לאחר פציעה ולהקטין את הצלקות שמותירה הפציעה כעבור זמן. בנוסף הצליחה הקבוצה ליצור מיני-איברים בצלחת, היכולים לשמש להשתלות וכמערכות למציאת תרופות חדשות. תגליות אלו סוללות דרכים לטיפול יעיל יותר במחלות שונות ולהחלמה משופרת.

ארגון EMBO כולל את החוקרים המובילים המקדמים את המצוינות במדעי החיים באירופה ומחוצה לה. מטרותיו העיקריות של הארגון הן תמיכה בחוקרים מוכשרים בכל השלבים בקריירה שלהם, קידום של שיתוף ידע מדעי וסיוע בבניית סביבת מחקר עשירה המאפשרת לחוקרים למצות את כישוריהם. החוקרים הצעירים הנבחרים מצטרפים לתוכנית ארבע-שנתית, תקופה שבמהלכה מספק להם הארגון תמיכה כספית, קשרים מקצועיים חשובים, הדרכה (mentorship) של חוקרים ותיקים מקרב קהילת EMBO, הכשרה בהיבטים מנהיגותיים וגישה לתשתיות המחקר של המעבדה האירופית לביולוגיה מולקולרית (EMBL) בהיידלברג, גרמניה.

מחקריו של פרופ’-משנה פוקס סוללים דרכים חדשות ברפואה רגנרטיבית ובטיפול בפצעים ובגידולים סרטניים. על מחקריו השונים פרופ’ פוקס זכה השנה בפרס קריל מקרן וולף, בפרס דניאל שירן ובפרס הגדול של Sartorius & Science לרפואה רגנרטיבית ולתרפיה תאית לשנת 2019. האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS) העניקה לו את הפרס על שורה של הישגים שהוא תיאר במאמר ב-Science: “מוות תאי מתוכנן: אופקים טיפוליים”.