בתים מבפנים בטכניון | חיפה – 2019

בתים מבפנים הוא אירוע ארכיטקטורה גדול המתקיים בעיר אחת לשנה. הסיורים השנה יתקיימו ב- 30-28 בנובמבר ויתמקדו באזור הדר הכרמל.  בנוסף יתקיימו מקבץ סיורים בקמפוס הטכניון בנוה שאנן וברחבי העיר בחסות המרכז לחקר המורשת הבנויה ע״ש אבי ושרה ארנסון והפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. הכניסה לאירועים כולם – ללא תשלום.
להרשמה ועדכונים: www.batim-haifa.org

 

סיורים 7-1 יתקיימו בקרית הטכניון ביום שישי 29.11.19:

  1. המרכז לחקר המורשת הבנויה ע”ש אבי ושרה ארנסון
    נקודת מפגש: בכניסה לבניין סגו, קריית הטכניון.
    ביקור בארכיון המרכז לחקר המורשת הבנויה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון הכולל אוספים נדירים שנשמרו בו מימיו הראשונים של הטכניון כמו אוסף הספרים הנדירים של אלכסנדר ברוולד (אדריכל הבניין ההיסטורי של טכניון), אוסף נגטיבים על זכוכית המתארים הקמת מבני ציבורי בתקופת המנדט הבריטי ואוסף פרויקטים של סטודנטים משנות ה־60 ואילך. כן יוצגו אוספים שנקלטו בארכיון בשנים האחרונות כגון אוסף משרד יער ואוסף אדריכל שמואל יבין.
    שישי, 29.11, 13:00.
    אין צורך ברישום. מוגבל ל-15 הבאים הראשונים.

1.המרכז לחקר המורשת הבנויה ע"ש אבי ושרה ארנסון

  1. הבניין הראשון

נקודת מפגש: רחבת הכניסה לבניין אווירונאוטיקה, קריית הטכניון (חנייה מאחורי הבניין). סיור בהדרכת אדריכלית אורליה קירמאיר (אדריכלית הקמפוס לשעבר) במבנה הראשון שנבנה בקמפוס הטכניון בשנת 1954. בסיור יוצגו סיפוריהם של הבניין, של פרופ’ יוחנן רטנר, אדריכל הבניין, וכן סיפור הקמת הפקולטה לאווירונאוטיקה על ידי פרופסור סידני גולדשטיין וסיפורו של הסטודנט ניביה דורבן ז”ל. משך הסיור כשעה וחצי.

שישי, 29.11 , 09:00.

סיור פתוח. אין צורך ברישום.

2.הבניין הראשון

  1. קריית הטכניון כמוזיאון לאדריכלות ישראלית

נקודת מפגש: שער נווה שאנן (לאחר בידוק ביטחוני).

קריית הטכניון היא מוזיאון פתוח לאדריכלות ישראלית שבה תכננו מאז הקמתה מיטב האדריכלים בסגנונות שונים.  אדריכל עומרי זילכה, בעל הבלוג פינת רחוב, יציג את היסטוריית התכנון של הקמפוס, יעבור לצד חלק מהמבנים ולכמה אף ייכנס וינסה להסביר מה הופך אותם ליצירות מופת ומה הופך קמפוס לייחודי. משך הסיור כשעתיים (אורך המסלול כקילומטר וחצי ורובו בירידה).

שישי, 29.11, 13:00.

סיור פתוח. אין צורך ברישום.

קריית הטכניון כמוזיאון לאדריכלות ישראלית

 

  1. קמפוס יער

נקודת מפגש: רחבת צ’רציל, סמוך לבניין צ’רצ’יל ובניין הסנאט בלב הקמפוס, קריית הטכניון.

סיור בקמפוס הטכניון בהובלת רקפת סיני, אדריכלית נוף ומרצה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. הסיור יסקור את ההיסטוריה של תכנון המרחבים הפתוחים בטכניון מראשיתו ועד לשנות ה־70 ויתמקד בתפיסה התכנונית הייחודית שנבעה מתנאי השטח שהיה מיוער והפכה לסמל ולמאפיין של הטכניון. משך הסיור כשעתיים.

שישי, 29.11, 10:00.
סיור פתוח. אין צורך ברישום.

4. קמפוס יער

  1. בעקבות תכנית האב האבודה

נקודת מפגש: מבאות הכניסה (אולם הפטרייה) בפקולטה לאווירונאוטיקה, קריית הטכניון.

סיור בקמפוס הטכניון עם אדריכל השימור אמיר פרוינדליך, שיציג את הקונפליקט בין תוכניות האב של הקמפוס: תוכניתו של פרופ’ אלכסנדר קליין מ־1953 שהתבססה על ציר ירוק אשר משני עבריו בנייני הפקולטות השונות; ותוכניתו של אדריכל שלמה גלעד משנות ה־60 ששינתה את פני הקמפוס באופן ניכר וקבעה את אופיו עד היום. הסיור יתחיל בתצפית מהמרפסת במחלקה לאווירונאוטיקה, יעבור בפורום, בית הסטודנט, בניין אולמן ובסמוך לפקולטה להנדסת קרקע וגיאולוגיה, פיזיקה וכימיה ומשם ימשיך לגן הבוטני. הסיור יסתיים בחניה של הפקולטה להנדסה. משך הסיור כשעתיים.

שישי, 29.11, 09:00.

סיור פתוח. אין צורך ברישום.

בעקבות תכנית האב האבודה

 

  1. גגות מורפולוגיים

נקודת מפגש: בכניסה לבניין דנצינגר, קריית הטכניון.

המבנה המוזר ופורץ הדרך של מעבדות דנציגר נותר גם היום חדשני ושנוי במחלוקת כפי שהיה עם הקמתו בשנים 1959־1965. הסיור שתוביל אדריכלית רות ליברטי־שלו יעסוק במאפייניו הייחודיים של הבניין ובאלפרד נוימן, האדריכל והפרופסור שייסד את לימודי המורפולוגיה בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, ושבעזרת תלמידו צבי הקר יישם בבית זה את התיאוריה שהתגבשה בלימודים אלה. הסיור ימשיך גם לגגות מורפולוגיים אחרים שהוקמו בקמפוס הטכניון בתכנונם של חברי סגל הפקולטה לארכיטקטורה בשנות ה־50 ובשנות ה־60. הוא יסתיים בנקודת ההתחלה. משך הסיור כשעה.

שישי, 29.11, 13:00.

סיור ברישום מוקדם. מוגבל ל-30 אנשים.

להרשמה: https://www.batim-haifa.org

 

6. גגות מורפולוגיים

 

  1. הארכיון ההיסטורי בטכניון

נקודת מפגש: בכניסה לבניין סגו, קריית הטכניון.

לרגל סיום פרויקט דיגיטציה רחב היקף בו הועלו אלפי מסמכים ותצלומים מהארכיון ההסטורי של הטכניון לרשת, תתקיים הרצאה ובה יוצגו לקהל פריטים מהארכיון המגוללים את סיפורו של  הטכניון בראי ההיסטוריה. את הביקור יוביל הארכיונאי איתי קרן.

שישי, 29.11, 11:00.

סיור ברישום מוקדם.

להרשמה: https://www.batim-haifa.org

7. הארכיון ההיסטורי בטכניון

 

8.באוהאוס חברתי – חוויה אורבנית בחיפה.
אמנות רב-תחומית, מחול, סאונד ואדריכלות לציון מאה שנה לבאוהאוס

28-30 בנובמבר 2019

האירוע “באוהאוס חברתי – חוויה אורבנית לציון מאה לבאוהאוס” מבית עיריית חיפה ובית הגפן, מפעל הפיס, אוניברסיטת חיפה והפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ובשיתוף עם רשת ‘בתים מבפנים’ יספר את הסיפור של המקומות שעשו את חיפה בהדר הכרמל – מרחוב מסדה ועד לשוק תלפיות, לציון מאה שנה לבאוהאוס.
באוהאוס חברתי יתקיים במשך שלושה ימים ויכלול תערוכות מרכזיות של אמנות עכשווית והיסטורית שיתקיימו בחללים אייקוניים דוגמת שוק תלפיות, קולנוע אורה ועוד.

האירוע מזמן שוטטות במרחב העיר ודיבוב החוויה המורכבת של המקום דרך תערוכות אמנות, אירועי פרפורמנס, הרצאות, מופעי תרבות ועשרות סיורי בתים מבפנים. http://socialbauhaus.co.il/