“תחום המחקר אינו עבודה של חוקר בודד אלא תוצאה של שיתוף פעולה מחקרי הדוק וממושך”

עשרות פרסים הוענקו לחוקרים מצטיינים בטכניון בטקס חגיגי שנערך במסגרת אירועי הקורטוריון

מקבלי מענקי ERC, מימין לשמאל: פרופ"ח רונן טלמון, ד"ר יובל פילמוס, ד"ר יואב שכטמן, פרופ' שולמית לבנברג, פרופ' כנרת קרן, פרופ' אורן כהן, פרופ' עמית מלר ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

מקבלי מענקי ERC, מימין לשמאל: פרופ”ח רונן טלמון, ד”ר יובל פילמוס, ד”ר יואב שכטמן, פרופ’ שולמית לבנברג, פרופ’ כנרת קרן, פרופ’ אורן כהן, פרופ’ עמית מלר ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

במסגרת מושב הקורטוריון, חבר הנאמנים, קיים הטכניון טקס חגיגי של הענקת פרסים. את הטקס הנחה פרופ’ סטיבן פרנקל מהפקולטה להנדסת מכונות, שאמר: “היום אנו מחלקים פרסים על הצטיינות בהוראה, במחקר ובחדשנות וחולקים כבוד לחוקרים שקיבלו מענקים מהמועצה האירופית למחקר – ERC. אנו אסירי תודה לאנשים, למשפחות, לקרנות ולארגונים המממנים את הפרסים. עבורנו זוהי הזדמנות להוקיר מצוינות ולטפח מחקרים מעולים שיסייעו בהתמודדות עם אתגרי החיים המודרניים ויקדמו את המדע ואת הטכנולוגיה.”

בשם מקבלי הפרסים דיברה פרופ”ח מירלה בן-חן מהפקולטה למדעי המחשב, שאמרה: “אנחנו קצה הקרחון של המחקר. מחקרים אינם עבודה של חוקר בודד אלא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק וממושך. אני מודה לתורמים הנדיבים, התומכים במחקר ובפיתוח של רעיונות חדשים, וגם לשאר האנשים שבלעדיהם המחקר שלנו לא היה אפשרי: הסטודנטים לתארים מתקדמים, שעושים את רוב העבודה בפועל; מנהלי המעבדה ושאר הגורמים הטכניים; והאנשים ששומרים על שפיותנו ומזכירים לנו שיש חיים מחוץ למעבדה – בני ובנות הזוג, המשפחה והחברים.”

השנה ניתן לראשונה פרס קרן מאורברגר לפיתוח טכנולוגיות למען מדינות מתפתחות. הפרס נועד להדק את הקשרים האקדמיים ואת חילופי המידע בין חוקרים בישראל ובאפריקה ולרתום טכנולוגיות חדשות לטובת האנושות, והוא פתוח לחוקרים מהטכניון ומאוניברסיטאות נוספות בישראל.

פרופ’ אמריטוס אורי שמיר מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון עמד בראש ועדת ההערכה המקצועית שמסרה את המלצותיה לוועדה המנהלת של הקרן. הוא אמר כי לוועדה הגיעו שמונה הצעות, שמתוכן נבחרו שתי קבוצות מחקר: מהטכניון – פרופ’ יהודה עגנון, פרופ”ח מרק טלסניק וד”ר גיא רמון. מאוניברסיטת בן גוריון – פרופ’ יורם אורן, פרופ’ זאב רונן ופרופ’ ג’ק גילרון.

ג’ונתן יאך, המשמש נאמן בקרן, אמר כי “טכנולוגיה והייטק הם דברים נפלאים, הבעיה היא שהם מתפלגים באופן לא צודק ולא שוויוני. אלה משאבים שאינם נגישים לחלק ניכר מהאנושות. סבא שלנו, מוריס מאורברגר, ייסד את הקרן כדי לשבור את ההתפלגות הזאת ולהנגיש את פירות הטכנולוגיה לאנשים שאינם נהנים ממנה בדרך כלל. כאמור, זו השנה הראשונה שהפרס ניתן, ובשנה הזאת התמקדנו בנושא המים. מים הם משאב חיוני, וכפי שאמרה הביולוגית סילביה ארל: ‘יתכנו מים ללא חיים, אך לא יתכנו חיים ללא מים’.”

סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ בועז גולני הודה לג’ונתן יאך, לסטיבן סיידן ולרנה קרניול על היותם “דור ההמשך של ידידי הטכניון”.

 

פרס קופר להצטיינות במחקר הוענק לפרופ’ שאול מרקוביץ מהפקולטה למדעי המחשב על פיתוח מתודולוגיה חדשה לעיבוד אוטומטי של שפות טבעיות.

פרס דיאן שרמן להמצאות רפואיות המועילות לאנושות הוענק לפרופ’ ג’קי שילר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט על תרומתה להבנת הדינמיקה של יחידות החישוב הבסיסיות במוח.

פרס נורמן סיידן למצוינות אקדמית הוענק לפרופ”ח גיא ברטל מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש אנדרו וארנה ויטרבי על פיתוח “קיפודי אור” ננומטריים הסוללים דרך ליישומים חדשים בעיבוד מידע, בהעברתו ובאחסונו. סטיבן, בנו של נורמן סיידן, סיפר כי הפרס נוסד לכבוד יום הולדתו ה-90 של אביו ואמר כי “לצערי נבצר מאבא להגיע השנה לטקס, אבל חשוב לנו לציין כי הטכניון היה ועודנו חלק מרכזי בחייו.”

פרס הנרי טאוב למצוינות אקדמית ניתן לפרופ’ אפרת ליפשיץ מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך על הישגיה בפיתוח מוליכים-למחצה ננומטריים וחומרים מגנטיים לרבות בארות קוונטיות וננו-גבישים מוליכים-למחצה; לפרופ’ עודד בז’ה מהפקולטה לביולוגיה על גילוי משפחה חדשה של רודוספינים – חלבוני חישת אור; לפרופ”ח מירלה בן-חן מהפקולטה למדעי המחשב על הישגים בייצוג אלגברי של מידע גאומטרי, לפרופ”ח אלכס לישנסקי מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון על תרומתו התאורטית להבנת התנועה של שחיינים ננומטריים מלאכותיים; לפרופ”ח דן מרדכי מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים על הישגיו בחישובים הקשורים בננו-קריסטלים; ולפרופ”ח מיטל לנדאו מהפקולטה לביולוגיה על גילוי מנגנון התקיפה של החיידק האלים “סטפילוקוק זהוב”.

פרס עוזי ומיכל הלוי לחדשנות הנדסית יישומית ניתן לד”ר יואב שכטמן מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית על עבודתו בנושא High Throughput Three-Dimensional Multicolor Localization. מענקי מחקר מקרן עוזי ומיכל הלוי למחקר הנדסי, יישומי וחדשני ניתנו לד”ר אמיר גת מהפקולטה להנדסת מכונות על העבודה Etafoils – Morphing airfoil skins  ולפרופ”ח גלעד יוסיפון על טכנולוגיה חדשנית לאנליזה של דגימת זרע ולסינון של תאי זרע חיים.

פרס הילדה והרשל ריץ’ לחדשנות ניתן לפרופ’ אסף שוסטר ומר איליה קולצ’ינסקי מהפקולטה למדעי המחשב, לפרופ’ גרשון אלבר ולפאדי מצארווי מהפקולטה למדעי המחשב, לד”ר שי ברלין מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, לפרופ’ חוסאם חאיק ומר מוחמד חטיב מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, ולד”ר מיכל רהט מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. רנה קרניול, בתם של הילדה והרשל ריץ’, סיפרה כי הפרס נוסד על ידי אביה הרשל בשנת 1991 כדי לעודד מחקר יישומי שיוביל לפטנטים ולתמלוגים שיסייעו לטכניון לממן את פעילותו המחקרית. ב-1995, ציינה רנה, קיבל את הפרס פרופ’ פרץ לביא, וגם הנשיא הנכנס פרופ’ אורי סיון הוא חתן הפרס.

 

בטקס צוינו הזוכים במענקי ERC מטעם המועצה האירופית למחקר: פרופ’ יואב שכנר ופרופ”ח רונן טלמון מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, פרופ’ אשרף בריק מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, ד”ר יובל פילמוס מהפקולטה למדעי המחשב, ד”ר יואב שכטמן, פרופ’ שולמית לבנברג ופרופ’ עמית מלר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית ופרופ”ח כנרת קרן ופרופ”ח אורן כהן מהפקולטה לפיזיקה.

 

 

 

נציג משפחת מאורברגר ג'ונתן יאך

נציג משפחת מאורברגר ג’ונתן יאך

 

פרופ' שאול מרקוביץ, דורין גרין ופרופ' חגית עטיה

פרופ’ שאול מרקוביץ, דורין גרין ופרופ’ חגית עטיה

 

פרופ' ג'קי שילר, ג'ואל רוטמן ופרופ' חגית עטיה

פרופ’ ג’קי שילר, ג’ואל רוטמן ופרופ’ חגית עטיה

 

פרופ' אפרת ליפשיץ, יונתן סוניס ופרופ' חגית עטיה

פרופ’ אפרת ליפשיץ, יונתן סוניס ופרופ’ חגית עטיה

 

פרופ"ח אלכס לשנסקי, יונתן סוניס ופרופ' חגית עטיה

פרופ”ח אלכס לשנסקי, יונתן סוניס ופרופ’ חגית עטיה

 

יונתן סוניס, פרופ"ח דן מרדכי ופרופ' חגית עטיה

יונתן סוניס, פרופ”ח דן מרדכי ופרופ’ חגית עטיה

 

 

סקוט לימסטר, ד"ר יואב שכטמן ופרופ' וויין קפלן

סקוט לימסטר, ד”ר יואב שכטמן ופרופ’ וויין קפלן

 

 

פול קרניול, רנה קרניול, איליה קולצ'ינסקי (בשם אסף שוסטר) ופרופ' וויין קפלן

פול קרניול, רנה קרניול, איליה קולצ’ינסקי (בשם אסף שוסטר) ופרופ’ וויין קפלן

 

מוחמד חטיב, פול קרניול, רנה קרניול, פרופ' חוסאם חאיק ופרופ' וויין קפלן

מוחמד חטיב, פול קרניול, רנה קרניול, פרופ’ חוסאם חאיק ופרופ’ וויין קפלן

 

 

הוריו של פאדי מצראווה עם פול קרניול, רנה קרניול ופרופ' וויין קפלן

הוריו של פאדי מצראווה עם פול קרניול, רנה קרניול ופרופ’ וויין קפלן

 

פרופ"ח מירלה בן חן מדברת בשם מקבלי הפרסים

פרופ”ח מירלה בן חן מדברת בשם מקבלי הפרסים

 

מקבלי מענקי ERC, מימין לשמאל: פרופ"ח רונן טלמון, ד"ר יובל פילמוס, ד"ר יואב שכטמן, פרופ' שולמית לבנברג, פרופ' כנרת קרן, פרופ' אורן כהן, פרופ' עמית מלר ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

מקבלי מענקי ERC, מימין לשמאל: פרופ”ח רונן טלמון, ד”ר יובל פילמוס, ד”ר יואב שכטמן, פרופ’ שולמית לבנברג, פרופ’ כנרת קרן, פרופ’ אורן כהן, פרופ’ עמית מלר ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

 

פרופ' אורי שמיר

פרופ’ אורי שמיר