“הטכניון שינה פניו בעשור האחרון – בהון האנושי ובתשתיות בקמפוס”

כך אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, שיסיים באוקטובר 2019 כהונה בת עשור בתפקיד, בסקירתו השנתית למושב הקורטוריון – חבר הנאמנים של הטכניון. בנוסף, גייס הטכניון בעשור האחרון תרומות בסך של כמעט מיליארד דולר – צמיחה של 47%

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, שיסיים בחודש אוקטובר כהונה בת 10 שנים, שתחילתה ב-1 באוקטובר 2009 הציג את אבני הדרך וההישגים שרשם הטכניון בתקופה זו.

 

מימין לשמאל : יו"ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ויו"ר הקורטוריון לורנס (לארי) ג'קייר. צילום : רמי שלוש, דוברות הטכניון

מימין לשמאל : יו”ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ויו”ר הקורטוריון לורנס (לארי) ג’קייר. צילום : רמי שלוש, דוברות הטכניון

סגל חדש –  263חברי סגל חדשים (כמעט מחצית מסך חברי הסגל) הצטרפו לטכניון בעשר השנים האחרונות

“חברי סגל מעולים הם הנכס החשוב ביותר של כל אוניברסיטה,” אמר פרופ’ לביא, “איכות הטכניון ומעמדו נקבעים בראש ובראשונה על ידי איכות חוקריו. בטכניון יש היום 566 חברי סגל, אחרי שגייסנו 263 חברי סגל חדשים, פירוש הדבר הוא טכניון חדש, טכניון צעיר ונמרץ. חברי הסגל שלנו מעולים, הם המשאב החשוב ביותר שלנו, ועליו אנו לא מתפשרים.” לגידול במספר חברי הסגל, רובם צעירים, נלוותה עלייה של מאות אחוזים במספר הפרסומים בכתבי העת המדעיים המובילים בעולם Nature ו-  Science(מ-13 פרסומים ב-2009 ל-56 ב-2018), בשיפור בדירוג הבינלאומי של הטכניון ובצמיחה משמעותית במענקי המחקר הניתנים לחוקרי הטכניון. חוקרי הטכניון גם זכו בעשור האחרון בפרסים רבים כולל פרס הנובל בכימיה שהוענק לפרופ’-מחקר דן שכטמן ב- 2011.


תשתיות – תנופת פיתוח בקמפוס

תנופת הפיתוח בקמפוס הטכניון ניכרת לעין. היא כוללת בניית מרכז ספורט חדש, בניינים חדשים ומרכזי מחקר, 11 מבני מעונות נבנו בקמפוס בעשור החולף ונוספו 900 פתרונות דיור חדשים, עשרות כיתות חודשו ונבנו, 250 מעבדות חדשות, אולמות לימוד ומרחבים ייעודיים לפעילויות חברה, תרבות וספורט. כיום נמצאות בעיצומן העבודות על כפר הסטודנטים ‘מגדלי ברושים’, אולם ספורט חדש ועל שער הכניסה הראשי לטכניון ע”ש סוזאן ודייויד ווילשטיין. בהמשך יוקמו המרכז לחקר הסרטן ליד הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, מעונות חדשים לסטודנטים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, הבניין ע”ש זיסאפל להנדסת חשמל, מרכז סגול לחומרים מרוכבים חכמים, בניין דלורו שנתרם על ידי קרן אדליס למחקר במדעי החיים, רפואה והנדסה, ומכלול המעונות בהדר. “ההשקעה העצומה בבניית מעונות לסטודנטים ובחידוש המעונות הקיימים הובילה לכך שהטכניון הוא המוסד האקדמי המוביל בארץ במספר פתרונות הדיור (מיטות) שהוא מעמיד לסטודנטים שלו,” אמר פרופ’ לביא.


איכות ההוראה

הישג נוסף הוא שיפור משמעותי באיכות ההוראה ובאווירת הלימודים בטכניון. תחת הנהגתו של פרופ’ לביא הוקמה ועדה לבחינת מבנה הלימודים והעומס הלימודי בטכניון, שבראשה עמד פרופ’ יכין כהן מהפקולטה להנדסה כימית. המלצות הוועדה, שאושרו על ידי הסנט ויושמו בשיתוף עם אגודת הסטודנטים בטכניון (אס”ט), כללו שינויים רבים שהובילו לשיפור ההוראה בטכניון. בנוסף לכך הנהיג פרופ’ לביא בשנת 2012 את “פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי” מתרומה נדיבה של בוגר הטכניון משה ינאי. הפרס, הניתן כאות הוקרה והערכה לחברי הסגל האקדמי המהווים דוגמה בתרומתם המתמשכת להוראה וללמידה, כבר הפך לשם נרדף למצוינות ולחדשנות בהוראה בטכניון, והוענק עד היום לעשרות חברי סגל ולשלוש פקולטות. כל אלה הובילו לשיפור דרמטי במדד ההוראה ועל פי סקרי התאחדות הסטודנטים הארצית, הטכניון הוא אוניברסיטת המחקר המובילה בישראל ברמת ההוראה ובאווירת הלימודים בקמפוס בשלוש השנים האחרונות.


דמוגרפיה

בעשור האחרון, הפכה אוכלוסיית הסטודנטים בקמפוס מגוונת יותר זאת על רקע גידול משמעותי במספרה וקליטת אוכלוסיות חדשות לקמפוס (כמו סטודנטים חרדים, סטודנטים מהמגזר הערבי וסטודנטים בני הקהילה האתיופית). נרשמה גם עלייה של 20% במספר הסטודנטים לתארים מתקדמים (מאסטר ודוקטור). בשנים האחרונות נרשם גם גידול במספר הסטודנטיות לתואר ראשון אשר מהוות כיום  39% מכלל הסטודנטים. עם זאת, אמר פרופ’ לביא, “עלינו להמשיך לחתור ליעד של שוויון מספרי בין גברים ונשים. זהו תהליך איטי אך הוא מתרחש, ואני שמח לציין כי בקרוב נחגוג אירוע היסטורי, עם מינויה של האישה הראשונה לתפקיד יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון.”

נוסף לסטודנטים מן המניין בקמפוס בחיפה, ומאות סטודנטים בקמפוסים הבינלאומיים של הטכניון בסין ובארצות הברית, הזכיר פרופ’ לביא את עשרות אלפי הסטודנטים הרבים ברחבי העולם–שנרשמו לקורסי ה-MOOC של הטכניון. מדובר בקורסים מקוונים פתוחים מרובי משתתפים הפתוחים לתלמידים מהעולם כולו.

 

גלובליזציה

במישור הגלובלי הובילה הנהלת הטכניון תחת הנהגתו של פרופ’ לביא שורה של צעדים דרמטיים שנועדו לבסס את מעמדו המוביל של הטכניון בעולם ולהדק את קשריו עם אוניברסיטאות וגופים אחרים בחו”ל. בשנת 2017 נחנכו שני הקמפוסים של הטכניון בחו”ל: מכון טכניון-קורנל ע”ש ג’ייקובס בניו יורק ומכון טכניון-גואנגדונג בסין. הטכניון העמיק את חותמו הבינלאומי גם באמצעות הסכמים לשיתוף פעולה אקדמי עם אוניברסיטאות מובילות בעולם והצטרף לרשת האוניברסיטאות היוקרתית יורוטק בה שותפות שש האוניברסיטאות הטכנולוגיות המובילות באירופה. גם בית הספר הבינלאומי בטכניון, המכשיר סטודנטים ממדינות רבות, הרחיב מאוד את פעילותו ומספר הסטודנטים בו עלה
מ-100 סטודנטים ב-2009 לכמעט 1,000 כיום.

 

תודה לידידים

נשיא הטכניון ציין כי צמיחתו המרשימה של הטכניון לא היתה אפשרית ללא הפעילות הנמרצת של אגודות הידידים של הטכניון ברחבי העולם. במאמץ משותף של הטכניון ואגודות אלה לגיוס משאבים גויסו בעשור האחרון מאות מיליוני דולרים – צמיחה של 47% בכספי התרומות. “רק בסוף השבוע האחרון דיווחנו על תרומת האחים זהר ויהודה זיסאפל לבניית בניין נוסף לפקולטה להנדסת חשמל ותרומות מצטברות של כמעט 100 מיליון דולר יגיעו עד סוף יולי. סיוע זה הכרחי לתפקודו ולשמירה על מעמדו של הטכניון בחזית האקדמיה העולמית, בין השאר בגיוס חברי סגל חדשים מהטובים ביותר. כאמור, ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר שלנו, ועליו איננו מתפשרים.”

 

פרופ’ לביא הודה ליו”ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק ויו”ר הקורטוריון לורנס (לארי) ג’קייר, וכן לכל חברי ההנהלה והדיקנים הכלל טכניוניים שליוו אותו בעשר שנות כהונתו.