חג האוֺרים

יצאו מהקופסה – הסטודנטים אורי מיכאל ואורי נסים הם הזוכים במקום הראשון בתחרות טכנוראש סלינקי 2019

 

1.צוות האורים שזכה במקום הראשון – מימין לשמאל: פרופ' דוד דורבן, פרופ' אלון גני, שיר חן, אורי מיכאל ואורי ניסים.

צוות האורים שזכה במקום הראשון – מימין לשמאל: פרופ’ דוד דורבן, פרופ’ אלון גני, שיר חן, אורי מיכאל ואורי ניסים.

בתחרות טכנוראש סלינקי 2019, שהתקיימה אתמול (ד’) בטכניון, זכו הסטודנטים אורי מיכאל מהפקולטות להנדסת מכונות ולמדעי המחשב ואורי נסים, סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. זאת לאחר שהמתקן שבנו, “האורים”, זכה בציון הטוב ביותר בתחרות וזיכה אותם בפרס הראשון בסך 10,000 שקל.

25 צוותים, בהם סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון, תלמידי תיכון וחיילים, התמודדו השנה בתחרות הטכנוראש עם אתגר הנדסי בהשראת הסלינקי – קפיץ צעצוע המסוגל להתקדם במישורים משופעים או במדרגות באמצעות התמתחות והתכווצות לסירוגין. הקפיץ המפורסם הומצא על ידי מהנדס המכונות ריצ’רד ג’יימס ורעייתו בטי ונרשם כפטנט בשנת 1947.

על המתמודדים השנה היה לבנות מתקן שיירד באופן עצמאי 18 מדרגות כשהוא נושא מיכל מים פתוח. המתקנים נשפטו על סמך שורה של קריטריונים מוגדרים מראש ובהן משך הירידה וכמות המים שתישאר במיכל בסוף הירידה.

חברי הצוות הזוכה הם אורי מיכאל מקרית שמונה, נשוי ואב לשניים, הלומד לתואר כפול בהנדסת מכונות ובמדעי המחשב; ואורי נסים ממצפה נטופה, נשוי ואב לילדה, הלומד בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. השניים בנו מתקן המתבסס על זרוע עם מספר רב של דרגות חופש המותקנת על משטח חלק שיחליק על פני המדרגות. הזרוע הורכבה משני מפרקים וחיבור קפיצי (גומיות) בקצה. הלוח שמחליק מונע טלטלות של הקערה, ובקצה מוצבים שני גלגלים שתפקידם לדאוג שהמפגש עם הקרקע בסוף הירידה יהיה מתון.

 

המתקן הזוכה בתחרות של צוות האורים.

המתקן הזוכה בתחרות של צוות האורים.

בתחילת העבודה על הפרויקט היו להם תוכניות רבות, למשל לסובב את קערת המים בצנטריפוגה כך שהמים לא יישפכו, אבל הם גילו שזה לא עובד. “עזוב,” אמר אורי נסים, “בוא נרד מהתחרות הזאת,” אבל אורי מיכאלי התעקש ואמר שיהיה בסדר. הם שיפרו את המתקן והוסיפו גומיות המשככות את טלטול הקערה, תחתית עץ מחוספסת שתגדיל את החיכוך בקרקע ומפרש שבולם את תנועת המתקן. הם עבדו על הפרויקט בלילות, אחרי שהילדים הלכו לישון, ובשבוע האחרון כמעט לא ישנו.

לדברי נסים, הם לא מצטערים על כך. “הלימודים בטכניון עמוסים וקשים גם כך, אבל תחרות כזאת היא הזדמנות לפתוח את הראש ולהתמודד עם אתגר הנדסי משמעותי. החלטנו להשתמש באמצעים זולים יחסית, ואת מה שחסר הדפסנו במדפסת התלת-ממד שאורי מיכאל קיבל במתנה מאשתו.”

במקום השני זכו חברי צוות “ירידה לצורך ירידה” דובי כוגן, שחר צור ושחר צדוק, ובמקום שלישי זכו סם מנדס, שר חזן ואביחי לאל, חברי צוות Stairship.

אמיר דוד ניסן כהן יו”ר אס”ט (אגודת הסטודנטים בטכניון) אמר כי “תחרות הטכנוראש מוציאה את הסטודנטים מהסביבה הסטרילית שבה הם עובדים רוב הזמן, ומציבה להם אתגרים אמיתיים לביצוע בשטח. אין ספק שניב-יה חזה בשלב מוקדם מאוד את מה שברור כיום לכולם בעולם ההיי-טק: שחשוב להוציא את האנשים מהקופסה ולעורר בהם יצירתיות באמצעות משימות מעניינות.”

 

את התחרות ארגנה השנה הסטודנטית שיר חן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. השופטים בתחרות היו פרופ’ אלון וולף, פרופ’ אלון גני, פרופ’ תנחום וולר והוריו של ניב-יה פרופ’ דוד דורבן ורעייתו רחל. את האירוע הנחה פרופ’ עירד יבנה מהפקולטה למדעי המחשב

במקום השני זכו חברי צוות “ירידה לצורך ירידה” דובי כוגן, שחר צור ושחר צדוק, ובמקום שלישי זכו סם מנדס, שר חזן ואביחי לאל, חברי צוות Stairship.

 

תחרות הטכנוראש נהגתה לפני 21 שנים על ידי ניב-יה דורבן ז”ל בהיותו סטודנט בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. ניב-יה, סטודנט ובוגר מצטיין של הטכניון, היה קצין בצה”ל כאשר נרצח בתל אביב בחודש מארס 2003. מאז מותו של ניב-יה מתקיימת התחרות לזכרו, ובכל שנה מוגדר בה אתגר חדש למתמודדים.

התחרות מתקיימת הודות לתמיכתו הנדיבה של דוקטור רוברט שילמן (“דוקטור בוב”). דוקטור בוב הוא “גארדיין” של הטכניון – תואר השמור לאנשים שסייעו לטכניון ברמת התמיכה הגבוהה ביותר. הוא זכה בתואר דוקטור של כבוד מהטכניון ב-2018.

צוות "ירידה לצורך ירידה" שזכה במקום השלישי

צוות “ירידה לצורך ירידה” שזכה במקום השלישי

המתקן שזכה במקום השלישי בפעולה

המתקן שזכה במקום השלישי בפעולה

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות

תמונות מהתחרות