t-hack – האקתון הסטודנטים הגדול בישראל נערך בטכניון

במקום הראשון וב-50 אלף שקל זכתה קבוצת PneuMonitor, שפיתחה מערכת לניטור מצב מסכן חיים בשדה הקרב

חברי קבוצת PneuMonitor שזכו במקום הראשון עם השופטים בתחרות

חברי קבוצת PneuMonitor שזכו במקום הראשון עם השופטים בתחרות

PneuMonitor היא הקבוצה הזוכה בפרס הראשון – 50 אלף שקל – באירוע t-hack – האקתון הסטודנטים הגדול ביותר בישראל, שנערך בטכניון בשבוע שעבר. ארבעת חברי הקבוצה: נוי מרק, ענת ליובים חיימוב, רפי ג’רסי וערן שאשא פיתחו טכנולוגיה חדשנית לאיתור מצב רפואי מסוכן המכונה “חזה אוויר”.

באירוע t-hack השתתפו יותר מ-600 סטודנטים מרחבי הארץ, ב-150 קבוצות, שזכו בפרסים מצטברים בשווי כולל של 100,000 שקלים. לשלב הגמר שחתם את ההאקתון הגיעו 10 קבוצות עם רעיונות מצטיינים שהציגו את הפרויקטים שלהן מול פאנל השופטים שכלל את פרופ’ אדם שורץ המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, ד”ר אירית עידן סמנכ”לית בכירה למחקר ופיתוח ברפאל, דב מורן – יזם סדרתי, משקיע וממציא הדיסק-און-קי ואדן שוחט – משקיע הון סיכון, שותף-מנהל בקרן אלף (Aleph) וממייסדי face.com, החברה המובילה בעולם בזיהוי פנים ברשתות חברתיות.

t-hack התקיים ביוזמת אגודת הסטודנטים בטכניון ומרכז היזמות החדש בטכניון, והוא התמקד בשלושה תחומים: מערכות אוטונומיות, ערים חכמות ורפואת חירום. כמנטורים לסטודנטים שימשו יזמים מובילים מהתעשייה הישראלית ומהחברות המשתתפות. האירוע התקיים במימון הטכניון ובתמיכת החברות אינטל, פייסבוק, נובל אנרג’י, וחברות טכנולוגיה נוספות.

חברי קבוצת ICPupil שזכו במקום השני עם השופטים בתחרות

חברי קבוצת ICPupil שזכו במקום השני עם השופטים בתחרות

פרופ’ אדם שורץ המשנה הבכיר לנשיא הטכניון אמר בפתיחת ההאקתון כי “האירוע נולד מתוך הבנה שיזמות היא תפיסת עולם ותפיסת חיים, ושעל הטכניון לספק חינוך יזמי לסטודנטים הלומדים בו.” פרופ’ שורץ הוא יו”ר t-hub – מרכז היזמות והחדשנות בטכניון, שזכה לאחרונה במענק של 10 מיליון שקלים מטעם המועצה להשכלה גבוהה. לדבריו, “אנו מחויבים להעניק לכל הסטודנטים המעוניינים בכך כלים לפתרון אתגרים הנדסיים, טכנולוגים ומדעיים במהלך הקריירה המקצועית, בין אם יעבדו בחברות הזנק, בחברות תעשייתיות אזרחיות או ביטחוניות, בחברות לתועלת הציבור או באקדמיה.”

אמיר דוד ניסן כהן, יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון (אס”ט), אמר למשתתפים “תוך 30 שעות בלבד תידרשו לפתור בעיות קשות באופן יצירתי באחד משלושה תחומים: ערים חכמות, תחבורה אוטונומית ורפואת חירום. אנחנו מצפים לפתרונות מעניינים לבעיות מעניינות, ואתם תישפטו על פי המדדים של מקוריות, יצירתיות, ישימות עסקית והצגה בפני משקיעים.”

את ההרצאה המרכזית באירוע “איך להרוג חדשנות?” נשא בוגר הטכניון מולי אדן, בעבר נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית. בשנת 2012 נבחר אדן על ידי  המגזין  פורבס לאחד מעשרת המוחות המבריקים בעולם בתחום הטכנולוגיה. בהרצאתו אמר אדן כי “המהפכה הטכנולוגית אינה נשארת רק בעולם הטכנולוגי אלא מחלחלת לכל תחומי החיים; האביב הערבי, עליית טראמפ, ההצלחה וההתרסקות של דעא”ש – כל אלה הושפעו באופן מהותי מהטכנולוגיה – ובעולם המטורף הזה, החיים שלנו כמהנדסים פחות נוחים ונעימים. מי שאינו רץ מספיק מהר מפסיק להיות רלוונטי. אנחנו חייבים להיות חדשניים, כלומר לנסות את הבלתי ידוע, לקרוא תיגר על הסטטוס קוו. הפחד משינוי, ההצלחה, היעדר התחרות והאמירה ‘זה עובד טוב אז אין מה לתקן’ הם הדברים שהורגים חדשנות.”

חברי קבוצת Cyclmate שזכו במקום השלישי עם השופטים בתחרות

חברי קבוצת Cyclmate שזכו במקום השלישי עם השופטים בתחרות

הסטודנטים בקבוצה הזוכה, PneuMonitor, משרתים כולם בחיל הרפואה. נוי מרק וענת ליובים חיימוב הן בוגרות הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, ומרק לומדת כיום לתואר שני בפקולטה בהנחיית פרופ’ דן אדם. ערן שאשא הוא סטודנט בחוג למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב ורפי ג’רסי הוא מהנדס חשמל ואלקטרוניקה מאוניברסיטת אריאל ובוגר תואר שני במנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון.

הקבוצה פיתחה טכנולוגיה חדשנית לזיהוי מהיר של פנאומטורקס – חזה אוויר. מצב זה הוא הגורם השני בשכיחותו למוות בר מניעה בשדה הקרב. במצב רפואי זה חודר אוויר לפלוארה – הקרום הדו-שכבתי המקיף את הריאה – ופוגע בהתרחבות התקינה של הריאה ובהעברת החמצן לדם. מצב זה עלול להוביל לחסימת קנה הנשימה ולבעיות לב, ואבחון מוקדם שלו עשוי להציל חיים.

הבעיה היא שפנאומטורקס אינו מתבטא בסימנים חיצוניים, בעיקר לא בשלבים הראשונים, ולכן קשה לאתרו באמצעים ידניים.  ההתקן שפיתח הצוות מבוסס על ניתוח אוטומטי של קולות הנשימה של המטופל, תוך סינון של קולות רקע. הקולות מתקבלים מסטטוסקופ פשוט ומנותחים על ידי האלגוריתם שפיתח הצוות. התוצאה: כלי קטן, קל ואוטומטי לזיהוי אובייקטיבי מיידי של פנאומטורקס. הכוונה היא שמכשיר זה ישמש את החובשים בשטח.

במקום השני וב-15,000 שקל זכו חברי ICPupil שפיתחו מערכת לניטור לא פולשני של הסטטוס הנוירולוגי של המטופל ולהתרעה על מצבים מסוכנים. בעזרת עיבוד תמונה ואלגוריתמיקה מפיקים חברי הצוות ציון נוירולוגי המלווה את המטופל תוך כדי הפינוי, השהות במיון, ואף בביתו. הציון מקנה למטפל מידע קריטי אודות מצבו של המטופל בזמן אמת.

כל חברי הצוות הם סטודנטים בטכניון. רועי פרנצוס הוא דוקטורנט בפקולטה למדעי המחשב, יהודה וקסלר ויונתן פרט עומדים לסיים תואר ראשון כפול ברפואה ובהנדסה ביו-רפואית, ושני גלטשטיין ומיכל לנדסברג סיימו את אותו תואר ראשון כפול וכיום הן סטודנטיות לתואר שלישי במסגרת תכנית ה-MD/PhD של הטכניון.

במקום השלישי וב-10,000 שקל זכו חברי Cyclmate שפיתחו מערכת אלקטרונית חכמה שנועדה למנוע מילדים ומנערים לרכוב על אופניים ללא קסדה. חברי הצוות הם כריסטאן שקור, סטודנט בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון; ניר אלטמן, מייסד הסטארטאפ Cyberty AB לאבטחת מידע; טל שחנובסקי, סטודנט בתוכנית אתגר וחוקר במעבדת rbd באוניברסיטת חיפה; בני ריין עתודאי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת תל אביב; וג’ורג’ קסייב, סטודנט לתואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת חיפה.

תמונה מהאירוע

תמונה מהאירוע

תמונה מהאירוע

תמונה מהאירוע

אמיר דוד ניסן כהן יו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון (אס"ט)

אמיר דוד ניסן כהן יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון (אס”ט)

פרופ' אדם שורץ המשנה הבכיר לנשיא הטכניון

פרופ’ אדם שורץ המשנה הבכיר לנשיא הטכניון