“רוצים חברה מנצחת? תחשבו טוב על האנשים!”

אורי הדומי מ”מזור רובוטיקה” ופרופ’ יואב שוהם מאוניברסיטת סטנפורד הרצו באירוע פתיחת תוכנית היזמות BizTEC 2019  בטכניון

מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, מר אורי הדומי, פרופ' פרץ לביא, פרופ' אדם שורץ וד"ר צחון בנטואיץ'

מימין לשמאל: פרופ’ יואב שוהם, מר אורי הדומי, פרופ’ פרץ לביא, פרופ’ אדם שורץ וד”ר צחון בנטואיץ’

אורי הדומי שהוביל את ‘מזור רובוטיקה’ לאקזיט של 1.6 מיליארד דולר ופרופ’ יואב שוהם מאוניברסיטת סטנפורד הרצו באירוע פתיחת תוכנית היזמות
BizTEC 2019  בטכניון.

ביום שני השבוע התקיים בטכניון אירוע פתיחת תוכנית BizTEC 2019 בהשתתפות מאות יזמים ומנטורים. האירוע התקיים במעמד נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, המשנה הבכיר לנשיא פרופ’ אדם שורץ וראש מרכז היזמות בטכניון ד”ר צחון (יצחק) בנטואיץ’. השנה, מתוך 100 צוותים שהגישו את מועמדותם לתוכנית, נבחרו 26 צוותים לשלב הגמר.

BizTEC  היא תוכנית יזמות (פרה-אקסלרציה) כלל ארצית המנוהלת על ידי מרכז היזמות החדש בטכניון. התוכנית מטפחת יזמים בתחילת דרכם המבקשים לפתח טכנולוגיות עמוקות הדורשות שיתוף פעולה בין-תחומי ותשתית מעמיקה של ידע. התוכנית הוקמה על ידי סטודנטים בטכניון בשנת 2004 והפכה לתוכנית ייחודית בנוף תוכניות היזמות הישראליות בהצלחתה ללוות מיזמים טכנולוגיים עמוקים. מאז היווסדה השתתפו בתוכנית יותר מ-400 צוותים ונולדו חברות רבות שגייסו יותר מ-400 מיליון דולר.

“הטכניון מחנך מאז ומתמיד סטודנטים מוכשרים,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, “אבל כיום אנחנו יודעים כמה חשובים לסטודנטים גם הכישורים הקרויים ‘כישורים רכים’ – היכולת להציג רעיון, לתכנן בשלבים, לעבוד בשיתוף פעולה ולשכנע לגייס כסף. תוכנית BizTEC הוכיחה את עצמה ככלי רב ערך בחינוך ליזמות וביזמות עצמה, והמספרים – 50 חברות שהוקמו, 400 מיליון דולר – מדברים בעד עצמם. אני מודה לבני הזוג יהודה ודיתה ברוניצקי שהקצו את המימון הראשוני להקמת הפעילות הזאת.”

ראש מרכז היזמות בטכניון ד”ר צחון בנטואיץ’ אמר כי “מאז היווסדו דבק הטכניון בחתירה המתמדת למצוינות אמיתית ולהתמודדות עם האתגרים המדעיים, הטכנולוגיים והעסקיים המורכבים ביותר. גישה זו עומדת בבסיס פעילותו של מרכז היזמות החדש של הטכניון, שחותר להכשרת המהנדסים והמדענים שיהוו את שדרת המנהיגות הבאה לחדשנות טכנולוגית בישראל.”

 

במרכז האירוע עמדו שתי הרצאות בסגנון TED. את ההרצאה הראשונה העביר אורי הדומי, שהוביל את חברת מזור רובוטיקה לאקזיט של 1.6 מיליארד דולר. מזור רובוטיקה, המבוססת על פיתוח של פרופ’ משה שוהם מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, החלה את דרכה בחממת הטכניון. ב-2003 הזמין פרופ’ שוהם את הדומי לנהל את החברה – וכל השאר היסטוריה.

“מה שצריך לעניין אתכם כיזמים הוא התהליך הלימודי שעברנו לאורך הדרך, ובעיקר מה שלא עשינו נכון,” אמר הדומי. “את האתגר של מזור לקחתי על עצמי לא משום שהייתי משוכנע שהטכנולוגיה היא פורצת דרך ובהכרח מתאימה לייעוד, אלא בעיקר משום שהתאהבתי באנשים, בבגרות, בצניעות ובמקצועיות. השתכנעתי שעם צוות כזה נצליח לעשות דברים טובים ולממש את החזון של הקמת

תעשייה רפואית בישראל. רציתי לעסוק בעולם הרפואי וידענו שהטכנולוגיה שלנו טובה, אבל לקח זמן לגבש את האסטרטגיה העסקית שהבשילה לאורך השנים.

 

“יש שני דברים שלמדתי בדרך והייתי רוצה להעביר לכם: הראשון, לעולם אל תצאו עם מוצרים לא בשלים לשוק העיקרי שאליו אתם מכוונים, כי זאת תהיה פגיעה אנושה במוניטין של החברה שלכם ועלויות השיקום יהיו גדולות בהרבה ממה שאתם עשויים להרוויח מחשיפה מוקדמת. השני, תמיד תשאירו בצד כסף שיאפשר לכם לצאת ממשברים לאורך הדרך, כי יהיו הרבה כאלו. והכי חשוב: תקפידו להקיף את עצמכם באנשים נעימים וכנים, שכיף לעבוד איתם והם חולקים את התשוקה שלכם לעשייה”.

את ההרצאה השנייה העביר היזם הסדרתי בוגר הטכניון פרופ’ יואב שוהם, מהמדענים המובילים בעולם בתחום הבינה המלאכותית. פרופ’ שוהם השלים תואר ראשון במדעי המחשב בטכניון ב-1982, ותואר שני ודוקטורט באוניברסיטת ייל בארה”ב והמשיך למסלול קידום בסטנפורד. הוא הקים שש חברות סטארט-אפ ועד כה עשה חמישה אקזיטים. הסטארט-אפ החדש שהקים נקרא AI21 ובין משקיעיו נמנים פרופ’ אמנון שעשוע וקרן פיטנגו.

 

“הטכניון לימד אותי ללמוד דברים קשים ומשעממים,” אמר פרופ’ שוהם, “אבל כולם שימשו אותי בהמשך הדרך. במהלך המסלול היזמי שעשיתי למדתי רבות על הקשר שבין האקדמיה לתעשייה, וכיום ברור לי שהמחקר אינו נחלתה הבלעדית של האקדמיה, ממש כפי שהיישום אינו רק נחלת התעשייה. החוכמה היא לדעת לרתום לטובת החברה שלכם את הטוב ביותר משני העולמות. אני מציע לצוותים המתחילים את תחרות BizTEC להבין במה הם מאוד טובים ולבנות על היתרון היחסי שלהם. תמיד אהבתי לעבוד עם אנשים חכמים ונחמדים ודאגתי לגייס לחברות שהקמתי רק אנשים כאלו. תדאגו כי בחברות שתקימו יהיו רק אנשים טובים שתוכלו לסמוך עליהם ולרוץ איתם קדימה. זהו צעד ראשון אך הכרחי בכיוון הנכון להצלחה.”

הצוותים שהחלו את תחרות ביזטק 2019

הצוותים שהחלו את תחרות ביזטק 2019