על הגובה

בוגר הטכניון ישראל דוד קיבל השבוע פרס בינלאומי יוקרתי על מפעל חיים. הפרס ניתן לו על תרומה יוצאת דופן בתכנון בניינים גבוהים ברחבי העולם

  

ישראל דוד בכנס שבו הוענק לו הפרס

ישראל דוד בכנס שבו הוענק לו הפרס

ישראל דוד, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, קיבל השבוע פרס בינלאומי יוקרתי על מפעל חיים בגין תרומה יוצאת דופן בתכנון בניינים גבוהים ברחבי העולם. את הפרס העניקה לו CTBUH – המועצה העולמית לבניינים גבוהים וסביבה אורבנית, הפועלת במכון הטכנולוגי של אילינוי בשיקגו.

המועצה הוקמה לפני 50 שנה וחברים בה כמיליון מומחים וכ-4,000 חברות מכל העולם. מאז הקמתה פועלת המועצה לקידום שיתוף הידע בכנסים חצי-שנתיים בכל העולם, ליצירת מאגר מידע שיתופי ברשת, לגיבוש קבוצות עבודה, להפקת מדריכים לתכנון מבנים רבי קומות באספקטים שונים ולאיתור מקורות מימון למחקרים בכל הקשור לתכנון ולהקמה של מבנים רבי קומות. לפני 15 שנה החלה המועצה להעניק פרסים על מפעל חיים לתרומה יוצאת דופן בתחום זה. בכל שנה ניתן הפרס לאדם אחד, ורוב הזוכים ניתנים למהנדסים אמריקאים. השנה, לראשונה, יוענק הפרס למהנדס ישראל.

ישראל דוד עלה מרומניה בגיל 9. השנה הייתה 1964 ומשפחת דוד הגיעה באונייה לחיפה “עם ארגז של 70 קילו ובו כל הדברים שהורשינו להוציא מרומניה, בעיקר בגדים וכלי מטבח,” לדבריו. מחיפה נשלחה המשפחה לקטמונים בירושלים, ממש על גבול העיר החצויה שמעברו שטח ירדני. משם הם עברו לפתח תקווה. “ברומניה אבא היה מנהל אתר בנייה ואני, כילד, עזרתי לו לספור את המזומן למשכורות השבועיות לעובדים.” בהשראת החשיפה לעולם הבנייה ובעידוד אביו, משה דוד ז”ל, הוא נרשם בתיכון למגמת אדריכלות באורט טכניקום גבעתיים, למד שם 6 שנים וסיים כהנדסאי אדריכלות.

בתום שירותו הצבאי בחיל המודיעין התלבט דוד איך להמשיך את דרכו בעולם הבנייה. “הסתכלתי בדפי זהב וראיתי שאדריכלים יש המון, ורובם שייכים לאותן 10 משפחות ששלטו בתחום האדריכלות בזמן ההוא. מהנדסי קונסטרוקציה, לעומת זאת, לא היו הרבה. מאחר שאהבתי את שיעורי ההנדסה במסלול האדריכלות והצטיינתי בהם החלטתי להיפרד מחלום האדריכלות של אבי ז”ל וללמוד בטכניון הנדסה אזרחית וסביבתית.”
את התואר הראשון הוא סיים בהצטיינות יתרה – ממוצע 96 במסלול קונסטרוקציה – וגם זכה במהלכו בפרס הצטיינות מקרן וולף ובפרס טוביה נצר ז”ל. גם את התואר השני בקונסטרוקציות סיים בהצטיינות יתרה – ממוצע 97 – ותוך כדי לימודיו החל לעבוד במשרדו של ד”ר אדריאן סקרלט ז”ל, שהיה חבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית. אחרי שלוש שנים עזב למשרדו של ש.בן אברהם ז”ל.

בשנת 1990 פתח עם אשתו יעל, גם היא בוגרת הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, את משרד דוד מהנדסים בע”מ, שאותו הם מנהלים ביחד כבר 28 שנה. “אני מתמקד בהנדסה ובפיתוח עסקי ויעל באדמיניסטרציה ופיתוח פיזי ואסטרטגי של המשרד. כיום עובדים במשרד יותר מ-100 מהנדסים, רבים מהם בוגרי הטכניון. המשרד כבר תכנן כ-3,000 פרויקטים ב-24 מדינות. בישראל תכנן המשרד בניינים בולטים ומוכרים ובהם מגדל המגדל הגבוה בישראל – מגדל עזריאלי שרונה המפותל; השיאן הקודם, מגדל משה אביב ברמת גן; ועוד כ-50 מגדלים בשלבים שונים של יזום ובנייה.”

בנוסף לעבודתו במשרד הפרטי ממלא דוד תפקידים ציבוריים רבים באיגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל כממלא מקום יושב ראש וראש תא קונסטרוקציה, בלשכת המהנדסים והאדריכלים כיושב ראש מועצת המומחים והבוררים, כנציג הלשכה במועצת הנדסה ואדריכלות במשרד העבודה וחבר הנהלה, במכון התקנים כיושב ראש ועדת התקינה המרכזית של הדירקטוריון וחבר הדירקטוריון. כיום, בעקבות פטירתו בטרם עת של יו”ר המכון אורי דורי ז”ל, משמש דוד ממלא מקום יו”ר המכון.

בשנת 2009 הוא הצטרף ל-CTBUH, התמנה לנציג המועצה בישראל והוביל את הקמת הסניף הישראלי שלה.
הפרס מטעם CTBUH הוענק לו ב-9 באפריל 2019 בכנס שהתקיים בשנזן שבסין בסימן 50 שנה לייסוד המועצה ו-50 השנים הבאות.

ישראל דוד בכנס שבו הוענק לו הפרס ישראל דוד בכנס שבו הוענק לו הפרס  ישראל דוד בכנס שבו הוענק לו הפרס