הפרופ’ בריק ומלר זכו במענק ERC על חדשנות פורצת דרך

פרופ' אשרף בריק מהפקולטה

פרופ’ אשרף בריק

הפרופסורים אשרף בריק ועמית מלר, זכו במענק ERC היוקרתי על חדשנות פורצת דרך במחקר. השניים זכו במענקי ERC בקטגוריית Advanced Grant – מענק, על סך כ-2.5 מיליון יורו כל אחד, המוענק לחוקרים מובילים, בעלי הישגים חסרי תקדים במחקר בעשר השנים האחרונות.

 

פרופ’ אשרף בריק מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך קיבל את המענק על פיתוח טכנולוגיה חדשנית לסינתזה, החדרה  והפעלה של חלבונים מלאכותיים בתא החי. פרופ’ בריק השלים בטכניון תואר שני ושלישי. לאחר קריירה מרשימה באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוא הצטרף לפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון. פרופ’ בריק זכה בפרסים רבים ובהם פרס הומבולדט (גרמניה), פרס היראטה (יפן), פרס טטרהדרון לחוקרים צעירים, פרס אלי הורוביץ (ישראל) ופרס האגודה הישראלית לכימיה למדענים צעירים מבטיחים. לאחרונה הוא נבחר לחבר באקדמיה הצעירה הישראלית.

פרופ’ בריק פיתח שיטות חדשניות ליצירה (סינתזה) של חלבונים מלאכותיים בעלי מאפיינים רצויים. חלבונים אלה משמשים באנליזות מבניות, ביוכימיות, ביופיזיקליות ופונקציונליות.

 

פרופ' עמית מלר

פרופ’ עמית מלר

פרופ’ עמית מלר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית קיבל את המענק על פיתוח מערכת חדשנית למיפוי הפרוטאום – מכלול החלבונים בתא – ברמת החלבון הבודד. פרופ’ מלר הצטרף לפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון לאחר קריירה אקדמית בהרווארד ובאוניברסיטת בוסטון, הוא חבר במכון ראסל ברי לננו-טכנולוגיה (RBNI) ומרכז לוקיי בטכניון. בטכניון פרופ׳ מלר זכה וניהל מענק רב שנתי של הקרן הלאומית למדע למרכז המצוינות (I-Core) בתחום הפיזיקה של תאים חיים. הוא זכה בפרסים רבים ובהם פרס דיאן שרמן להמצאות רפואיות המועילות לאנושות ומענק Mérieux לקידום המחקר הרפואי.

פרופ’ מלר מראשוני המפתחים של טכנולוגיית ריצוף ד.נ.א. באמצעות נקבוביות ננומטריות. טכנולוגיה זו רלוונטית לשורה של יישומים רפואיים חיוניים, והמענק צפוי לקדם את השימוש בה למיפוי של מכלול החלבונים בתא.

 

מענקי ERC מוענקים במסגרת Horizon2020 – תוכנית המסגרת למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי. התוכנית תומכת בפעילות מחקרית איכותית ובעיקר במחקרים בין-תחומיים ומקצה את המענקים בשלוש קטגוריות ותק – ,ERC Starting Grant ,ERC Consolidator Grant ERC Advanced Grant.

נציג ה-ERC קרלוס מואידס אמר כי המענק ניתן לחוקרים “על עבודתם החלוצית, שיש בה פוטנציאל לשנות את חיי היום-יום שלנו ולספק פתרונות לכמה מהאתגרים החשובים העומדים בפנינו. המענק מספק למוחות מבריקים אלה את האפשרות ללכת בעקבות רעיונותיהם היצירתיים ביותר ולמלא תפקיד מכריע בקידומם של כל תחומי הידע.”