רובוטיקה אינטליגנטית: כך לומדים מדע והנדסה במאה ה-21

אירוע הסיום של הפרויקט הייחודי התקיים בטכניון בהשתתפות תלמידים, הורים ומנחים מהטכניון ומ-MIT

 

הסטודנטית קיילה הולמן מ-MIT עם תלמידי אורט טכניקום גבעתיים

הסטודנטית קיילה הולמן מ-MIT עם תלמידי אורט טכניקום גבעתיים

בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה התקיים לאחרונה אירוע הסיום של פרויקט “רובוטיקה אינטליגנטית”. באירוע התכנסו בטכניון כל המשתתפים בפרויקט והציגו את הפרויקטים שלהם. בין השאר הוצגו רובוטים המסוגלים למפות שטח ולהתמצא בו בצורה אוטונומית, לתקשר ביניהם דרך IoT  ולשתף פעולה, ורובוטים רחפנים המצלמים את השטח מהאוויר (תצ”א) ומעבירים את הנתונים דרך תחנת קרקע לרובוט קרקעי המטפל בבעיות שהתגלו.

פרויקט “רובוטיקה אינטליגנטית” נולד בשנת 2017 ביוזמת המרכז לחינוך לרובוטיקה וטכנולוגיה דיגיטלית כשיתוף פעולה בין הטכניון ו-MIT. מטרתו – לחשוף תלמידי תיכון לתחום של מערכות אוטונומיות חכמות. פרופ’ איגור ורנר, העומד בראש המרכז, מספר כי קיבל את ההשראה לפרויקט מתוכנית של MIT שבה השתתף כחוקר – Beaver Works Summer Institute. “רצינו להקנות לתלמידים יכולות הנדסיות ממשיות שרלוונטיות לעולם התעסוקה החדש, מיומנויות שהם אינם מקבלים בתוכניות הלימוד הרגילות בבית הספר. אנו רואים בפרויקט זה מודל חדשני להתמחות בינתחומית של תלמידי מדעי המחשב, אלקטרוניקה ומכונות. בקיץ הקרוב יציגו התלמידים את הפרויקט בטקס סיום תוכנית הרובוטיקה ב-MIT.”

בשיתוף פעולה עם חברת PTC ובמעורבות סטודנטים מהפקולטה ומ-MIT פיתח המרכז סביבה ללימוד חוויתי של טכנולוגיות מתקדמות. מנכ”ל PTC ישראל זיו בלפר אמר באירוע: “בניתם מעבדה ממש מדהימה שמאפשרת לכם להתנסות בסביבה שדומה מאוד לעולם האמיתי. העולם נהיה אוטונומי, מקושר ומבוקר, וכאן אתם מתנסים בכל אלה.”

השנה, בעקבות הצלחת הפיילוט בשנה שעברה, שותפו בפרויקט משרד החינוך ואורט ישראל. השתתפו בו 66 תלמידים מחמישה בתי ספר: חוגים חיפה, אורט טכניקום גבעתיים, אורט גן יבנה, בסמת חיפה וטכני חיל האוויר חיפה.  את הפעילות בפרויקט ריכזו מנהל המרכז ד”ר דן קופרמן מטעם הטכניון וגדי הרמן מטעם אורט ישראל. בסוף 2018 עברו התלמידים קורס הכנה שבו הם למדו רובוטיקה, תכנות ב-Python, אינטרנט של הדברים (IoT) ועקרונות עבודה ב- Linux וב- Robot Operating System (ROS). בינואר 2019 הצטרפו לצוות ההוראה שלוש סטודנטיות מ-MIT, שהגיעו לארץ במסגרת התוכנית לחילופי סטודנטיםMISTI Global Teaching Labs)) ולימדו את התלמידים תכנות רובוטים ב- ROS.

הצגת רובוט רחפן במשימת צילום

הצגת רובוט רחפן במשימת צילום

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שורץ אמר כי “בעידן שלנו נחוץ שיתוף פעולה בין-תחומי כדי לפתח דברים מורכבים, וזה מה שעושים אצלנו בטכניון – לומדים את הדברים המורכבים ביותר כדי לבנות יחד טכנולוגיות מורכבות, מוצלחות ומועילות. הרובוטיקה משלבת מגוון רחב של יכולות במטרה להועיל לאדם.”

“הדרך הטובה ביותר לניידות חברתית, כלומר להתקדמות חברתית, כלכלית ותעסוקתית, היא הלימודים”, אמרה לתלמידים דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה פרופ’ יהודית דורי. “לכן אנחנו משתפים פעולה עם מערכת החינוך ולכן אנחנו רוצים את התלמידים הטובים ביותר כאן בטכניון.”

מנהלת ביה”ס חוגים מילנה מירון, שתלמידיה משתתפים בפרויקט זו השנה השנייה, אמרה כי “הפרויקט מטפח את תפקודי הלומד של המאה ה-21 וחושף את תלמידינו לתחומים חדשים.” אריאל לוי, סטודנטית מ-MIT שלימדה בפרויקט, אמרה: “התרשמתי מאוד מהמוטיבציה וההתלהבות של התלמידים בנושא רובוטיקה ומערכות אוטונומיות. התלמידים רכשו במהירות את הכישורים הדרושים לפרויקט, והמצגות שהם העבירו באירוע הסיום מילאו אותי בגאווה. הייתה לי חוויה נהדרת ואני מקווה שאוכל לחזור לכאן בקרוב.”

הוריה של נויה, תלמידת אורט, כתבו: “רצינו להודות לכל מי שגרם לפרויקט הזה לקרות. תודה על למידה משמעותית, חווייתית ומאתגרת, יוצאת דופן מכל בחינה, שגרמה לבת שלנו לספר לנו בכל יום בהתרגשות גדולה על התקדמות הפרויקט. הרגשנו את התשוקה ללמידה, את המחויבות, האחריות והרצון להצליח שנטעתם בה. אין ספק שמדובר בחוויה מיוחדת! יישר כוח, מחכים כבר לפרויקט הבא.”

 

רובוט לומד שפותח בטכניון במסגרת שיתוף הפעולה עם PTC