עדיין אסור להם לנהוג, אבל הם כבר בונים מכוניות אוטונומיות

עשור לתחרות הרובוטראפיק ע”ש נדב שהם בטכניון: עשרות מכוניות אוטונומיות ואלף תלמידים מרחבי העולם

אורט ארגנטינה -הזוכים במקום הראשון בקטגוריות בתי ספר תיכוניים עם פרופ' משה שהם (משמאל)

אורט ארגנטינה -הזוכים במקום הראשון בקטגוריות בתי ספר תיכוניים עם פרופ’ משה שהם (משמאל)

הטכניון אירח ביום חמישי האחרון, זו השנה העשירית ברציפות, את תחרות רובוטארפיק ע”ש נדב שהם. זוהי תחרות רובוטיקה הממוקדת בבניית כלי רכב אוטונומיים הנדרשים לנהוג אוטונומית בסביבה המדמה נסיעה בעיר, והשנה השתתפו בה כאלף תלמידים מישראל ומחו”ל – מארה”ב, מארגנטינה, מרוסיה, ממקסיקו ומאוקראינה.

 

את התחרות מובילים מטעם הטכניון ראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון פרופ’ משה שהם ומנהל המרכז ד”ר יבגני קורצ’נוי. פרופ’ שהם סיפר כי “לתחרות הראשונה, שהתקיימה לפני עשר שנים, הגיעו קבוצות מחמישה בתי ספר. כעת יש לנו כמאה קבוצות בתחרות שהיא בינלאומית, ובשנים האחרונות התקיימו גם תחרויות אזוריות ברוסיה ובאוקראינה. עשרות אלפי תלמידים כבר עברו בתוכנית הזאת ורבים מהם המשיכו לטכניון וממנו אל תעשיית הרובוטיקה. זה המסלול הטבעי שלכם ואני מקווה לראותכם כאן בהמשך.”

 

טובה שהם, רעייתו של פרופ’ שהם, בירכה את המשתתפים בתחרות ואיחלה להם הצלחה. היא סיפרה על בנה, נדב שהם ז”ל, שעל שמו קרויה התחרות. “נדב היה מהנדס מלידה, ולבר המצווה הוא קיבל קורקינט חשמלי. הוא הרכיב המון דברים, למשל אופניים עם מנוע של מכסחת דשא, והחברים שלו קראו לו ‘נדב ידי זהב’. באופן טבעי הוא הגיע לפקולטה להנדסת מכונות בטכניון וכאן הוא המשיך, במקביל ללימודיו, להתנדב בעזרה לילדים בעלי מוגבלויות, כפי שעשה כנער. הוא הגיע לתחרויות רובוטראפיק ונהנה לראות את ההתלהבות, המסירות וההשקעה של  הקבוצות השונות בבניית הרובוטים.” נדב נהרג במפולת שלגים ברכס האנפורנה בשנת 2014.

 

תמונה קבוצתית של משתתפי רובוטרפיק 2019

תמונה קבוצתית של משתתפי רובוטרפיק 2019

פרופ’ בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, אמר: “אני שמח לראות כאן שלושה ראשי מועצה – בית ג’אן, מג’אר וג’ת – שנוכחותם חשובה כאן. הטכניון היה פתוח, וימשיך להיות פתוח, לכל המגזרים ולכל האוכלוסיות.”

 

דיקן הפקולטה להנדסת מכונות פרופ’ אולג גנדלמן פנה לקהל בעברית, באנגלית וברוסית ואמר כי “רובוטים משמשים כיום בתחומים רבים וכדי לתכנן רובוט חכם צריך לדעת מתמטיקה, כימיה, פיזיקה, הנדסה ועוד. התחרות הזאת היא תחילתה של דרך מעניינת עבורכם, אני מקווה שתמשיכו בה ותצליחו.”

תחרות רובוטראפיק היא פרויקט משותף של מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, ארגון World ORT, ארגון “קדימה מדע” וההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף עמותת YTEK וחברת Eytam Robotics. היא נועדה להקנות לתלמידים ידע ומיומנויות הקשורים בנהיגה בטוחה ולהפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים, וזאת באמצעות פיתוח של מכוניות אוטונומיות ולימוד עצמי של רובוטיקה. בחלק המאתגר של התחרות, המיועד לתלמידי תיכון, נבחנו אלמנטים של נהיגה זהירה, נהיגה זהירה מתקדמת, מרוץ, רעיונות בתחום הזהירות בדרכים, מבחן חוקי נהיגה ושליטה במבנה של רכב במערכת התכנון SolidWorks. השנה נוסף אתגר נוסף: נסיעה בשטח ריק ללא סימונים, תוך חיקוי של מסלול שהוגדר מראש. השיפוט בקטגוריה זו בוצע באופן אוטונומי באמצעות מצלמת רשת וסביבת MATLAB. בתמונה אפשר לראות נקודות הטייה ותוצאה סופית (למעלה) של הקבוצה, ובסרטון רואים את תנועת הרובוט בזמן התחרות.

TOMSK- MATLAB Image Processing

שמואל כהן, מנהל תוכניות מדעיות ב’קדימה מדע’, אמר כי “הקשר שלי עם ד”ר קורצ’נוי ופרופ’ שהם נמשך כל השנה, ואנו גאים לתמוך בתוכנית. ההייטק הישראלי הפך למה שהוא בזכות חינוך טכנולוגי טוב, והתפקיד שלנו הוא להכין אתכם להיות המהנדסים הטובים בעולם.”

ד”ר נדב בצר ממשרד החינוך הודה לאנשי הטכניון ואמר: “רובוטראפיק נולדה כאן בטכניון כתחרות ישראלית והפכה לתחרות בינלאומית. הכלים שאתם רוכשים כאן יישארו איתכם וילוו אתכם בעתיד.”

אלה הזוכים בתחרות:

בקטגוריות בתי ספר תיכוניים  – אורט ארגנטינה, טומסק (רוסיה), משגב, אורט מקסיקו, Frankel Jewish Academy ובית הספר “שמחה” (אוקראינה).

בתחרות YTEK: בית ספר יגאל אלון,  חולון; בית ספר אלחיכמה, ינוח ג’ת; בית ספר יסודי גת, ג’ת; ובית ספר תמר, בקעת הירדן.

בתחרות מאמא-רובוט: שמרית נתניה, אורט קייב (אוקראינה) ונווה ציון אשקלון.

פרופ' בועז גולני

פרופ’ בועז גולני

גב' טובה שהם

גב’ טובה שהם

נדב שהם ז"ל

נדב שהם ז”ל

ד"ר יבגני קורצ'נוי, מנהל המרכז לרובוטיקה ע"ש לאומי

ד”ר יבגני קורצ’נוי, מנהל המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי

פרופ' משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה ע"ש לאומי עם תלמידים

פרופ’ משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי עם תלמידים

תמונות מהתחרות תמונות מהתחרות