מים לעתיד

מאות תלמידים השתתפו באירוע הגמר של “נוער שותה מים ודעת” בטכניון

 

תלמידי בית הספר היסודי אל תור בדבוריה

תלמידי בית הספר היסודי אל תור בדבוריה. קרדיט צילום: יהונתן אלפסי

מאות תלמידים השתתפו באירוע הגמר השנתי של תוכנית “נוער שותה מים ודעת” על שם פרופ’ נח גליל ז”ל, שהיה דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. התוכנית מקדמת את המדע בקרב בני נוער באמצעות למידה, פרויקטים ותחרויות בתחום השימוש במים, ומטפחת גם שיתוף פעולה בין מגזרים שונים בציבור הישראלי. היא מתקיימת בחסות משרדי החינוך והכלכלה, רשות המים, הטכניון, התעשייה ותאגידי המים בישראל וארגון “רוטרי” העולמי.

 

“המים הם משאב חיוני מאוד למדינת ישראל ולעולם,” אמר לתלמידים פרופ’ אלכס פורמן, ראש המכון למחקר המים ע”ש סטיבן וננסי גרנד. “לכן היה כל כך יפה לראות באיזו רצינות אתם מתייחסים לנושא הזה בתוכנית. יכולנו לראות את הסקרנות המדעית שלכם, את האופן שבו אתם שואלים שאלות ואת הדרך שלכם לפתרון. אני מקווה לראות אתכם כאן בעתיד, כסטודנטים וכחוקרים בטכניון.”

 

ד”ר אמנון שפי, מייסד חברת Hi-Teach המפעילה את התוכנית, הודה לטכניון על אירוח האירוע ועל ליווי הפרויקטים. הוא הדגיש את השפעתה המתרחבת של התוכנית בארץ ובעולם והציג את הנושאים הנחקרים במסגרתה. “בחיפה לבד הצטרפו שמונה כיתות חדשות לתוכנית, ויחד עסקנו במגוון תחומים ובהם אגירת מים, מניעת התאדות, מערכות מים עירוניות, שאיבה, חקלאות וכמובן מתקני התפלה.”

 

את ההרצאה המרכזית באירוע נשא יו”ר רשות המים גיורא שחם. הוא אמר כי “המשבר הגדול במשאבים היה במאה ה-20 משבר האנרגיה. בעשורים האחרונים הוצעו כמה פתרונות טובים – אנרגיה מרוח, מגז, משמש ועוד – ובעיית האנרגיה הולכת ונפתרת. לעומתה עולה בתחילת ה-21 בעיה חמורה לא פחות: המחסור במים. האנושות זקוקה למים ראויים לשתייה, והדרך לשם עוברת בטכנולוגיה – הגשר הטכנולוגי של ההתפלה, שהופך מי ים למי שתייה. ישראל פיתחה טכנולוגיות התפלה מרשימות מאוד, והיא בהחלט ‘אור לגויים’ בנושא הזה – אנשים מכל העולם מגיעים לכאן כדי ללמוד מאיתנו. עם זאת, עלינו להמשיך לפתח את הטכנולוגיות האלה כדי לספק מים ל-15 מיליון התושבים שיגורו בישראל עוד 20 שנה. אנחנו מחויבים גם לעזור לירדנים בנושא הזה, כך שהמים אינם רק מקור חיים אלא גם דרך לשלום.”

תלמידי בית הספר היסודי "החיטה" בזכרון יעקב

תלמידי בית הספר היסודי “החיטה” בזכרון יעקב. קרדיט צילום: יהונתן אלפסי

תלמידי בית הספר רמות רכס מבאר שבע

תלמידי בית הספר רמות רכס מבאר שבע. קרדיט צילום: יהונתן אלפסי

תלמידים מבית הספר אום טובא, ירושלים

תלמידים מבית הספר אום טובא, ירושלים. קרדיט צילום: יהונתן אלפסי

תלמידות מתיכון שייח' ג'ראח, ירושלים

תלמידות מתיכון שייח’ ג’ראח, ירושלים. קרדיט צילום: יהונתן אלפסי