מחלה – חמלה – החלמה

הוועדה המארגנת של יום העיון המורכבת מקלינאים, חברי סגל, סטודנטים ועובדי טכניון.

הוועדה המארגנת של יום העיון המורכבת מקלינאים, חברי סגל, סטודנטים ועובדי טכניון

חמלה – זה היה נושאו של יום העיון השנתי בנושא יחסי רופא-מטופל שנערך לאחרונה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. היה זה האירוע ה-24 בסדרת ימי עיון על שמו של פרופ’ אהרון ולירו ז”ל, העוסקים בקונפליקטים ביחסים בין מטפלים ומטופלים.

לימודי הרפואה בטכניון עמוסים במידע ומצריכים שקדנות ורצינות, זיכרון טוב ויכולת אינטגרציה. יתר על כן, עם התפתחות הטכנולוגיות הרפואיות נדרשים הסטודנטים לפתח יותר ויותר מיומנויות טכניון והבנה טכנולוגית. עם זאת, חלק ניכר מהחינוך בפקולטה מוקדש ל”מדעי הלב” – אישיותו של הרופא, מיומנויותיו הבין-אישיות ויכולתו לאמפתיה כלפי המטופל.

ביום העיון התקיים דיון מעמיק על חשיבותה של החמלה מנקודות מבט שונות – מטופלים, רופאים, סטודנטים ומחנכים בפקולטה. פרופ’ שמעון מרום, הדיקן היוצא של הפקולטה לרפואה, פתח את הכנוס בדברי ברכה. כבכל שנה נאמרו דברים לזכרו של פרופ’ אהרון ולירו, הפעם מפי פרופ’ רוזלי בר שהייתה תלמידתו ובעבר ניהלה את היחידה לחינוך רפואי בפקולטה. הסטודנטיות אלונה בוקין, רעות כהן ומיכל מרום הגישו לקהל המשתתפים סיפורים מרגשים על מטופלים שפגשו במהלך סבבי ההתנסות במחלקות בית החולים.

ד”ר ליזה ברקי והעיתונאי שמעון שיפר סיפרו, כל אחד מנקודת מבטו, את סיפורה של משפחה המלווה חולה סופני. מתוך חוויות הטיפול שעברו הם הדגישו את תפקידה של החמלה בהתמודדות עם החולי ואת הסבל שנגרם להם בהעדרה. דבריהם המחישו את מקומה של החמלה במקצוענות הרפואית ואת משמעותה העצומה לחולים ולמשפחותיהם והעידו על השפעתו הקשה של העדר חמלה.

תום זנדמן, איש הפואטרי סלאם, ביטא את קולו של הרופא. שיריו, שהיו רוויים בהומור ובסרקזם, הבהירו היטב שחמלה אינה תמיד זמינה וזאת בשל צרכיו של המטפל עצמו, העומס והעייפות שבהם הוא נתון, המחויבויות והמדדים לפיהם הוא נמדד וכמובן הלחץ הרגשי והשחיקה. הרופא, מתברר, זקוק אף הוא לחמלה.

ד”ר סיימון וולפסון סיכם בהרצאתו את החסמים בהענקת חמלה. לכן הועלתה חשיבותה של תשומת הלב של הרופא כלפי עצמו, כתנאי ליכולתו להעניק חמלה למטופליו. הפסיכולוג איתי גליק לימד את הקהל על חמלה עצמית – כתרופה לשחיקת המטפל.

פרופ’ דינה בן יהודה, דיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, אמרה כי לדיבור הגלוי על חמלה יש חשיבות עצומה דווקא בעידן הנוכחי, המתאפיין בקצב מסחרר של פיתוחים טכנולוגיים במחשוב ובמכשור. הריחוק בין המטפל למטופל, והעדרו של קשר בין-אישי, עלולים לפגוע באופן משמעותי בטיפול.

פרופ’ אבי רוטשילד נעל את הכנוס מנקודת מבטו כמחנך שעמד שנים בראש תוכנית הכשרת הסטודנטים באומנות הקשר הבין-אישי.

את הכנס יזמה המחלקה להוראה וחינוך רפואי והוא יצא אל הפועל בראשות ד”ר יעל קופלמן. בוועדת ארגון הכנס השתתפו אפי ברקאי, גילה בוסקילה, גילה יעקב, זאהר עזאם, חאלד כרכבי, חלא מועדי, יעל קופלמן, מיכל קרן, ניצן ברק, ניצן זיגדון, עינת קדם ורוזלי בר.

ד"ר ליזה ברקי הרינגטון

ד”ר ליזה ברקי הרינגטון

שמעון שיפר, עיתונאי

שמעון שיפר, עיתונאי