הטכניון ובר אילן זכו במכרז להקמת המרכז הלאומי לתחבורה חכמה

ות”ת בחרה בהצעה המשותפת של הטכניון ואוניברסיטת בר אילן

להקמת המרכז בתקציב של 25 מיליון שקל. בראש המרכז החדש יעמוד פרופ’ יורם שיפטן מהטכניון

פרופ' יורם שיפטן

פרופ’ יורם שיפטן

מהטכניון

הקמת מרכז המחקר הלאומי תעודד מחקר ופיתוח, יזמות ותעשייה בתחום התחבורה החכמה בישראל, לצד ייעול מערך התחבורה באמצעות שילובן של טכנולוגיות מתקדמות בתחום התחבורה.

יו”ר ות”ת, פרופ’ יפה זילברשץ: “הקמת מרכז לאומי לקידום המחקר בתחום התחבורה החכמה תאפשר לחוקרים מהמוסדות השונים למנף את הידע והמוניטין של האקדמיה בישראל, לחבר בין האקדמיה לתעשייה, ולהמשיך ולהוביל את הטכנולוגיה העולמית במגוון רחב של תחומים רלבנטיים. אני מברכת את הטכניון ואוניברסיטת בר אילן על זכייתן המשותפת בקול הקורא, המרכז שיקימו יגבש את הקהילה המדעית סביב תחום זה ויחד יובילו את ישראל להישגים מרשימים בתחום”.

ד”ר ענת בונשטיין, ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה: “אני מברכת את הטכניון ואת אוניברסיטת בר אילן. חזון הממשלה הינו להמשיך ולחזק את ישראל כמרכז ידע מחקרי ותעשייתי בתחום תחליפי הדלקים והתחבורה החכמה. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להישגים של ישראל הוא כוח האדם המוכשר שיוצא מהאקדמיה הישראלית, בעזרת המרכז החדש נוכל להמשיך ולוודא כי  מדינת ישראל תהיה כוח משמעותי בקידום מהפכת התחבורה החכמה בישראל ובעולם כולו”.

בהמשך להחלטת ממשלה 2316 בדבר כינון תכנית לאומית לתחבורה חכמה, ות”ת הכריזה השבוע כי הטכניון ואוניברסיטת בר אילן (הצעה משותפת) זכו בהקמת “המרכז הלאומי לקידום המחקר בתחום תחבורה חכמה”, בסך כולל של כ- 25 מיליון שקלים.

בקול הקורא שהופץ לפני מספר חודשים לאוניברסיטאות המחקר בישראל הודגש כי אחד התפקידים העיקריים של המרכז שיוקם הינו לגבש את קהילת החוקרים בישראל לצורך עידוד וקידום המחקר והפיתוח של נושא התחבורה החכמה.

המרכז יפעל לעידוד שיתופי פעולה בין כלל בעלי העניין ביניהם חוקרים מאקדמיה וממרכזי מו”פ, מהארץ ומהעולם, בתחומים הרלוונטיים לתחבורה חכמה. כמו כן, המרכז יפעל לעידוד וקידום שיתופי פעולה בין הקהילה המדעית בישראל ובין יזמים ותעשייה מהארץ ומהעולם בתחום התחבורה.

יצוין כי הקמת המרכז מהווה נדבך משמעותי במסגרת יישום החלטת הממשלה בתכנית הלאומית לתחבורה חכמה, שמקודמת במשותף על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד ראש הממשלה. לתכנית שתי מטרות עיקריות: הראשונה היא לעודד מחקר ופיתוח, יזמות ותעשייה בתחום התחבורה החכמה בישראל. והשנייה היא לייעל את מערך התחבורה באמצעות שילובן של טכנולוגיות מתקדמות בתחום התחבורה.

תחבורה חכמה כוללת תפיסה רחבה הנובעת מהשינויים החברתיים והטכנולוגיים אשר צפויים לשנות מהותית את תחום התחבורה כפי שמוכרים לנו כיום. שינויים אלה כוללים התקנת אמצעים טכנולוגיים בתחום בטיחות הרכב והשליטה על הנהיגה, מחשוב כלי הרכב, השימוש הנפוץ בטלפונים חכמים ושימוש במאגרי מידע האמורים יחד להביא לתחבורה מחוברת שהינה אוטונומית, שיתופית וחשמלית.

המחקר בתחום התחבורה החכמה הוא אינטרדיסציפלינרי במהותו, ושיתוף פעולה בין חוקרים במוסדות שונים ובין האקדמיה והתעשייה חשובים ביותר. לכן, על מנת להשיג התקדמות בתחום, נדרש שיתוף פעולה מחקרי בקשת רחבה של תחומים, למשל: מתמטיקה, מנהל עסקים, מחשבים, הנדסה, ארכיטקטורה וגאוגרפיה, ובתת התחומים כגון: מערכות תחבורה חכמה, נתוני עתק, תכנון ואופטימיזציה, רובוטיקה ובינה מלאכותית, התנהגות אנושית, עיבוד תמונה, אופטימיזציה של רשתות, אבטחת סייבר ועוד.

יעדי המרכז הלאומי לחקר תחבורה חכמה:

  • לפעול למען חיזוק תחום התחבורה החכמה באקדמיה בישראל, לרבות באמצעות גיבוש קהילה אקדמית פעילה בתחום זה.
  • להוות מוקד ידע למחקר ופיתוח בתחום התחבורה החכמה, הן באקדמיה, והן בממשק אקדמיה-תעשיה, בישראל ומול גורמים דומים בעולם POC – (Point Of Contact)
  • לעודד שיתופי פעולה בתחום התחבורה החכמה הן בממשק אקדמיה-תעשייה, באקדמיה הישראלית ומול גורמים אלה בעולם.
  • לפעול לקידום ועידוד המחקר בתחום התחבורה החכמה ברמה הארצית, באמצעות ייזום תכניות בהתבסס על תוצרי המרכז, ניתוח וזיהוי צרכים והיכרות עם הממשק אקדמיה-תעשיה.

ראש המרכז החדש פרופ’ יורם שיפטן מהמכון לחקר התחבורה בטכניון: “מערכת התחבורה בישראל ובעולם נמצאת כיום בפתחו של שינוי גדול ומהותי – מהפכת התחבורה החכמה – הנובע משינויים טכנולוגיים וחברתיים ומהעלייה המתמדת בגודש התנועה. מהפכה זו מציבה אתגרים משמעותיים בפני האקדמיה, התעשייה ומקבלי ההחלטות.  אני רואה במרכז העתידי הזדמנות לגבש את הקהילה הרלוונטית – חוקרים, אנשי תעשייה, יזמים, רשויות, מרכזי מו”פ ובעלי עניין מהארץ ומהעולם – לקידום מחקרים רב-תחומיים ובין-מוסדיים שיתרמו לתחבורה חכמה, בטוחה, יעילה וירוקה וימצבו את ישראל כמובילה בינלאומית בתחום.

פרופ’ דורון אורבך מאוניברסיטת בר-אילן, חבר במרכז לתחבורה חכמה: “בישראל קיים היום כל הידע כדי לנהל תחבורה אוטונומית המבוססת על מערכות של בינה מלאכותית וחיישנים. האוניברסיטאות בישראל נמצאות בחזית של המחקר בתחום ואנו מתכוונים להביא את הידע הזה יחד עם השותפים שלנו בטכניון, במטרה לפתח תשתית של ידע שתביא גם לתוצאות שיתנו פתרונות ישימים בתחום” .