בוגר הטכניון דן איתן – חתן פרס ישראל לשנת תשע”ט

איתן השפיע רבות על האדריכלות הישראלית ולימד בטכניון במשך 55 שנה

האדריכל דן איתן

האדריכל דן איתן

בוגר הטכניון האדריכל דן איתן הוא חתן פרס ישראל לשנת תשע”ט בתחום האדריכלות והעיצוב.  שר החינוך נפתלי בנט ציין כי “איתן הוא אינטלקטואל של התרבות האדריכלית, שעבודותיו מאפשרות להבין את התהוות הישראליות משנות ה-50 ואילך. הוא לימד כ-60 שנה, נשא בתפקידים ציבוריים מובילים, והוביל מאבקים ציבוריים מרכזיים.”

איתן נולד בקיבוץ עין שמר בשנת 1931. לאחר לימודי אדריכלות בטכניון הוא עבד במשרדו של דב כרמי. בהמשך שיתף פעולה עם יצחק ישר וב-1965 הקים משרד משלו. במשך 55 שנה, עד 2015, עסק בהוראת אדריכלות ועיצוב אורבני בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.

“הוא איש מקצוע מעולה,” אומר פרופ’ גבי שורץ שעבד לצדו בסטודיו “משא ומתן” בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. “יש אדריכלים שמקבלים פרסים על מבנה מסוים או על תאוריה שפיתחו, אבל איתן מקבל על מכלול רחב מאוד של פעילות חשובה: יחד עם יצחק ישר הוא הקים את מוזאון תל אביב לאמנות, שהוא אחד משלושת הבניינים החשובים ביותר בישראל; הוא אדריכל פורץ דרך בתחום מגדלי המשרדים והמגורים; וכדמות ציבורית הוא נאבק רבות למען האדריכלים ואיכות האדריכלות בישראל – למשל במאבק על פתיחת התחרות לתכנון בית המשפט העליון לכלל האדריכלים, או במאבק לצמצום השינוי החיצוני בהיכל התרבות. הוא איש תרבות במובן הרחב, החורג מגבולות האדריכלות. אין ספק שהוא ראוי לפרס הזה.”

ועדת הפרס מציינת בנימוקיה כי “איתן ניהל שיח מושכל עם קבוצות אוכלוסייה שונות ועם הפנים השונות של הכלכלה והממסד הישראלי — קיבוצניק שפרץ דרך בתכנון הדירה הגנרית, בתכנון שכונות, כולל מגדל המגורים הראשון בישראל, מחנות של חיל האוויר, הקריה למחקר גרעיני בדימונה וערים של עשרות אלפי תושבים באיראן. איתן ידוע במיוחד כמתכנן מוזאון תל אביב (ביחד עם יצחק ישר), מבנה מופת שהפנים את חווית העירוניות התל־אביבית ואפשר את המשכיותה, תוך כדי פרשנות פורצת דרך בקנה מידה בינלאומי לחוויית הביקור במוזיאון. איתן הניח אבני יסוד לשיח על האדריכלות הישראלית דרך רבי שיח שכינס ופרסם בכתב העת היחיד לאדריכלות בשנות ה-50 וה-60. הוא לימד כ-60 שנה, עסק בפעילות עיונית, נשא בתפקידים ציבוריים מובילים והוביל מאבקים ציבוריים תוך מחויבות חסרת פשרות. בפועלו בבנייה, בהגות, באקטיביזם ובמעורבות חברתית עמוקה הוא נמצא ראוי כחתן פרס ישראל”.

תמונת סטודיו