ושלא יעבדו עליכם

פרופ’ משה טננהולץ מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון מפתח אלגוריתמים שינטרלו מניפולציות של גורמים אינטרסנטים באינטרנט. את החידושים במחקר שלו הוא הציג לאחרונה בכנס המוביל בעולם בתחום הבינה המלאכותית בקנדה

 

פרופ' משה טננהולץ

פרופ’ משה טננהולץ

כיצד לנטרל מניפולציות של גורמים אינטרסנטיים בחיפושים ברשת? כיצד למנוע מאיתנו להיות “פראיירים של תוכנות ניווט”? בשאלות כאלה ואחרות עוסק פרופ’ משה טננהולץ מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון. אחת העבודות החשובות שלו בנושא זה הוצגה בקנדה בחודש שעבר ב-NIPS (Neural Information Processing Systems), הכנס החשוב ביותר של קהילת הלמידה החישובית.

במחקר שהוצג בקנדה מסבירים פרופ’ טננהולץ והדוקטורנט עומר בן-פורת את השיטה שפיתחו לנטרול ההשפעות של סוכנים אסטרטגיים במערכות המלצה. הטכנולוגיה שפיתחו מעניקה לכל הסוכנים ערך שווה.

חלק ניכר מהפעילות האנושית מתרחש כיום באינטרנט, ורבות מההחלטות שלנו מתקבלות על סמך חיפוש במנועי חיפוש. כשאנחנו מחפשים מוצר כלשהו בגוגל נתחיל את הקריאה מלמעלה, כלומר מהתוצאות הראשונות שיעלו לנו. זאת בהנחה שגוגל מציגה תחילה את האפשרויות הטובות ביותר עבורנו. בדומה לכך אנחנו סומכים על תוכנת הניווט שתכוון אותנו בדרך המהירה ביותר ליעדנו.

אבל ההנחות האלה אינן נכונות באופן מוחלט.

ראשית, רבים מהנתונים המגיעים לגוגל הוזנו על ידי גורמים אינטרסנטים. בעליו של אתר אינטרנט ירצה כמובן שכמה שיותר אנשים ייכנסו אליו – הן כדי שיקנו אצלו והן כדי שיעלו אותו בדירוג של גוגל.

שנית, באפליקציות ניווט עלולה להיווצר בעיה אחרת: לעתים האפליקציה שולחת אותנו, ללא ידיעתנו, ככוח חלוץ האמור לבדוק את אחת הדרכים האלטרנטיביות אל היעד. במקרה כזה נשאל את עצמנו האם אכן קיבלנו את ההמלצה המהירה ביותר, אבל סביר להניח שלא נחשוד שמישהו כאן נעזר בנו כדי למפות את הדרך הלא אופטימלית.

הדוקטורנט עומר בן-פורת

הדוקטורנט עומר בן-פורת

שלישית, ההמלצות על מוצר מסוים באינטרנט אינן מתחשבות בתחרות הקיימת בין הספקים של אותו מוצר. כאן נכנסים אלגוריתמי-המלצה חדשים שמפתח עומר בן-פורת בהנחייתו של פרופ’ טננהולץ. אלגוריתם זה משקלל את ההמלצה מחברה X (על המוצר שלה) להמלצות מחברות אחרות, וכך מספק למשתמש המלצות טובות הרבה יותר. זאת על סמך תורת המשחקים האלגוריתמית. תורה זו מקשרת בין מניעים אסטרטגיים, כלכלה וחישוב. היא באה לידי ביטוי במגוון אספקטים מעשיים, למשל מכירות פומביות של מודעות אינטרנטיות – תחום המהווה את ההכנסה העיקרית של חברות כמו גוגל ופייסבוק ומאפשר את קיומו של האינטרנט החינמי שאנחנו מכירים.

במסגרת תורת המשחקים האלגוריתמית מפותחים אלגוריתמים המקבלים את הקלט מבעלי עניין – סוכנים אסטרטגיים המפיקים תועלת מן הפלט. הקבוצה של פרופ’ טננהולץ מבקשת לנטרל מן הקלט את “הרעש האסטרטגי”, כלומר את תמריצי הסוכנים. יחד עם עמיתו פרופ’ אורן קורלנד מפתח פרופ’ טננהולץ מנועי חיפוש יציבים המנטרלים מניפולציות אפשריות מצד בעלי האינטרסים. פיתוח זה מושתת על מחקר תאורטי ואמפירי כאחד.

 

פרופ’ טננהולץ השלים תואר ראשון במתמטיקה באוניברסיטת תל אביב ותואר שני ושלישי במתמטיקה יישומית ובמדעי המחשב במכון וייצמן. בין השנים 2014-2008 הוא ייסד את פעילות מיקרוסופט מחקר (Microsoft Research)  בישראל ועמד בראש קבוצת המחקר. המעבדה שלו בטכניון מתמקדת בתורת המשחקים האלגוריתמית – תחום חלוצי המגשר בין תורת המשחקים, מדעי הנתונים (data science) ובינה מלאכותית. פרופ’ טננהולץ זכה בפרסים יוקרתיים רבים. ביולי האחרון זכה פרופ’ טננהולץ במענק ERC היוקרתי על תוכנית המחקר שלו לתכנון מנגנונים מבוססי תורת המשחקים למדעי הנתונים.

עומר בן פורת השלים תואר ראשון בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול (בהצטיינות יתרה) והמשיך לדוקטורט במסלול ישיר בהנחייתו של פרופ’ טננהולץ.  במסגרת המחקר שלו הוא חוקר ומפתח אלגוריתמי למידה לסביבה תחרותית.לאחרונה התבשר בן פורת על זכייתו ב-J.P. Morgan PhD Fellowship 2019 – פרס יוקרתי הניתן לדוקטורנטים ברחבי העולם. הפרס ניתן לדוקטורנטים העורכים מחקר פורץ דרך בתחומים הבאים: בינה מלאכותית, למידת מכונה, פרטיות נתונים, קריפטוגרפיה ואתיקה של נתונים.

למאמר לחצו כאן