“מנבא נובל”: פרס הארווי מטעם הטכניון ניבא זכייה בשני פרסי נובל שחולקו היום

 

היום קיבלו את פרס נובל פרופ’ ג’יימס אליסון וד”ר ארתור אשקין. הם מצטרפים לקהילה רחבה של זוכי פרס הארווי שזכו לימים בפרס נובל

פרופ' אליסון מקבל את פרס הארווי מנשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

פרופ’ אליסון מקבל את פרס הארווי מנשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

פרופ’ ג’יימס אליסון וד”ר ארתור אשקין, שקיבלו היום את פרס נובל ברפואה ובפיזיקה בהתאמה, הם חתני פרס הארווי מטעם הטכניון. בכך הם מצטרפים לקבוצה גדולה של חוקרים שזכו בשני הפרסים. מאז שנת 1986 ועד כה זכו 16 זוכי פרס הארווי, כלומר 26% מהם, בפרס נובל, ולכן נחשב פרס הארווי ל”מנבא נובל”.

פרס הארווי ניתן בטכניון לראשונה בשנת 1972 מהקרן שהוקמה על ידי ליאו הארווי ז”ל. מטרתו: להוקיר נשים וגברים שתרמו תרומה משמעותית לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזרח התיכון. כל זוכה בפרס מקבל 75,000 דולר.

ד”ר ארתור אשקין, 96, קיבל את פרס נובל בפיזיקה. הוא זכה בפרס הארווי בשנת 2004 על תרומתו המחקרית לשליטה על תנועת חלקיקים בעזרת כוחות אופטיים ועל המצאת “המלקחיים האופטיים” המאפשרים ללכוד חלקיקים באמצעות אור. במשך עשרות שנים הוא הוביל את המחקר בלייזרים במעבדות בל.

פרופ’ ג’יימס אליסון, 70, קיבל את פרס נובל בתחום הרפואה. הוא זכה בפרס הארווי בשנת 2014 על פיתוח פרדיגמה חדשה לטיפול בסרטן – האימונותרפיה, שפירושה טיפול בסרטן באמצעות שחרור ה”בלמים” המעכבים את המערכת החיסונית. על סמך מחקריו פותחה התרופה Yervoy (Ipilimumab) שאושרה בארה”ב לטיפול במלנומה גרורתית בבני אדם.

אלה כמה מזוכי פרס הארווי שזכו לימים בפרס נובל:

פרופ’ עדה יונת ממכון ויצמן למדע, כלת פרס הארווי לשנת 2002, זכתה בפרס נובל בכימיה לשנת 2009 על פענוח מבנה הריבוזום, המייצר את החלבונים בתא.

ד"ר ארתור אשקין מקבל את פרס הארווי מפרופ' משה משה, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים

ד”ר ארתור אשקין מקבל את פרס הארווי מפרופ’ משה משה, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים

פרופ’ אליזבת בלקברן, כלת פרס הארווי לשנת 1999, זכתה בפרס נובל ברפואה לשנת 2009 על גילוי האנזים טלומרז והמנגנון הטלומרי המגן על הכרומוזומים.

פרופ’ ריינר וייס ופרופ’ קיפ תורן, חתני פרס הארווי לשנת 2016, זכו בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2017 על גילויים של גלי הכבידה – גילוי שאימת ניבוי חשוב בתורת היחסות הכללית של אלברט איינשטיין.

פרופ’ ברט סאקמן, חתן פרס הארווי לשנת 1991, זכה בהמשכה של אותה שנה בפרס נובל ברפואה על גילוי התעלות היוניות המעבירות מידע באורגניזם.

פרופ’ פייר ג’יל דן-ג’ן, חתן פרס הארווי לשנת 1988, זכה בפרס נובל בפיזיקה לשנת 1991 על פיתוח התצוגה הגבישית הנוזלית (LCD).

פרופ’ שוג’י נקמורה, חתן פרס הארווי לשנת 2009, זכה בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2014 על פיתוח נורת ה-LED הכחולה שאפשרה את פיתוח ה-LED הלבן.

 

לרשימה המלאה של זוכי פרס הארווי ובהם חתני פרס נובל לחצו כאן