יום העיון השנתי של המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון

250,000 דולר יוענקו לזוכה בתחרות לפיתוח טכנולוגיות הגנה נגד רחפנים עוינים בסביבה האורבנית

1.הסטודנטים הזוכים, מימין לשמאל: שלמה ברזניק, יחיאל דהן, ראש המרכז פרופ' יעקב נגל, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, ברק אור וז'אן ז'אק פולקוב

הסטודנטים הזוכים, מימין לשמאל: שלמה ברזניק, יחיאל דהן, ראש המרכז פרופ’ יעקב נגל, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, ברק אור וז’אן ז’אק פולקוב

הטכניון הכריז השבוע על תחרות לפיתוח טכנולוגיות הגנה חדשות נגד רחפנים עוינים בסביבה אורבנית. שלוש ההצעות הטובות ביותר יזכו במימון של 100,000 דולר כל אחת, וההצעה הנבחרת תקבל מימון נוסף של עד 250,000  דולר.

ההכרזה התקיימה במסגרת יום העיון של המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון. יום העיון מתקיים בכל שנה במסגרת המכון לחקר ביטחוני עתידי ע”ש משפחות מדבדי, ד”ר יחיאל שוורצמן, רעיה וד”ר פטר גנסלר. הוא נועד לקדם פיתוח של טכנולוגיות ביטחוניות ופונה בעיקר לבכירי מערכות הביטחון, התעשייה הביטחונית והגורמים הרלוונטיים באקדמיה.

ראש המרכז פרופ’ יעקב נגל אמר כי “המרכז נועד להוות נקודת חיבור בין האקדמיה למערכת הביטחון ולתעשייה. אנחנו מחפשים כל הזמן פרויקטים אינטרדיסציפלינריים, חדשניים, שיש להם שימושים דואליים אזרחיים ובטחוניים ושאינם מסווגים.”

את יום העיון פתח נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, שאמר: “בנסיעות שלי ברחבי העולם אני נשאל שוב ושוב, מהו קסם ההצלחה של הטכניון?” התשובה שלי היא שמלבד הקפדה על חברי סגל מעולים וסטודנטים מבריקים, הטכניון פועל מאז ראשיתו מתוך חזון ושליחות. כבר בפתיחת הכיתה הראשונה בטכניון בשנת 1924 אמר המהנדס הציוני מנחם אוסישקין כי ‘מדע פרקטי ומדע בסיסי הם שני הצדדים של אותה המטבע’. התפיסה הזאת היא חלק מהדי-אן-איי של הטכניון, המטפח בעת ובעונה אחת מדע בסיסי שמקורו בסקרנות ומחקר יישומי שנועד לשפר את רווחת החברה, מדינת ישראל והאנושות כולה. המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון, שמקדם מחקרים בעלי חשיבות יישומית, הוא חלק מהשליחות הזאת.”

אל”מ א’, שפיקד עד לאחרונה על מרכז סייבר בצה”ל, דיבר על מאפייניו הייחודיים של מרחב הסייבר והציג אפשרויות לבצע באמצעותו מתקפות וירטואליות וממשיות. מנהל המכון הביולוגי פרופ’ שמואל שפירא מהאוניברסיטה העברית דיבר על היערכות רפואית לאירועי טרור. מנהל הטכנולוגיות הראשי במפא”ת, ד”ר שוקי ישורון, דיבר על חשיבות הטכנולוגיה בשדה הקרב העתידי. ד”ר ישורון, בוגר הטכניון שהשלים את הדוקטורט בהנחיית חתן פרס נובל פרופ’-מחקר דן שכטמן, הציג לקהל שדה קרב עתידי הכולל רובוטים יורים, רחפנים, כלי רכב אוטונומיים ועוד.

סגן הנשיא לקשרי ציבור ופיתוח משאבים פרופ' בועז גולני עם הזוכה בפרס גמונדר ברק אור

סגן הנשיא לקשרי ציבור ופיתוח משאבים פרופ’ בועז גולני עם הזוכה בפרס גמונדר ברק אור

מטעם הטכניון הרצו פרופ’ מרק זילברשטיין מהפקולטה להנדסת חשמל (סכנות פרטיות מסוללות חכמות), פרופ’ יואב אישן מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך (חישה אופטית רב נקודתית של מולקולות בפאזה הגזית), פרופ’ משנה ברק פישביין מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית (זיהוי מדויק של חומרי מטרה) ופרופ’ כרמל רוטשילד מהפקולטה להנדסת מכונות (גילוי פחמן דו חמצני חם באמצעות התקן גביש נוזלי).

במסגרת הכנס הוענק פרס גמונדר (Gemunder) לברק אור, בוגר תואר שני בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. הפרס ניתן על מחקר הקשור בביטחון ובחלל וכולל פרס אישי של 5,000 דולר ופרס נוסף של 20,000 דולר למלגת לימודי מוסמכים בהמשך.

אור השלים תואר ראשון בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל ותואר ראשון נוסף בכלכלה וניהול בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון (בהצטיינות). עד לאחרונה הוא עבד בחברת Autotalks בתור מהנדס אלגוריתמי ניווט ושערוך. כיום הוא מנהל פיתוח עסקי בחברת Hhope. בנוסף הוא מורה לפיזיקה בבית הספר הריאלי העברי בחיפה. בימים אלה הוא לומד לקראת תואר שלישי בתחום עיבוד אותות ומערכות לומדות בטכניון. המחקר שזיכה אותו בפרס הוא על “יירוט לווין תוך שימוש בגישת תורת המשחקים” (Satellite Interception by Game Theory Approach), בהנחיית פרופסור יוסי בן אשר.

פרסים ניתנו גם לזוכים בתחרות הפיתוחים הביטחוניים המיועדת לסטודנטים. במקום הראשון זכו ז’אן ז’אק פולקוב ואליסה אוגורסקי מהפקולטות להנדסת חשמל ולמדעי המחשב, שהציעו מערכת לזיהוי אוטומטי של מקור הניב של דוברים. במקום השני זכו במשותף שלמה ברזניק, סטודנט במסלול להנדסת נתונים ומידע, על הצעה להתמודדות עם טרור ההסתה ברשת.  ויחיאל דהן, בוגר הנדסת מכונות, עם יקיר פנטון הלומד במסלול הנדסת מחשבים בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, על הצעה לאיתור מקור ירי בזמן אמת.

פרופ’ נגל ציין את התורם הראשי של המרכז, מר פיטר מונק, שנפטר בחודש מרץ השנה. מונק, איש עסקים ופילנתרופ, נולד בהונגריה בשנת 1927, ניצל ברכבת קסטנר שהביאה אותו לשוויץ וב-1948 היגר לקנדה. לאחר שעבד בשורה של עיסוקים ובהם קטיף טבק, ביעור צמחייה ומכירת עצי אשוח הוא השלים תואר ראשון בהנדסת חשמל באוניברסיטת טורונטו. לפני כ-35 שנה נכנס לעסקי הכרייה והוביל את חברת באריק גולד לשווי של 50 מיליארד דולר. במרוצת השנים תרם לטכניון תרומות רבות, חלקן למרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון, ובשנת 2001 קיבל תואר ד”ר לשם כבוד מהטכניון,

 

 

 

פרופ' יעקב נגל ראש המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון נעניק את הפרס לסטודנט יחיאל דהן

פרופ’ יעקב נגל ראש המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון נעניק את הפרס לסטודנט יחיאל דהן

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

מימין לשמאל: אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ולפיתוח ברפאל, פרופ' בועז גולני ופרופ' יעקב נגל

מימין לשמאל: אירית אידן, סמנכ”לית בכירה למחקר ולפיתוח ברפאל, פרופ’ בועז גולני ופרופ’ יעקב נגל