t-hub – מרכז היזמות והחדשנות של הטכניון יוצא לדרך

הטכניון זכה במענק של 10 מיליון ש”ח בתחרות “חזון הקמפוס החדש” של המועצה להשכלה גבוהה

מימין לשמאל : ד"ר דנה שפר, פרופ' עזרי טרזי, פרופ' אדם שורץ, השר נפתלי בנט ופרופ' יפה זילברשץ. קרדיט: יניב שמידט

מימין לשמאל : ד”ר דנה שפר, פרופ’ עזרי טרזי, פרופ’ אדם שורץ, השר נפתלי בנט ופרופ’ יפה זילברשץ. קרדיט: יניב שמידט

הטכניון זכה במענק של 10 מיליון ש”ח בתחרות “חזון הקמפוס החדש” של ות”ת ומל”ג לקידום היזמות והחדשנות. כך הכריזו היום שר החינוך נפתלי בנט ויו”ר ות”ת פרופ’ יפה זילברשץ. המענק ישמש להקמת t-hub – מרכז היזמות והחדשנות של הטכניון, שיוקם על סמך התוכנית האסטרטגית ליזמות ולחדשנות שאותה גיבש הטכניון בשנתיים האחרונות. הטכניון הוא המוסד האקדמי היחיד שזכה בתחרות לבדו.

“המענק מהמועצה להשכלה גבוהה מגיע בתזמון מושלם,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “כבר לפני כשנתיים יזמנו מהלך מקיף שנועד לפתח ולקדם את פעילויות היזמות והחדשנות בקמפוס בחיפה ולקשר אותן לשלוחות החדשות של הטכניון בניו יורק ובסין. הזכייה תאפשר לטכניון לבצע שינוי משמעותי בהיקף פעילויות היזמות בהן הוא מעורב ולממש את הקמתו של מרכז היזמות הכלל-טכניוני t-hub, שיביא את התרבות היזמית בקמפוס לגבהים חדשים.”

מיום הקמתו חרת הטכניון על דגלו את השילוב בין מדע בסיסי ומחקר יישומי, בין החתירה לקידום הידע המדעי והרצון לנצלו לתועלת האנושות. הטכניון מטפח חשיבה יזמית מזה שנים רבות במסגרות שונות, והיה חלוץ בפיתוח תוכניות לימוד לכלל הסטודנטים. הראשונה שבהן הוקמה לפני כ-30 שנה במסגרת קורס כלל-טכניוני שיזם פרופ’-מחקר דן שכטמן, לימים חתן פרס נובל בכימיה.

בוגרי הטכניון אחראים במידה רבה ליצירתה של “אומת הסטארטאפ”. תוך 20 שנה, מאז 1995, הקימו בוגרי הטכניון יותר מ-1,600 חברות שהניבו יותר מ-30 מיליארד דולר וייצרו כמעט 100 אלף מקומות עבודה. גם בעולם ידוע הטכניון כחממה המטפחת יזמות, ולאחרונה הוא דורג במקום ה-39 בעולם במספר הפטנטים שנרשמו בארה”ב בשנת 2017.

החדשנות והיזמות טבועות ב-DNA של הטכניון, ורבים ממחקריהם של חברי הסגל הובילו ליישומים המועילים לכלכלת ישראל ולביטחונה, לציבור הישראלי ולאנושות כולה. דוגמה מהזמן האחרון היא חברת מזור רובוטיקה, שהחלה את דרכה במעבדת הרובוטיקה של פרופ’ משה שהם מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון ונמכרה לפני שבועות ספורים לחברת מדטרוניק תמורת 1.6 מיליארד דולר.

“יעדי הטכניון ביזמות ובחדשנות הם לפתח ולקדם מצוינות טכנולוגית ומדעית בקרב תלמידיו, מוריו וחוקריו תוך הקניית כלים לחשיבה יזמית ויצירתית,” אמר פרופ’ אדם שורץ, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון ויו”ר מרכז היזמות החדש. “כלים אלה מיועדים לפתרון אתגרים הנדסיים, טכנולוגים ומדעיים במהלך הקריירה המקצועית – בין אם בחברות הזנק, בחברות תעשייתיות אזרחיות או ביטחוניות, בחברות לתועלת הציבור או באקדמיה. הטכניון ישלב חשיבה ופעילות כזו בכל מרכיביו ויקים את מרכז היזמות כדי לרכז, לקדם ולהעצים את התרבות היזמית ברחבי הקמפוס.”

t-hub יהיה מרכז לשילוב ערכי יזמות ויצירה בתרבות הקמפוס, בתוכניות הלימוד וביישום ובמסחור תוצאות המחקר. זאת  כדי להכשיר מהנדסים ומדענים שיהוו את שדרת המנהיגות לחדשנות טכנולוגית בישראל וכדי לרתום את הפעילות המדעית בקמפוס לטובת הכלכלה והחברה בישראל ובעולם.  המרכז יהווה מוקד לכלל הפעילויות היזמיות המתקיימות בפקולטות הטכניון, יעודד חשיבה יזמית דרך הוראה, מחקר והתנסות מעשית ויאפשר לכל סטודנט וחבר סגל, ולקבוצות נבחרות מהקהילה, להתנסות בפעילות יזמית.

t-hub יהפוך את הטכניון למרכז מוביל ליזמות מדעית-טכנולוגית שישרת את בית הטכניון ואת סביבתו המיידית. המרכז יכשיר את מנהיגי הטכנולוגיה הבאים של ישראל  ויחזק את כלכלתה, מתוך אחריות לאומית לקידומה של ישראל באמצעות מחקר, פיתוח וטכנולוגיה. בראש המרכז יעמדו פרופ’ איל זוסמן המנהל האקדמי של המרכז וד”ר דנה שפר.

למרכז היזמות והחדשנות בטכניון שותפים רבים מחברות התעשייה וההייטק המובילות בארץ ובהן חברות טבע, רפאל ואלפא אומגה.

“הקמת מרכז יזמות בטכניון היא צעד נחוץ לאזור הצפון שיוביל לשינוי במצב הכלכלי-חברתי באזור,” אמר עימד יונס, נשיא חברת אלפא אומגה ובוגר הטכניון. “לאור רמת החינוך הטכנולוגי הגבוהה והאיכותית בטכניון, ולנוכח הפערים בתחום היזמות בין המרכז לפריפריה, הטכניון הוא הגוף המקצועי ביותר שיכול לחבר בין האוכלוסיות השונות בפריפריה, ולהוביל שינוי מהותי בנושא היזמות והנגשתה לכולם.”

 

“רפאל גאה להיות שותפה במרכז היזמות הטכניוני ושמחה על זכייתו, “אמרה ד״ר אירית אידן, סמנכ״לית בכירה למחקר ופיתוח ברפאל ובוגרת הטכניון, “שני הגופים שלובים זה בזה לאורך שבעים שנות עשייה. מרכז היזמות בטכניון ומרכז היזמות של רפאל בתרדיון יהוו בית משותף להנבטות ולחדשנות. ”

 

“חברת טבע גאה ביצירת מתווה חדש וייחודי של שיתוף פעולה אקדמי-תעשייתי עם הטכניון, אשר יתמוך בצרכים ובמטרות המשותפים של הצדדים לקידום חדשנות ישראלית ולפיתוח מאגר כישרונות (Talent Pool) מקומי ולהכשרת הדור הבא של המנהיגות התעשייתית בישראל, בפרט בתחום הביו-פארמה,” אמרה איריס בק-קודנר, סמנכ״לית בכירה מנהלת תקשורת התאגיד ומותג גלובאלי בטבע. “שיתוף פעולה זה הינו נדבך נוסף במחויבותה של טבע למדינת ישראל – כפי ששורטטה על ידי נשיא ומנכ”ל החברה קאר שולץ – וזאת לצד שימור וחיזוק מטה ההנהלה הגלובלי של החברה בישראל, פעילות מחקר ופיתוח בישראל וכן המשך ייצור במפעלי החברה.”