25 מיליון שקל ל-70 דוקטורנטים מצטיינים

המענקים, תרומתו של היזם יורי מילנר, יחולקו לדוקטורנטים בטכניון, באוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית

מימין לשמאל: הנשיאים פרופ' אשר כהן, פרופ' פרץ לביא ופרופ' יוסף קלפטר עם יורי מילנר ורעייתו יוליה מילנר. צילום: יונתן צור

מימין לשמאל: הנשיאים פרופ’ אשר כהן, פרופ’ פרץ לביא ופרופ’ יוסף קלפטר עם יורי מילנר ורעייתו יוליה מילנר. צילום: יונתן צור

לרגל 70 שנה למדינת ישראל, היזם הישראלי-רוסי יורי מילנר מקים קרן מלגות בסך של 7 מיליון דולר (25 מיליון שקל). מילנר, המתגורר בארה”ב, הוא יזם ואיש עסקים מצליח, וההחלטה על קרן המלגות נבעה מאמונתו שהמדע הוא העתיד וכי האקדמיה הישראלית חיונית לקידום המדע.

הסכום יחולק במלגות ל-70 דוקטורנטים מצטיינים: 25,000 דולר בשנה לכל דוקטורנט למשך 4 שנים. המלגות יוענקו לתלמידי מחקר מצטיינים מהאוניברסיטאות תל אביב, העברית והטכניון בתחומים: פיזיקה יסודית, מתמטיקה ומדעי החיים.

התוכנית “70 for 70” תוכרז רשמית במהלך טקס באוניברסיטת תל אביב ביום רביעי, ה-24 באוקטובר 2018. לאחר ההכרזה ייבחרו 10 הדוקטורנטים הראשונים מאוניברסיטת תל אביב, מהאוניברסיטה העברית ומהטכניון, אשר יקבלו את המלגה בסך כולל של כ-מיליון שקלים לשנה הראשונה. פרויקט המלגות ינוהל על ידי אוניברסיטת תל אביב.

יורי מילנר ייסד בשנת 1999 את קבוצת Mail.ru, שהפכה בהנהגתו לאחת מחברות האינטרנט המובילות באירופה. הוא הפך את הקבוצה לחברה ציבורית בשנת 2010, וייסד את DST Global כדי להתמקד בהשקעות בינלאומיות בתחום האינטרנט. DST Global הייתה לאחת החברות המובילות בעולם בתחום ההשקעה בטכנולוגיה, ותיק ההשקעות שלה כולל כמה מחברות האינטרנט הבולטות ביותר, כגון פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ,  סנאפצ’ט, אייר בי אנ בי, ספוטיפיי,  עליבאבא ועוד.

מילנר סיים את לימודיו בשנת 1985 עם תואר בפיסיקה תיאורטית, אחר כך עסק במחקר בתחום תורת השדות הקוונטית, ועד היום מפעם בו הלהט למדע. בשנת 2012 ייסדו מילנר ואשתו יוליה, ביחד עם סרגיי ברין, מארק צוקרברג ואחרים, את “פרס פריצת הדרך” (Breakthrough Prize), הפרס הגדול ביותר הניתן לחוקרים בתחומי המדעים. הפרס, בשווי 22 מיליון דולר בשנה, ניתן לחוקרים שהביאו לפריצת דרך בתחום של פיזיקה יסודית, מתמטיקה ומדעי החיים.

ביולי 2015, בשיתוף עם סטיבן הוקינג, השיק מילנר מיזם של מאה מיליון דולר בשם Breakthrough Listen, שמטרתו לחזק את מאמצי החיפוש אחר צורות חיים אינטליגנטיות ביקום; ובאפריל 2016 השיקו השניים את Breakthrough Starshot, תוכנית מחקר והנדסה של מאה מיליון דולר, שנועדה לפתח טכנולוגיה לבניית גשושית המסוגלת להגיע לכוכב אחר.

עם הענקת התרומה למלגות 70 for 70″” ציין מילנר כי מדע ומתמטיקה בסיסיים נמנים עם הישגיה הגבוהים ביותר של האנושות, וכי הם נחוצים גם לצמיחת הקדמה הטכנולוגית שבה תלויה הציביליזציה שלנו. “המטרה של המלגות האלה היא לסייע לחוקרים צעירים מצטיינים לתרום למחקר על השאלות העמוקות ביותר,” אמר. “אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית והטכניון מדורגים בין האוניברסיטאות החדשניות ביותר בעולם, והם מספקים סביבה שבה יוכלו המדענים המוכשרים הללו למצות את הפוטנציאל שלהם.”

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ’ יוסף קלפטר, הודה ליורי מילנר על פרויקט המלגות הגדול ואמר כי הן יאפשרו לחוקרים מצטיינים לפתח מחקרים חדשניים העשויים להוביל לפריצות דרך עולמיות ויחזקו את מעמדה של ישראל בתחומי המדע וטכנולוגיית העילית.

נשיא האוניברסיטה העברית פרופ’ אשר כהן הוסיף ואמר כי הוא מאמין שהמלגות יוכלו לעזור לחוקרים ולחוקרות מצטיינים להקדיש את מרב זמנם ומרצם לעבודותיהם ומחקריהם, ובכך יתרמו לקידום המדע הישראלי והעולמי.

נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא: “המלגות החדשות יאפשרו לנו להרחיב ולהעמיק עוד יותר את התשתית המחקרית עליה מתבססות פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות המשפיעות על חייהם של מיליונים ברחבי העולם. הודות לנדיבותו של יורי מילנר יקבלו חוקרים מצטיינים נוספים את ההזדמנות להצטרף לשורה ארוכה ומכובדת של חוקרים שהפכו את המחקר המדעי הישראלי לשם דבר בעולם כולו.