שנת הלימודים תשע”ט – יוצאים לדרך!

1,885 סטודנטים חדשים, 40% מהם נשים, יחלו ביום ראשון את לימודיהם בטכניון

בניין ההוראה המרכזי בקמפוס, אולמן, שינה פניו – נבנו בו עשרות כיתות המאובזרות בטכנולוגיות הוראה מתקדמות

שנת הלימודים תשע"ט - יוצאים לדרך!שנת הלימודים תשע”ט תיפתח בטכניון ביום ראשון הקרוב, 21 באוקטובר 2018. השנה יצטרפו לקמפוס הטכניון 1,885 סטודנטים חדשים, ואוכלוסיית הסטודנטים הכוללת תמנה כ-13,500 סטודנטים ב-17 פקולטות. כ-9,200 מהם ילמדו לתואר ראשון ו-4,300 לתארים מתקדמים. כ-1,150 מהסטודנטים לתארים מתקדמים ילמדו השנה לתואר דוקטור והיתר לתואר מגיסטר (תואר שני).

חלקן של הנשים בקרב הסטודנטים החדשים ובכלל אוכלוסיית הסטודנטים לתואר ראשון בטכניון עומד על 40%, וזאת בעקבות האסטרטגיה שמוביל הטכניון להגדלת אחוז הנשים באקדמיה. אסטרטגיה זו הובילה בעשור האחרון לגידול משמעותי באחוז הסטודנטיות הבוחרות בלימודים אקדמיים בתחומי המדעים וההנדסה בטכניון.

בקמפוס המרכזי של הטכניון בחיפה הושקעו השנה משאבים עצומים בבנייה ובפיתוח. שיפוץ נרחב במיוחד התקיים בבניין אולמן, בניין ההוראה המרכזי בקמפוס. בשנה האחרונה נבנו ושופצו בו עשרות כיתות לימוד חדשות המאובזרות בטכנולוגיות הוראה מתקדמות ונוספו 600 מושבים ומרחבי למידה לסטודנטים.

שנת הלימודים תשע"ט - יוצאים לדרך!בשנים האחרונות הפך הטכניון למוקד ידע עולמי. מחד גיסא, לטכניון יש היום הסכמי שיתוף פעולה מחקרי עם למעלה מ-200 אוניברסיטאות מעולות ברחבי העולם ולומדים בו למעלה מ-800 סטודנטים ומשתלמים מיותר מ-30 מדינות. מאידך גיסא, פועל הטכניון להרחבת נוכחותו בעולם, ובשתי שלוחות הטכניון שנפתחו בשנה שעברה בסין ובארה”ב ילמדו השנה כ-680 סטודנטים. 198 מהם ילמדו לתואר השני המשותף של מכון טכניון-קורנל ע”ש ג’ייקובס – מכון למחקר מדעי-הנדסי יישומי בלב מנהטן; וכ-480 סטודנטים ילמדו במכון גואנגדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה(GTIIT)  בסין.

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא קיבל הבוקר (ה’) את פניהם של הסטודנטים החדשים בטכניון, הוא בירך אותם ואמר : “ברוכים הבאים לטכניון – אתם מצטרפים היום למוסד אקדמי מהמובילים בעולם, אבל בראש ובראשונה אתם מצטרפים למשפחה חדשה: משפחת הטכניון. השקעתנו העצומה בסטודנטים שלנו, שהם הטובים בישראל ניכרת ברחבי הקמפוס. אנו מציעים לכם איכות חיים ללא תחרות . בקמפוס הטכניון יש את המספר הגדול ביותר של מעונות בארץ, אנו מציעים פתרונות דיור לכ-5000 סטודנטים, מספר שעוד יוסיף ויגדל במהלך לימודיכם. כשתסיירו ברחבי הקמפוס הירוק והפורח שלנו, תמצאו בו את כל השירותים שניתן להעלות על הדעת. את מתקני הספורט ובריכות שחייה המעולים, את בית הסטודנט על מגוון השירותים והפעילויות שהוא מציע, את הגן האקולוגי, ועוד פינות חמד שתגלו במהלך השנים. ”

שנת הלימודים תשע"ט - יוצאים לדרך!“בשנים האחרונות חוללנו מהפכה אדירה בתחום ההוראה בטכניון. פעלנו והבאנו לשינוי באווירת הלימודים בטכניון ובדימויו כמוסד נוקשה הממעט להתחשב בסטודנטים שלו. מתוצאות הסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים הארצית לבחינת איכות ההוראה באקדמיה הישראלית שהתפרסמו בשבוע שעבר עולה כי הטכניון הוא אוניברסיטת המחקר המובילה מבין האוניברסיטאות בישראל. זו השנה השלישית ברציפות שאנו ניצבים בצמרת הסקר לאחר שנים בהן היינו בחלקו התחתון.”

דיקנית לימודי הסמכה בטכניון פרופ’ אורית חזן הציגה לסטודנטים החדשים סקר שנעשה בשנה שעברה בין הסטודנטים המתחילים ללמוד בטכניון, “שתי סיבות עיקריות הביאו אותם לבחור ללמוד בטכניון: רמת לימודים הגבוהה והמוניטין.  הלימודים כאן אינם קלים אבל הם יאפשרו לכם לרכוש כישורים שיעזרו לכם בעתיד. אתם מצטרפים לקבוצת איכות, מהטובות בישראל. היכולת לעסוק במדע ובהנדסה נותנת לכם כלים לשנות את העולם.”

 

דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן, אמר: “אתם מגיעים היום לטכניון אחר מכפי שהיה פעם. בטכניון של היום יש פעילות מגוונת מאוד מחוץ לזו האקדמית וחיי חברה עשירים. חשוב שתזכרו שאנחנו כאן בשבילכם בלשכת הדיקן. חוכמה אמיתית היא גם לדעת לבקש עזרה, ואם תצטרכו עזרה בכל נושא – במעונות, במלגות ובהלוואות, בסיוע אקדמי, בליווי פסיכולוגי וכו’ – אתם מוזמנים לבוא אלינו.”

יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון אמיר דוד ניסן כהן אמר לסטודנטים החדשים :”באתם ללמוד ואנו באגודת הסטודנטים עושים את המרב כדי לעזור לכם להצליח, הטכניון לא מצטיין רק ברמה אקדמית ואנו מקיימים מסיבות ועשרות אירועי תרבות בכל סמסטר. אגודת הסטודנטים בטכניון לא עוסקת בפוליטיקה רק בקידום רווחת הסטודנטים בטכניון. ”

 

תוכניות לימודים חדשות

תוכנית עילית חדשה בטכניון: תוכנית “אלונים” ב- Data Science

תוכנית עילית חדשה בטכניון: תוכנית "אלונים" ב- Data Scienceתוכנית עילית חדשה ופורצת דרך במסגרת העתודה האקדמית של צה”ל יוצאת לדרכה בימים אלה בטכניון: תוכנית אלונים במדעי הנתונים והמידע (Data Science). זהו צעד משמעותי בשיתוף הפעולה בין צה”ל לטכניון. הטכניון היה החלוץ בארץ בפתיחת תוכנית לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע לפני שנתיים, ובנוסף הוא מקיים שתי תוכניות לתואר שני בתחום מדעי הנתונים.

למחזור הראשון של תוכנית אלונים נבחרו, לאחר תהליכי מיון ואיתור קפדניים ביותר, 18 עתודאים פורצי דרך מתוך 150 מועמדים. תוכנית הלימודים הינה אינטנסיבית מאוד: בפרק זמן של 4.5 שנים בלבד, הסטודנטים יסיימו תואר ראשון, שהוא בבסיסו תואר ארבע שנתי תובעני כמו שאר התארים ההנדסיים בטכניון, ותואר שני מחקרי. העתודאים שנבחרו לתוכנית יקבלו מעטפת ליווי וחניכה מהטכניון ומצה”ל.

העתודאים יזכו ללמוד בסביבה אקדמית מהמובילות בעולם בנושאי הנתונים והמידע. סביבה זו נסמכת על מגוון רחב של חוקרים בעלי שם עולמי בדיסציפלינות השונות המרכיבות את עולם הנתונים והמידע, על שימוש בתשתיות הוראה חדשניות המאפשרות עבודה עם מאגרי עתק של נתונים בזמן הלימודים, ועל שיתוף פעולה הדוק עם התעשייה. בסיום לימודיהם ישולבו הבוגרים בפרויקטי מחקר ופיתוח חדשניים בכל היחידות הטכנולוגיות של צה”ל ויהוו את חוד החנית של הצבא בנושאי נתונים ומידע (Data Science).

על פי מגזין Harvard Business Review, הנדסת נתונים ומידע (Data Science) היא המקצוע המבוקש ביותר במאה ה-21. מציאות זו היא שהובילה להרחבת הלימודים בתחום זה בטכניון ולפתיחת המסלול לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע, בראשותם של פרופ’ אביגדור גל ופרופ’ אורן קורלנד.

תוכנית העילית אלונים נבנתה על ידי דיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון פרופ’ כרמל דומשלק, הפרופסורים אורן קורלנד, אביגדור גל ושהם סבאח המנהלים את תוכניות הלימודים בנתונים ומידע, וד”ר גילה מולכו, מרכזת תחום ה-Data Science בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון בטכניון. בצה”ל הוביל את התכנון ראש חטיבת תכנון למנהל כוח אדם תא”ל ערן שני. על ניהול התוכנית מטעם הצבא מופקדים ראש המנהל לכוח אדם טכנולוגי אקדמי סא”ל איתי לבנון והרפרנט הצה”לי ל- Data Science אל”מ ש’.


תוכנית העתודה “ברקת”  – הראשונה בארץ לתואר שני

שנת הלימודים תשע"ט - יוצאים לדרך!תוכנית העתודה החדשה ברקת, שאותה מוביל בטכניון פרופ’ משה טננהולץ, נועדה למסיימי תיכון מצטיינים שהשלימו תואר ראשון בתקופת לימודיהם בתיכון. התוכנית מקנה תואר שני תוך שנתיים, וזו תוכנית העתודה הראשונה לתואר שני בטכניון שמצטרפת לתכניות גלים וארזים באוניברסיטת תל אביב. במסגרת התוכנית ילמדו 7 סטודנטים בטכניון (סך הכל 14 בכל הארץ)  מתוך 90 מועמדים שניגשו למיונים לתוכנית. “מדובר בסטודנטים מבריקים במיוחד, שסיימו תואר ראשון במתמטיקה או במדעי המחשב בממוצע של 96,” אומרת ד”ר גילה מולכו, מרכזת תחום ה-Data Science בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון בטכניון. “התוכנית מספקת פתרון למחסור של צה”ל באנשי מידע שהם גם מפתחים.”


תוכנית
#סולמות – חשיפה למחקר בטכניון

אפשרויות תעסוקה חדשות נפתחו השנה בפני הסטודנטים בטכניון במסגרת תוכנית #סולמות, החושפת את הסטודנטים למחקר המתבצע בטכניון כבר במהלך לימודי התואר הראשון. לדברי דיקנית לימודי הסמכה בטכניון פרופ’ אורית חזן, שיזמה את הפרויקט הייחודי, “התוכנית החדשה מציעה לסטודנטים בכל הפקולטות הזדמנות לצבור ניסיון מעשי ולהשתלב בצוותי מחקר בטכניון כבר במהלך לימודי התואר הראשון. התנסות זו תקנה לסטודנטים ערך מוסף לקורות החיים שלהם ולעתידם המקצועי, בין אם יבחרו בקריירה אקדמית כסטודנטים לתארים מתקדמים או כחברי סגל ובין אם יפנו לקריירה בתעשייה כיזמים או כשכירים.”

במסגרת התוכנית נפתח גם קורס חדש “חשיפה למחקר בטכניון” אותו לומדים סטודנטים ממגוון פקולטות בטכניון ונחשפים לחוקרים ולמחקרים בטכניון.

צילום : שרון צור, דוברות הטכניון

תוכנית #סולמות – חשיפה למחקר בטכניון