ישראליות משותפת: תמונת מצב

הסטודנטית מאיה רפפורט מהפקולטה להנדסת חשמל היא הזוכה בתחרות הצילום “ישראליות משותפת” שמתארת את המגוון האנושי בטכניון

מימין לשמאל: יהודה נגוסי, נעם ליבוביץ', הלא סעיד ושירז פרג'. צילום: מאיה רפפורט

מימין לשמאל: יהודה נגוסי, נעם ליבוביץ’, הלא סעיד ושירז פרג’. צילום: מאיה רפפורט

מאיה רפפורט, סטודנטית לתואר שני בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, היא הזוכה בפרס הראשון בתחרות הצילום “ישראליות משותפת”. בפרס השני זכתה נוי הר חן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. התחרות, שעסקה במגוון האנושי בטכניון, היא יוזמה של מיזם התקווה הישראלית בטכניון, לשכת דיקן הסטודנטים בשיתוף עם אגודת הסטודנטים בטכניון. פרויקט “תקווה ישראלית” הוא פרויקט שיזם נשיא המדינה ראובן ריבלין כדי להעמיק את השותפות בין חלקיה השונים של החברה הישראלית.

צוות השופטים בתחרות כלל את דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן, הממונה על התקווה הישראלית בלשכת הדיקן אפרת (אפי) ברקאי-גורל, מנהלת המשרד החברתי באגודה קרן יעקוביאן ומנהל בית הספר לצילום בטכניון קובי גופר. לתחרות הוגשו 30 תמונות שצילמו סטודנטים בקמפוס, ובבחירת הזוכים נלקחה בחשבון גם כמות הלייקים שקבלה כל תמונה.

“פנינו לסטודנטים בבקשה לספר את סיפור החיים המשותפים בטכניון באמצעות צילום,” מסבירה ברקאי-גורל. “המרחב האקדמי משמש לא פעם כמקום המפגש הראשון בין אנשים מקבוצות אוכלוסייה שונות. גם בקמפוס הטכניון מתקיימים כל העת מפגשים עם האחר. חלקם מובילים להיכרות עמו, לחברויות חוצות קבוצות ולשיתופי פעולה.”

דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן סיפר כי כשהיה סטודנט בטכניון, לפני כ-40 שנה, “פרופיל הסטודנט בטכניון היה הומוגני – בנים, רובם חילונים ילידי הארץ, ומעט עולים חדשים. מאז הטכניון השתנה – וגם הסטודנטים. כיום אפשר לראות כאן סטודנטיות וסטודנטים מכל העולם: יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ’רקסים, חילונים, דתיים, נשים וגברים. לכולם משותפים האינטליגנציה הגבוהה, הסקרנות המדעית והרצון להתקדם.”

שירז פרג’, המצולם בתמונה הזוכה,  מעיד על עצמו שהוא “חווה את הישראליות המשותפת בכל יום ובכל מקום בטכניון – בפקולטה להנדסת חשמל, בבית הסטודנט, בחדר הכושר ובשאר מתחמי הספורט. אני גם מתנדב ועובד בשתי תוכניות הקשורות להשכלה ולחינוך במגזרים שונים. בעבודה שלי אני תמיד מדגיש את חשיבותה של הישראליות המשותפת בפני התלמידים דרך פעילויות ודרך מפגשים בין תלמידים ממגזרים שונים.”

“אנחנו באמת לומדים בסביבה חברתית מגוונת,” אומרת הצלמת הזוכה מאיה רפפורט, “ואני רואה חשיבות רבה באחווה ובחברות שחוצות אוכלוסיות. כשהייתי יו”ר ועד הסטודנטים בפקולטה להנדסת חשמל יצא לי להכיר סטודנטים מוכשרים וחכמים ממגוון דתות ומגזרים. יחד איתם ארגנתי אירועים ופעילויות, ולאורך התקופה הכרתי אותם מקרוב. כשסיפרתי לכמה מהם על התחרות, הם מיד הזדהו עם חשיבות הנושא והתגייסו למשימה.”

התמונה הזוכה במקום ה-2. צילום: נוי הר חן

התמונה הזוכה במקום ה-2. צילום: נוי הר חן

מאיה רפפורט, 25, נולדה בחיפה להורים בוגרי הטכניון (הנדסת מחשבים והנדסת מכונות). לאחר שחרורה משירות קבע במודיעין היא התקבלה לתוכנית רוטשילד טכניון למצוינים. לטכניון היא הגיעה “כי זה המקום הכי טוב ללימודי הנדסה,” ובפקולטה להנדסת חשמל בחרה מפני ש”בתיכון אהבתי מאוד מתמטיקה ופיזיקה, וכבר אז היה לי ברור שאני רוצה להיות מהנדסת. לא רציתי לבחור במדעים אלא במשהו יותר פרקטי, שכולל מחשבה יצירתית על פיתוחים חדשים.”

כבר במסגרת הלימודים לתואר ראשון היא טעמה מעולם המחקר בפרויקט בעיבוד אותות אצל פרופ’ רונן טלמון בשיתוף בית החולים רמב”ם. “מטרת המחקר הייתה להבחין בין חולי אלצהיימר לאנשים בריאים ולסווג רמות של המחלה על סמך דגימות של אלקטרודות המנטרות נוירונים במוח (EEG). לאור הצלחת הפרויקט כתבנו מאמר מדעי וזכיתי להרצות עליו בכנס בינלאומי של IEEE – אגודת מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה.”

בשנה שעברה היא סיימה את לימודי התואר הראשון והחלה את התואר השני בפקולטה. במקביל ללימודיה היא עובדת במחלקת הבינה המלאכותית באינטל ומוצאת זמן גם לפעילויות נוספות: אימונים ותחרויות במסגרת נבחרת גלישת הרוח של הטכניון והתנדבות בעמותת “פעמונים”, שם היא מונתה לאחרונה לראש צוות. העמותה מלווה משפחות בתהליך של הבראה כלכלית. בעבר היא הייתה יו”ר ועד הסטודנטים בפקולטה להנדסת חשמל, פעילות שכללה ניהול כ-70 סטודנטים מתנדבים, עבודה עם סגל הפקולטה על שינוי תוכנית הלימודים, ניהול תקציב הוועד וארגון אירועים רבים בתחום החברתי והתרבותי.

 דיקן הסטודנטים פרופ' בני נתן מעניק למאיה רפפורט את הפרס

דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן מעניק למאיה רפפורט את הפרס