בדרך לפריז

שלוש חברות סטארטאפ שסיימו הכשרה בטכניון עלו לגמר “פסגת המזון” של האיחוד האירופי

 

Kiinns ו-Jet-Eat הישראליות ו-Natufia האסטונית נבחרו מתוך 10 חברות שהשתתפו הקיץ בתוכנית ההאצה של האיחוד האירופי בטכניון

 

משתתפי תוכנית ההאצה בטכניון

משתתפי תוכנית ההאצה בטכניון

שלוש חברות סטארטאפ שעברו במהלך שלושת החודשים האחרונים הכשרה בטכניון ייצאו החודש ל”פסגת המזון” של האיחוד האירופי. זהו ארוע השיא בתוכנית EIT Food Accelerator Network, שנועדה לעצב את עולם המזון בעשורים הקרובים, והוא יתקיים בפריז ב-28 בנובמבר.

שלוש החברות נבחרו מתוך 10 חברות שהשתתפו בתוכנית ההאצה הראשונה לחברות סטארטאפ בתחומי המזון והחקלאות, שהתקיימה בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון. את התוכנית יזם המכון האירופי לחדשנות ולטכנולוגיה (EIT) בשיתוף עם שטראוס גרופ. תוכנית ההאצה הייחודית, שנועדה לטפח חדשנות ויזמות בעולם המזון, התקיימה הקיץ בשלוש מדינות בעת ובעונה אחת: בטכניון בישראל, במכונים השוויצרים לטכנולוגיה (EPFL ו- ETH ציריך) ובאוניברסיטת מינכן (TIM) בגרמניה. מתוך עשרות החברות שהשתתפו בתוכנית ההאצה במוסדות אלה ייבחרו בפריז שלוש החברות הטובות ביותר, שכל אחת מהן תקבל 60 אלף יורו להמשך פיתוחה.

 

שלוש החברות שנבחרו להשתתף באירוע הגמר בפריז הן Kiinns ו-Jet-Eat הישראליות ו-Natufia האסטונית. להלן מידע בסיסי על כל אחת מהן:

צביקה (מימין) וד"ר אהוד פורמן, מייסדי Kiinns

צביקה (מימין) וד”ר אהוד פורמן, מייסדי Kiinns

 

Jet-Eat, שהוקמה השנה, היא החברה הראשונה בעולם שפיתחה טכנולוגיה לייצור בשר ובשר ממקור צמחי בהדפסת תלת-ממד. היא מחברת את מדעי המזון לחידושים האחרונים בהדפסת תלת-ממד ובהדפסה דיגיטלית. מייסדי החברה אשחר בן שטרית, אלכסיי טומסוב, אדם להב ועמית קינן מעריכים ש Jet-Eat-תוביל מהפכה דיגיטלית בעולם המזון על כל שלביו: פיתוח, ייצור והפצה.

בן שטרית, מנכ”ל החברה ועורך דין בהכשרתו, עבד שנים רבות בתעשיית הדפוס, “שם ראיתי איך אפשר לשנות תעשייה אבל יותר מזה – לשנות את העולם.” בעקבות לידת בנו הבכור הוא חשב רבות על גידולם של עגלים ועל הפרדתם מאמותיהם והחליט להפסיק לאכול בשר. לדבריו, “בגלל הרקע שלי הבנתי שהדפסת תלת-ממד יכולה להיות פתרון לייצור בשר. זה לא פשוט כמו הדפסת מתכת אבל אפשרי, וזאת הטכנולוגיה שפיתחנו. מעבר לאספקט המוסרי אנחנו מציעים ייצור כמעט ללא בזבוז, יחסית לגידול בקר בדרך הרגילה.”

טומסוב, מנהל המוצר, השלים בטכניון תואר ראשון ושני. לדבריו, “החברה הזאת היא שליחות. הרי מחירי הבשר יעלו באופן  דרמטי, יותר ויותר אנשים נהיים צמחונים ו’חצימחונים’, ודרוש כאן פתרון עם אופק מסחרי.”

 

Kiinns היא טכנולוגיה חדשנית המייתרת את הצורך בניקוי כלי מטבח ביתיים ותעשייתיים שיש בהם חלקים נעים. טכנולוגיה זו, המוגנת בפטנט, הופכת מכשירים סטנדרטיים כגון מיקסרים, מקציפים ובלנדרים למכשירי חשמל חכמים באמצעות התקנת מערכת שאינה דורשת ניקוי. Kiinns מבוססת על פטנט להצמדת יריעה חד פעמית לסירים ולמשטחים אחרים. היא חוסכת זמן עבודה, מים ואנרגיה, תורמת לאיכות הסביבה ומפחיתה סיכוני בטיחות במזון. אף שהיא מתאימה גם לשימוש ביתי, יתרונותיה בולטים במיוחד בשוק התעשייתי.

 גרגורי לו, ממייסדי Natufia Labs

גרגורי לו, ממייסדי Natufia Labs

חברי Kiinns הם אב ובנו – סמנכ”ל הטכנולוגיות בחברה ד”ר אהוד פורמן ובנו צביקה פורמן, מנכ”ל החברה. אהוד, בן 73, השלים בטכניון תואר דוקטור בפיזיקה. כיום הוא פנסיונר של רפאל, שם עבד 36 שנה. להערכתו, “המערכת שפיתחנו תחסוך כ-90% מעלויות הניקיון הנוכחיות במפעלים הנובעות מתשלומים על חשמל, מים, שעות עבודה ועצירת פעילות המכונות. מאחר שהיריעות שלנו מתכלות או בנות-מיחזור, אין כאן נזק סביבתי. להיפך, אנחנו מונעים החדרה של מים מזוהמים לביוב ולקרקע.”

צביקה השלים בטכניון תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון. במשך 20 שנה עבד כיזם בתעשייה במו”פ, בהטמעת מוצר חדש ובניהול ותכנון עסקי ובשוקים בינלאומיים בתחומי הרפואה, הביטחון והמוליכים למחצה.

את החברה מלווה רואה החשבון מאיר מנחם, לשעבר סמנכ”ל הכספים של קבוצת שטראוס.

 

 

Natufia נוסדה ב-2014 על ידי גרגורי לו ונאדים טאובי מצרפת ולורי קאפ מאסטוניה, המגדירים אותה כ”נספרסו של הצמחים ועשבי התיבול”. השלושה שילבו את ניסיונם בעולמות המזון וההייטק: לו, המייסד והמנכ”ל, כבר ייסד חמש חברות עם הכנסות של מיליוני יורו בעולם המזון ובתחומים נוספים; טאובי, מנהל התפעול הראשי, הוא בוגר לימודי מינהל ב-HEC פריז; קאפ, מייסד שותף והמנהל הטכנולוגי של הקבוצה, הפסיק את לימודיו האקדמיים כדי להשתתף בהקמת החברה. קאפ מגדיר את עצמו כ”נער חווה שחי בעיר, מומחה להידרופוניקה, שבנה חממה בחנייה המקורה שלו כדי לשרוד בחורף האסטוני הארוך והעוין.”

Natufia

אשחר בן שטרית מחברת Jet-Eat Printed Food

אשחר בן שטרית מחברת Jet-Eat Printed Food

פיתחה טכנולוגיה חדשנית לגידול צמחים במסעדות ובבתים פרטיים במשך כל השנה. זוהי בעצם “חממת-מקרר” אוטומטית המספקת לצמח את כל צרכיו בצורה ממוחשבת ומבוקרת ומאפשרת לגדלו ללא מאמץ וללא ידע נרחב בתחום. לדברי המייסדים, “ההמצאה שלנו נועדה לספק את זכותו של כל אדם לגישה קלה, מיידית ובת קיימא לאוכל טרי.” המוצר הראשון של החברה, Natufia Kitchen Garden, כבר זמין להזמנה מוקדמת. הוא מגדל באופן היפר-לוקלי את כל סוגי הצמחים עם מיטב הערכים התזונתיים הטובים במשך כל ימות השנה.

 

בטכניון מנהלים את תוכנית ההאצה פרופ’ אסתי סגל ופרופ’ אורי לזמס מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. לפן העסקי של תוכנית הלימודים ולארגז הכלים המתאים ליזמים המשתתפים במאיץ אחראית ד”ר אביטל רגב סימן-טוב. מטעם הנהלת הטכניון מעורבים במאיץ סגן הנשיא למחקר פרופ’ וויין קפלן, סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ בועז גולני וחברי סגל רבים. דוד שם-טוב, מנהל פיתוח המחקר במוסד הטכניון למחקר ולפיתוח, הוא חבר בוועדת הביניים המפקחת על EIT Food ברמת המאגד.

 

תמונה קבוצתית של משתתפי האקסלרטור יחד עם פרופ' אסתי סגל, פרופ' אייל שמעוני (שטראוס), פרופ' אורי לזמס, ד"ר אביטל רגב וענבל כוורי

תמונה קבוצתית של משתתפי האקסלרטור יחד עם פרופ’ אסתי סגל, פרופ’ אייל שמעוני (שטראוס), פרופ’ אורי לזמס, ד”ר אביטל רגב וענבל כוורי

אלה 7 הקבוצות הנוספות שהשתתפו במהלך הקיץ בתוכנית ההאצה בטכניון:

קבוצת Alkion BioInnovations SAS פיתחה ממתיקים חדשים ממקור צמחי. את החברה הקימו בני הזוג מריל בויט ופרנק פרדייר.

 

Phytoponics היא מערכת הידרופונית, כלומר מערכת לגידול צמחים במצע מנותק (לא באדמה). את המערכת פיתח אדם דיקסון, שהשלים באוניברסיטת קרדיף בבריטניה תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בעיצוב הנדסי.

קבוצת Biofood Systems פיתחה טכנולוגיה חדשנית לגידול בשר מתורבת – בשר המיוצר במעבדה. מייסדי הקבוצה, יוחאי בן זכרי וארתורו גייפמן, משתפים פעולה עם החברה הטכניונית אקסלתא, העוסקת בתיעוש תהליך הייצור של תאי גזע.

 

Ballis natural kitchen הוקמה על ידי ענבל גמליאל בעקבות בעיות עיכול שמהן החלה לסבול במהלך הלימודים לתואר ראשון. היא מייצרת חטיפי בריאות נטולי גלוטן.

 

כל משתתפי התוכנית עם הצוות המנהל, המנטורים העסקיים וחברי הסגל פרופ' מרסל מחלוף, פרופ' אורי לזמס, פרופ' אסתי סגל, ופרופ' אייל שמעוני ועם ד"ר אביטל רגב, ענבל כוורי, איריס מושקוביץ, ממי גנוסר, יפעת פלד, רפי נווה ואסף נייגר

כל משתתפי התוכנית עם הצוות המנהל, המנטורים העסקיים וחברי הסגל פרופ’ מרסל מחלוף, פרופ’ אורי לזמס, פרופ’ אסתי סגל, ופרופ’ אייל שמעוני ועם ד”ר אביטל רגב, ענבל כוורי, איריס מושקוביץ, ממי גנוסר, יפעת פלד, רפי נווה ואסף נייגר

נבט השדה הוקמה על ידי בני הזוג נילי בדנובסקי ודן משה – “פריקים של בריאות וספורט”. החברה שהקימו נועדה, לדבריהם, “לשפר את תזונת האדם באמצעות מוצרי מזון מונבטים.”

 

Avocadoo היא פלטפורמה תזונאית וירטואלית המנחה את המשתמשים בזמן עריכת הקניות בסופרמרקט. המייסד הוא מתיו קורסין, יליד צרפת ובעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול.

 

Tryna Grub היא פלטפורמה לתיאום ארוחות ספונטניות, שפותחה על ידי שני עולים חדשים חובבי אוכל. ג’רד בלומנפלד, בן 30, עלה לישראל בגיל 19 כדי להתגייס לצה”ל. ד”ר דניאל איילון-סולרז, 41, עלה מוונצואלה לפני 5 שנים ויש לו תואר דוקטור במתמטיקה.

שתתפי האקסלרטור בביקור במחלבות שטראוס באחיהוד

שתתפי האקסלרטור בביקור במחלבות שטראוס באחיהוד

לסרטון המציג את הפרויקט לחצו כאן