שר המדע והטכנולוגיה הסיני ביקר בטכניון

השר וואנג ז׳יגאנג בטכניון. מימין לשמאל : פרופ' משה סידי, פרופ' גדי אייזנשטיין, פרופ' אדם שורץ, שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג, פרופ' משה אייזנברג ופרופ'-מחקר דן שכטמן

השר וואנג ז׳יגאנג בטכניון. מימין לשמאל : פרופ’ משה סידי, פרופ’ גדי אייזנשטיין, פרופ’ אדם שורץ, שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג, פרופ’ משה אייזנברג ופרופ’-מחקר דן שכטמן. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג (Wang Zhigang) ביקר בטכניון ונפגש עם חתן פרס נובל בכימיה פרופ’-מחקר דן שכטמן, עם המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שורץ, עם דיקן לימודי הסמכה במכון גואנגדונג-טכניון ישראל לטכנולוגיה (GTIIT) פרופ’ משה אייזנברג, עם ראש מרכז הקוונטום למדע, חומרים והנדסה ע”ש הלן דילר בטכניון פרופ’ גדי אייזנשטיין ועם מנכ”ל מוסד שמואל נאמן בטכניון פרופ’ משה סידי.

זהו ביקורו הראשון של וואנג בישראל והטכניון היה התחנה האחרונה בביקור, שנועד לחזק את שיתופי הפעולה בין סין לישראל בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. לטכניון הגיע השר כדי לבחון שיתופי פעולה במחקר, בחדשנות וביזמות בין סין והטכניון וכדי ללמוד מניסיונו העשיר של הטכניון בקידום חדשנות טכנולוגית.

פרופ’ שורץ הציג לשר את הפעילות המחקרית הענפה בטכניון וסיפר על שלוחות הטכניון בניו יורק ובסין. השר, מהנדס אלקטרוניקה בהכשרתו, הודה לפרופ’ שורץ על קבלת הפנים וסיפר שהגיע לישראל כדי לחזק את שיתופי הפעולה הטכנולוגיים בין חברות סיניות לחברות ישראליות.  “הטכניון הכשיר אלפי מהנדסים,” אמר השר, “והוא גורם משמעותי ומרכזי בפיתוחה הטכנולוגי של ישראל. שלושת זוכי פרס נובל ומיקומו הגבוה של הטכניון בדירוגים האקדמיים מעידים על מצוינותו המחקרית והאקדמית.”

תחום החדשנות הטכנולוגית הוא כיום אחד מהיעדים האסטרטגיים המרכזיים של ממשלת סין, הרואה בפיתוח הטכנולוגי אמצעי להפיכתה של סין למעצמה עולמית בתחומי הטכנולוגיה והמדעים. “הממשלה הסינית רואה בחדשנות ובקדמה הטכנולוגית מנוע צמיחה לסין ומשאב לקידום רווחת תושביה”, אמר השר בפגישה בטכניון.

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג (משמאל) עם המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' אדם שורץ

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג (משמאל) עם המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שורץ. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

חתן פרס נובל בכימיה פרופ’-מחקר דן שכטמן אמר בפגישה כי כבר לפני 30 שנים פתח קורס יזמות בטכניון, שבו למדו עד היום כעשרת אלפים מהנדסים. 20% מהסטודנטים שהשתתפו בקורס היו מעורבים בהמשך בפיתוח יזמות בישראל. הוא אמר כי בביקוריו הרבים בסין הוא מרצה על יזמות וחדשנות בארגונים והציג לשר פרויקט שבו הוא מעורב בסין בעיר צ’ינגדאו – של בניית גני ילדים שבהם ילמדו הילדים מדע מגיל צעיר.

פרופ’ משה אייזנברג סיפר לשר כי בשנה שעברה החל מחזור הסטודנטים הראשון את לימודיו ב-GTIIT. השנה יתחילו ללמוד במכון 280 סטודנטים חדשים בשלושה מסלולי לימוד, שיקבלו בסיום לימודיהם תעודה מהטכניון וממשרד החינוך הסיני. “עד כה גייסנו 20 חברי סגל חדשים מכל העולם שמתחילים לבנות את המעבדות שלהם, להגיש הצעות מחקר ולגייס סטודנטים לתארים מתקדמים”, אמר פרופ’ אייזנברג. “בתהליך הכשרת הסטודנטים בשלוחת הטכניון בסין אנו מקנים להם את הסטנדרט האקדמי הגבוה של הטכניון בחיפה, כולל קורסים לחדשנות וליזמות.”

פרופ’ גדי אייזנשטיין הציג בפני השר את מרכז הקוונטום למדע, חומרים והנדסה ע”ש הלן דילר. “נושא הקוונטום נמצא בליבת המחקר העולמי ואנו עומדים בפתחה של מהפכה טכנולוגית בתחום זה. על כן נבחר הקוונטום כתחום מחקר מרכזי שבו יתמקד הטכניון וישקיע בשנים הבאות. גם בסין יש פרויקטים רבים בתחום הקוונטי, ונשמח לשיתוף פעולה מחקרי בנושא.”

לאחר הפגישה ביקר השר במעבדת הרובוטים הקוגניטיביים של ד”ר ארז כרפס בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון. ד”ר ארז כרפס התמחה בכלים לתכנון פעילות של רובוטים בדגש על עבודה של רובוטים ואדם במרחב משותף. בנושאים אלה עוסקים גם המעבדה בראשותו, שחודשה לאחרונה בשיתוף חברת אינטל ישראל, והקורס שהוא מעביר בטכניון.

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג (משמאל) עם חתן פרס נובל פרופ'-מחקר דן שכטמן

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג (משמאל) עם חתן פרס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון נובל פרופ’-מחקר דן שכטמן

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג עם ד"ר ארז כרפס והרובוט טיאגו. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואנג ז׳יגאנג עם ד”ר ארז כרפס והרובוט טיאגו. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון