אפליקצייה המתריעה על פרפור חדרים בלב

פרויקט הגמר הזוכה בכנס הפרוייקטים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון

מקום ראשון, מימין לשמאל: הזוכים נועם קידר וגל אידלשטיין, ד"ר דורון וליאת אדלר, פרופ'-משנה נתנאל קורין ומריה ח'ורי

מקום ראשון, מימין לשמאל: הזוכים נועם קידר וגל אידלשטיין, ד”ר דורון וליאת אדלר, פרופ’-משנה נתנאל קורין ומריה ח’ורי

הסטודנטים נועם קידר וגל אידלשטיין הם הזוכים במקום הראשון בתערוכת פרויקטי הגמר של הפקולטה להנדסה ביו – רפואית בטכניון. הסטודנטים פיתחו אפליקציה סלולרית לניבוי ואבחון של פרפור חדרים בלב. את הפרויקט הנחתה פרופ’- משנה יעל יניב בפקולטה להנדסה ביו-רפואית.

פרפור חדרים הוא הפרעת לב מסוכנת, שהטיפול בה מבוצע באמצעות דיפיברילטור – מכשיר הנמצא כיום במקומות ציבוריים רבים. טיפול מידי בפרפור חדרים עשוי להציל כ-90% מהחולים, אבל כל דקה שחולפת מהאירוע מפחיתה את שיעור השורדים בכ-10%. לכן יש חשיבות עצומה לאבחון מוקדם או מידי.

האפליקציה שפיתחו הסטודנטים מאפשרת לנבא את האירוע לפחות 4 דקות מראש בשיעור ניבוי של 100%. התרעה כזו מאפשרת פינוי מוקדם של החולה או טיפול בו בדיפיברילטור. האפליקציה מבוססת על הקלטות של פעילות חשמלית בלב (ECG) באנשים בריאים רבים ועל שימוש בלמידה עמוקה (Deep Learning – רשתות נוירונים רבודות). מעבר לתועלת בהצלת חיים ובמניעת נזקים רפואיים אחרים, המערכת צפויה לספק לקהילת המחקר מידע רב על התפתחותו של פרפור חדרים.

הפרויקט החדשני הוצג לאחרונה בתערוכת פרויקטי הגמר של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בתערוכה הוצגו 23 פרויקטים של סטודנטים בשנה הרביעית ללימודי התואר הראשון בפקולטה. הפרויקטים עסקו בשלושה תחומים עיקריים: (1) הדמיה ועיבוד אותות רפואיים, (2) ביו-מכניקה ו(3) זרימה, ביו-חומרים והנדסת רקמות.

 

הזוכה במקום השני שונית פולינסקי

הזוכה במקום השני שונית פולינסקי

פרופ’ – חבר אמיר לנדסברג, המוביל מזה שנים את תערוכות הפרויקטים בפקולטה, הציג את המגמות הדרמטיות בעולם ההנדסה הביו-רפואית. הוא ציין כי בישראל לבדה מושקעים בענף זה כ-2 מיליארד דולר בשנה וכי שיעור הצמיחה השנתי של התחום עומד על כ-7%. הוא אמר כי “מהפקולטה שלנו יצאו עד היום 1,108 בוגרים שכ-96% עוסקים בתחום וכ-13% מהם הם מנהלים בכירים בתעשייה. ההנדסה הביו-רפואית היא מרכיב חיוני ברפואת העתיד – רפואה מנבאת, מונעת, אישית ומדויקת.”

 

במסגרת התערוכה התקיימה תחרות פרויקטים והפרסים לקבוצות הזוכות הוענקו בחסות ד”ר דורון וליאת אדלר. במקום השני זכתה הסטודנטית שונית פולינסקי, שפיתחה ממשק משתמש ליד רובוטית מודפסת בהנחייתם של ד”ר יואב מדן ויאיר הרבסט מהפקולטות להנדסה ביו-רפואית ולהנדסת מכונות ומעמותת חיפה 3D, העוסקת בפיתוח של ידיים ביוניות זולות המותאמות למטופל. פולינסקי פיתחה יד קלה מסתובבת הניתנת להפעלה על ידי רגל או יד בריאה. השימוש ביד הרובוטית אינטואיטיבי ומאפשר מגוון רחב של תנועות ובהן החזקת כוס חד פעמית מלאה במים. מחיר היד נאמד בכ- 100 דולר, וזאת לעומת עשרות אלפי דולרים הנדרשים לרכישת ידיים ביוניות הקיימות כיום.

 

4.מקום שלישי, מימין לשמאל: הזוכים נח מיכאל וצמח בר-מוחא, ד"ר דורון וליאת אדלר, פרופ'-משנה נתנאל קורין ומריה ח'ורי

מקום שלישי, מימין לשמאל: הזוכים נח מיכאל וצמח בר-מוחא, ד”ר דורון וליאת אדלר, פרופ’-משנה נתנאל קורין ומריה ח’ורי

במקום השלישי זכו הסטודנטים נח מיכאל וצמח בר-מוחא על פרויקט להכנת פיגומים מתכלים לפציעות חוט שדרה באמצעות הדפסה תלת-ממדית וייבוש בהקפאה. הסטודנטים פיתחו פיגום פולימרי מתכלה המתאים לטיפול בחוט שדרה פגוע. הפיגום מיוצר בהדפסת תלת-ממד, אפשר להתאימו לנתונים הספציפיים של המטופל, והשתל נקלט במהירות גבוהה יחסית בחוט השדרה. את הפרויקט הנחה בן קפלן ממעבדתה של פרופ’ שולמית לבנברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית.

בפרס “חביב הקהל” זכו הסטודנטים נופר אזולאי ואיל חביף, שפיתחו פלטפורמה להעברת תרופות באמצעות רוק מלאכותי בהנחיית שני אליאס קרמה ממעבדתו של פרופ’ – חבר ג’וזואה שניטמן בפקולטה להנדסה ביו-רפואית.

פרופ' – חבר אמיר לנדסברג

פרופ’ – חבר אמיר לנדסברג

האפליקציה הסלולרית לניבוי ואבחון של פרפור חדרים בלב

במקום הראשון: האפליקציה הסלולרית לניבוי ואבחון של פרפור חדרים בלב

חביב הקהל

חביב הקהל

חביב הקהל, מימין לשמאל: הזוכים נופר אזולאי ואיל חביף, ד"ר דורון וליאת אדלר, פרופ'-משנה נתנאל קורין ומריה ח'ורי

חביב הקהל, מימין לשמאל: הזוכים נופר אזולאי ואיל חביף, ד”ר דורון וליאת אדלר, פרופ’-משנה נתנאל קורין ומריה ח’ורי

תמונה של תערוכת הפרויקטים

תמונה של תערוכת הפרויקטים