פרס אדליס לחקר המוח 2018 הוענק בטכניון לד”ר עופר יזהר ממכון ויצמן למדע

 

ד"ר עופר יזהר

ד”ר עופר יזהר

פרס אדליס לחקר המוח 2018 הוענק בטכניון לד”ר עופר יזהר ממכון ויצמן למדע. הקריטריונים העיקריים לזכייה בפרס אדליס הם מצוינות, חדשנות והישגים מדעיים מוכחים. בהנהלת קרן אדליס ציינו כי הקרן גאה על כך שהשנה, שהיא השנה הרביעית לפעילות הפרס, הוגשו הצעות רבות ברמה גבוהה, המייצגות את  הפוטנציאל הרחב של חקר המוח בישראל.

קרן אדליס הוקמה על ידי מר אנדרה כהן דלורו ז”ל כדי לתמוך במצוינות אקדמית בישראל בכלל ובתחום המחקר המדעי והרפואי בפרט. בשנת 2015 יסדה הקרן, בעקבות המורשת הרוחנית של מייסד הקרן ומתוך נאמנות לחזונו, את פרס אדליס לחקר המוח. במסגרת זאת מקצה הקרן מדי שנה 100,000 דולר כמענק מחקר לחוקר ישראלי צעיר פורץ דרך בתחום חקר המוח. הפרס נועד לעודד מצוינות בקרב חוקרים ישראלים צעירים בתחום חקר המוח, לקדם את הידע על פעולת המוח ועל מחלות הקשורות בו ולתרגם ידע זה להשפעה בינלאומית.

בוועדת השיפוט היו חברים השנה ד”ר גל איפרגן, פרופ’ משה בר, פרופ’ אילנה גוזס, פרופ’ אילון ועדיה, פרופ’ ג’קי שילר, פרופ’ נועם זיו, פרופ’ רפי מלאך ופרופ’ מיכל שוורץ – כולם חוקרי מוח מהבכירים בישראל. לאחר דיונים ממושכים הוחלט על מתן המענק לשנת 2018 לד”ר עופר יזהר ממכון ויצמן למדע. הישגיו המדעיים ותרומתו לקהילת חקר המוח משמעותיים ביותר, ולכן הוא נמצא ראוי לזכות בפרס.

תעודת ההוקרה הוענקה לד”ר יזהר על ידי נשיא קרן אדליס מר אלברט דלורו (אחיו של מר אנדרה כהן דלורו), נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ונאמני קרן אדליס. הטקס התקיים ב-11 ליוני  במסגרת מפגש חבר הנאמנים (הקורטוריון) של הטכניון.

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

פרופ’ ג’קי שילר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון הציגה באירוע את נימוקי חבר השופטים: “ד”ר עופר יזהר הוא חוקר צעיר ומוכשר שהיה לאחד החוקרים המובילים בחקר המוח בישראל. ד”ר יזהר מפתח שיטות אופטוגנטיות חדשניות לצורך חקירה ולימוד של אחת השאלות המרתקות בחקר המוח: מהם המנגנונים במוח האחראים על האפקטים הרגשיים והקוגניטיביים של הבדידות? מחקר זה הוא חלק מחזונו של ד”ר יזהר: להבין את אזורי המוח האחראים על שליטה בהתנהגות חברתית, אזורים שפגיעה בהם עלולה להוביל לבעיות פסיכיאטריות שונות. ד”ר יזהר כבר מיצב את עצמו כמדען מבריק ברמה העולמית, עם כמה תרומות משמעותיות בתחום האופטוגנטיקה ובחקר פגמים בהתנהגות חברתית באוטיזם.”

 

 

ד”ר עופר יזהר

תמונה קבוצתית

תמונה קבוצתית

ד”ר עופר יזהר הוא חוקר בכיר במחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע. הוא קיבל תואר ראשון בביולוגיה בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית ותואר דוקטור בנוירוביולוגיה בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב. את הפוסט-דוקטורט ערך באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית, ולאחר מכן הצטרף בשנת 2011 כחוקר בכיר במכון ויצמן למדע.

המחקר במעבדתו עוסק במנגנונים העצביים שבאמצעותם שולטת קליפת המוח הקדמית על התנהגות, על בקרה רגשית ועל תקשורת חברתית. כדי לחקור לעומק את המעגלים העצביים המורכבים של קליפת המוח הקדמית מפתח ד”ר יזהר ומיישם שיטה הנקראת אופטוגנטיקה. השיטה מאפשרת לחוקרים לשלוט בפעילותם של נוירונים (תאי מוח) באמצעות שילוב של הנדסה גנטית וכלים אופטיים. האופטוגנטיקה מאפשרת לחוקרים להבין את תרומתם של נוירונים לתהליכים מוחיים ולפענח את רשת הקשרים הסבוכה שבאמצעותה מתבצעים במוח חישובים עצביים. קבוצתו של ד”ר יזהר משתמשת בשיטות אלה כדי לפענח את הקשרים בין הנוירונים בקליפת המוח הקדמית בעכברים. שינויים גנטיים המעורבים במחלות נפש כגון סכיזופרניה ואוטיזם, כמו גם בידוד חברתי ולחץ נפשי ממושך, גורמים לשינויים בקישוריות ברשת עצבית זאת. המחקר של ד”ר יזהר עוסק באפיון השינויים האלה כדי להבין טוב יותר את המנגנונים בקליפת המוח ואת השינויים המתרחשים בה במחלות פסיכיאטריות.

תמונה קבוצתית

תמונה קבוצתית