הוענקה מלגת אדמס היוקרתית

שלושה מתוך שמונת מקבלי מלגת אדמס – סטודנטים בטכניון

נשיא הטכניון היה המרצה המרכזי בסמינר שבמסגרתו יחולקו המלגות

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים העניקה ביום (25 ביוני) את מלגות אדמס היוקרתיות לדוקטורנטים מצטיינים. זאת במסגרת סמינר אדמס השנתי, שאירח השנה את נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא שהרצה על “הגיבורים שלי בחקר השינה”.

שלושה מתוך שמונת מקבלי המלגה הם דוקטורנטים בטכניון:

אנאל בן-אשר, 25, מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך. היא גדלה בכרמיאל וכבר בגיל 15 החלה ללמוד בקורסים בפקולטה במסגרת תוכנית “ארכימדס”. לאחר השירות הצבאי השלימה תואר ראשון (בהצטיינות יתרה) ועברה למסלול ישיר לדוקטורט. במסגרת הדוקטורט, בהנחייתו של פרופ’ נמרוד מויסייב, היא עוסקת בכימיה קוונטית לא הרמיטית. לדבריה, “ענף זה בכימיה מאפשר לחקור מולקולות הנמצאות ברזוננסים – מצבים עם זמן חיים סופי. במסגרת המחקר אני חוקרת את הדינמיקה של מולקולות בתהליכי יינון, למשל בניסויי התנגשות של מולקולות בטמפרטורות נמוכות מאוד. בנוסף אני מפתחת שיטות לחישוב האנרגיות וזמני החיים של מצבי רזוננסים מולקולריים, למשל של מולקולות הנמצאות בתוך שדה חשמלי.”

ערן לוסטיג, 30, מהפקולטה לפיזיקה. הוא  נולד בחיפה להורים בוגרי הטכניון, למד לתואר ראשון כפול בהנדסת חשמל ופיזיקה בטכניון וכיום הוא לומד במסלול ישיר לדוקטורט בהנחיית פרופ’-מחקר מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה. לדבריו, “אני חוקר חומרים מיוחדים שבהם גלי אור מתפשטים באופן חסין לפיזורים, כלומר ההתפשטות אינה מושפעת מפגמים בחומר ומרעש חיצוני. אני מייצר את החומרים על ידי שימוש בעקרונות מהתורה המתמטית הקרויה טופולוגיה. זאת במטרה לשפר את ההבנה הבסיסית שלנו לגבי התנהגות האור ולאפשר שימוש נרחב יותר בגלי אור בטכנולוגיות עתידיות.”

ירון בן-עמי מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל. הוא נולד וגדל בקיבוץ גלעד, שירת בצבא בחטיבת גולני ולאחר מכן כקצין מבצעים בחטיבה הדרומית של עזה, וכיום הוא נשוי לנטע ואב לשני ילדים: אורי בת השלוש-וחצי וגור, בן 10 חודשים. “אהבתי מאוד טרקטורים וחשבתי שאהיה חקלאי,” הוא אומר, “אבל בסופו של דבר התגלגלתי למדע.” הוא השלים תואר ראשון ושני (בהצטיינות יתרה) במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון. לאחר שהשלים את התואר שני בהנחיית פרופ’ אבי לוי הוא החל את הדוקטורט בטכניון בהנחיית פרופ’-משנה אבשלום מנלה. נושא המחקר: השפעת תנאי שפה תרמיים על תהליכי מעבר חום ומסה בזרימת גזים קלושים.

מלגות אדמס ניתנות על ידי האקדמיה במימון התורם מרסל אדמס מקנדה. כל אחד מהדוקטורנטים הזוכים מקבל פטור משכר לימוד, מלגה בת 100,000 ש”ח בשנה (למשך שלוש או ארבע שנות לימוד) ו-3,000 דולר לשנה להשתלמויות בחו”ל.

בשם המשפחה ינאם בטקס ד”ר ג’וליאן אדמס, בנו של התורם מרסל אדמס. ד”ר אדמס, יו”ר חברת הביוטק Gamida Cell, הוא ממציא התרופה האנטי-סרטנית Velcade – תרופה שפותחה על סמך גילוי מערכת האוביקוויטין שזיכתה את הפרופסורים אברהם הרשקו ואהרן צ’חנובר מהטכניון בפרס נובל בכימיה לשנת 2004. את המרצה יציג פרופ’-מחקר מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה בטכניון.

נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ’ נילי כהן מסרה כי “תהליך הסינון הקפדני של האוניברסיטאות ושל הוועדה המקצועית של האקדמיה לתוכנית המלגות מבטיח כי זוכי המלגות, זו השנה ה-14 ברציפות, מייצגים את חוד החנית של חוקרי העתיד של מדינת ישראל בתחומי מדעי הטבע, המתמטיקה, מדעי המחשב, מדעי החיים וההנדסה. אנו גאים בעובדה שמתוך 94 בוגרי תוכנית המלגות עד היום נקלטו 37 במשרות בכירות בסגל האקדמי באוניברסיטאות מתוכם 31 בישראל, 2 במחקר בבית החולים בילינסון, 17 בחברות היי-טק מתוכם 14 בחברות בישראל ו-4 בהכשרת פוסט-דוקטורט בישראל. השקעתו של מרסל אדמס במדענים צעירים ומוכשרים אלו מניבה פירות ומבטיחה את עתיד המדע בישראל.”

ערן לוסטיג

ערן לוסטיג

אנאל בן-אשר

אנאל בן-אשר

ירון בן-עמי

ירון בן-עמי