קמפיין גלובלי: הטכניון נערך לקראת המאה השנייה לפעילותו

מושב הקורטוריון (חבר הנאמנים) של הטכניון נפתח הבוקר בהכרזה על היערכות למחצית השנייה של המאה ה-21. כדי לעמוד בחזית המהפכה הדיגיטלית ובאתגרי העתיד הכריז נשיא הטכניון על קמפיין עולמי יוצא דופן בהיקפו לגיוס 1.8 מיליארד דולר

מימין לשמאל : יו"ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ויו"ר הקורטוריון לורנס ג'קייר צילום : ניצן זוהר,דוברות הטכניון

מימין לשמאל : יו”ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ויו”ר הקורטוריון לורנס ג’קייר
צילום : ניצן זוהר,דוברות הטכניון

מושב חבר הנאמנים של הטכניון – הקורטוריון – נפתח הבוקר בסימן 70 שנה למדינת ישראל – 70 שנה הטבועות בחותמו של הטכניון. במושב הפתיחה הכריז נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא על היערכותו של הטכניון למחצית השנייה של המאה ה-21, ובמרכזה המהפכה הדיגיטלית, ועל קמפיין לגיוס תרומות בסכום כולל של 1.8 מיליארד דולר עד שנת 2024.

 

מאז פתח את שעריו בשנת 1924 לא הפסיק הטכניון לחתור לפיתוח הון אנושי, מנהיגות וידע לטובתן של מדינת ישראל והאנושות כולה. בשני העשורים האחרונים התמקד הטכניון בהקמת מרכזי מצוינות רב-תחומיים בנושאים כגון ננוטכנולוגיה, אנרגיה בת קיימא, הנדסה ומדעי החיים, מערכות אוטונומיות וחקר הסרטן. לדברי נשיא הטכניון, “עתה עלינו להשקיע סכומים גדולים בתשתיות המחקר של מרכזים אלה ובגיוסם של חברי סגל חדשים, שכן רק כך נוכל לעגן ולהעמיק את מנהיגותנו בתחום הטכנולוגי-מדעי. עלינו להמשיך במאמצינו לגייס סגל חדש ולהגדיל בשש השנים הקרובות את מספר חברי הסגל מ-570 ל-620. עלינו להתאים את עצמנו למהפכה התעשייתית הרביעית, היא המהפכה הדיגיטלית, ולשם כך עלינו להעמיק בתחומים רבים ובהם בינה מלאכותית, הגנת סייבר, אנרגיה מתחדשת, פיתוח סביבתי ומדע והנדסה קוונטיים.”

לדברי נשיא הטכניון, “הקמפיין הנוכחי הוא קמפיין גלובלי במהותו לא רק מעצם מעורבותן של אגודות הידידים של הטכניון ברחבי העולם, אלא גם בהשלכותיו הגלובליות על האנושות כולה. מדובר בשיפור איכות הקרקע, המים והאוויר, פיתוח מקורות אנרגיה נקיים ומתחדשים, סיוע טכנולוגי למדינות מתפתחות, פריצות דרך בטיפול בסרטן ועוד.”

נשיא הטכניון ציין כי לאחרונה דירג עיתון ה-Times הלונדוני את הטכניון כאוניברסיטה המובילה בעולם בהכנת בוגריה למהפכה הדיגיטלית. “בדירוגים הכלליים מדורג הטכניון בין 100 האוניברסיטאות המובילות בעולם, ואנחנו חותרים להפוך לאחת מאוניברסיטאות העילית. זהו יעד בר השגה אם רק יהיו בידינו משאבים מספיקים ולכן יצאנו בקמפיין הנוכחי, שהוא חסר תקדים בהיקפו בתולדות האקדמיה הישראלית.”

רונלד ס. לאודר נענה להזמנת הטכניון לשמש כיו”ר הכבוד של הקמפיין הגלובלי שלו. באוקטובר הקרוב יארחו רונלד וג’ו קרול לאודר אירוע מיוחד בביתם בניו יורק להשקת קמפיין הטכניון בארה”ב.  באירוע ישתתפו נשיא הטכניון, ידידי הטכניון בניו יורק וחברים אישיים של משפחת לאודר.

זוהר זיסאפל, יושב הראש הישראלי של הקמפיין, אמר: “אני חש מחויבות ואחריות עמוקות כלפי הטכניון, המוסד האקדמי הראשון והטוב ביותר בישראל להנדסה, בית הגידול המקצועי של רבים מאתנו והמוסד שנענה – וימשיך להיענות – לאתגרים רבים העומדים בפני העולם. אני גאה להיות חלק מוועדת הקמפיין העולמית של הטכניון ולסייע בכך בקידום עתידו של מוסד ייחודי זה, לרווחתם של מיליונים בישראל וברחבי העולם.”

הטכניון חב רבות לאגודות ידידי הטכניון, התומכות בו מזה עשורים רבים. ב-1951, לדוגמה, פנה ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון לאגודת ידידי הטכניון בארצות הברית (ATS) בבקשה ליזום קמפיין התרמה של 10 מיליון דולר, סכום עצום באותם ימים, לטובת הקמתו של הקמפוס החדש של הטכניון על הר הכרמל. במכתב לנשיא אגודת ידידי הטכניון בארה”ב דאז, קולונל יחיאל אלישר, הוא כתב: “החשיבות שממשלת ישראל מייחסת לחינוך גבוה ולמחקר מדעי וטכנולוגי, ולמקומם בהבטחת התפתחות המדינה וביטחונה, מחייבת את הממשלה לעשות הכול על מנת לטפח ולתמוך בטכניון בחיפה כמוסד טכנולוגי מעולה בישראל.” מאז הקמתה ב-1940 ועד היום גייסה האגודה בארה”ב, עליה מוטל תפקיד מרכזי גם בקמפיין הנוכחי , כ-2.5 מיליארד דולר עבור פיתוחו של הטכניון.

“באוניברסיטאות המובילות בארה”ב מקובל להשיק את הקמפיין באופן שקט ולחשוף אותו לציבור לאחר שהאוניברסיטה הבטיחה שליש מסכום היעד שלו,” מסביר פרופ’ בועז גולני, סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים בטכניון. “כאשר יצאנו לדרך באוקטובר 2014 הערכנו שיידרשו לנו לפחות 4 שנים לחצות את הסף הזה. לשמחתנו, מתברר כי טעינו וכי הודות לנדיבותם ולחזונם של ידידנו ברחבי העולם, גייסנו עד היום קרוב ל-40% מסכום היעד של 1.8 מיליארד דולר.”

הטכניון זכה בהכרה בינלאומית הודות למחקרים נרחבים בתחומים מגוונים ובהם רפואה רגנרטיבית, הנדסת חלל, מדעי המחשב, הנדסה קוונטית, ננוטכנולוגיה, ביוטכנולוגיה ומדעי החיים. הטכניון חתום על מזכרי הבנה עם יותר מ-200 אוניברסיטאות וגופי מחקר ברחבי העולם. בשנה שעברה חנך הטכניון את מכון גואנגדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה, האוניברסיטה הישראלית הראשונה בסין, וחגג את המעבר של מכון טכניון-קורנל ע”ש ג’ייקובס לאתר הקבע שלו בקמפוס קורנל טק על האי רוזוולט בעיר ניו יורק.