גלוקליזציה: למען הקהילה, למען האנושות כולה

הטכניון העניק תוארי “דוקטור לשם כבוד” לתשעה אישים

בתמונה הקבוצתית, מימין לשמאל: פרופ' מייקל אייזנמן, ד"ר ז'אן-איב לה גאל, הברונית אריאן דה רוטשילד, פרופ' קלאוס אלכסנדר מולן, פרופ' סטיב פורסט, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, ד"ר רוברט שילמן, הרב לורד יונתן זקס, אביבה גולדנברג וד"ר אנדרו גולדנברג

בתמונה הקבוצתית, מימין לשמאל: פרופ’ מייקל אייזנמן, ד”ר ז’אן-איב לה גאל, הברונית אריאן דה רוטשילד, פרופ’ קלאוס אלכסנדר מולן, פרופ’ סטיב פורסט, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, ד”ר רוברט שילמן, הרב לורד יונתן זקס, אביבה גולדנברג וד”ר אנדרו גולדנברג. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

הטכניון העניק השבוע תוארי “דוקטור לשם כבוד” לתשעה אישים, וזאת במסגרת אירועי הקורטוריון – מושב חבר הנאמנים של הטכניון. הטקס התקיים במעמד נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, יו”ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק, יו”ר הקורטוריון לורנס ג’קייר, חברי הנהלת הטכניון וכל דיקני הפקולטות.

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא הקדיש את נאומו בטקס למונח “גלוקליזציה” – חיבור בין גלובליזציה ולוקליזציה, כלומר בין העולמי למקומי. הוא אמר כי “היום אנחנו חוגגים את הגלוקליזציה של הטכניון, כמוסד מוביל הפועל הן למען ישראל והן למען האנושות כולה.” הוא הודה למקבלי התארים על תרומתם העצומה ואמר: “כל אחד מכם תרם תרומה ייחודית ושונה, אבל את כולכם מאחדת האהבה לישראל ולטכניון וכולכם השפעתם לטובה לא רק על הקהילות שלכם אלא גם הרבה מעבר להן.”

הרב לורד יונתן זקס, מנהיג דת בינלאומי, הוגה דעות ומחבר עטור פרסים שכיהן כרב הראשי של חבר העמים הבריטי בשנים 2013-1991, נשא דברים בשם מקבלי התארים. הוא אמר בטקס כי “זהו כבוד גדול לקבל תואר כבוד מהמוסד שפיתח תרופה לפרקינסון, רשם פריצות דרך בעולם המידע והוביל את פיתוח כיפת ברזל. ישראל מוכיחה כיצד אפשר להיות בן 70, או כמעט בן 4,000 שנה במקרה של העם היהודי, ולהישאר צעיר. חלק מיכולתה של מדינת ישראל להישאר צעירה טמון בטכניון. הטכניון הוא דוגמה חיה ל’תיקון עולם’, להרכבה של עולם מפורק. והוא עושה זאת מעצם הימצאותו בלבה של כלכלת ההייטק הישראלית, אומת הסטארט-אפ. כל פיתוח טכנולוגי שמקורו בישראל, בין אם מדובר בטכנולוגיה רפואית, בננוטכנולוגיה, טכנולוגיה חקלאית, טכנולוגיית מידע, שיפר את חייו של האדם.”

ואלה הזוכים בתואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון לשנת 2018:

פרופ’ מייקל אייזנמן, מומחה בפיזיקה מתמטית ובפיתוח שיטות יעילות לאנליזה של מערכות סטטיסטיקה קוונטית. פרופ’ אייזנמן, בוגר האוניברסיטה העברית, השלים תואר דוקטור ב”ישיבה יוניברסיטי” בניו יורק. הוא חבר סגל במתמטיקה ובפיזיקה באוניברסיטת פרינסטון.

התואר הוענק לו בהוקרה על תרומתו לפיזיקה המתמטית ובפרט על פיתוח שיטות גאומטריות ואנליטיות יעילות לאנליזה של מערכות של סטטיסטיקה קוונטית; ובהערכה על מנהיגותו המדעית.

פרופ' מייקל אייזנמן

פרופ’ מייקל אייזנמן

 

פרופ’ סטיב פורסט הוא מומחה בעל שם עולמי בפוטוניקה ובאופטואלקטרוניקה. הוא מילא תפקידים בכירים באוניברסיטת פרינסטון וכיום הוא חבר סגל באוניברסיטת מישיגן. בתפקיד זה הוא יזם כמה הסכמים לשיתוף פעולה מחקרי בין אוניברסיטת מישיגן לאוניברסיטאות ישראליות. הוא פרופסור אורח בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון.

התואר הוענק לו בהוקרה על פריצות הדרך שהשיג באופטואלקטרוניקה אורגנית, בצגים, בתאורה, בתקשורת אופטית ובתאים סולריים; בהערכה על מנהיגותו המדעית; וברחשי תודה על תמיכתו המסורה בטכניון ובמדינת ישראל.

 

מימין לשמאל: נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, פרופ' סטיב פורסט והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' אדם שורץ

מימין לשמאל: נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, פרופ’ סטיב פורסט והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שורץ

פרופ’ קלאוס אלכסנדר מולן הוא כימאי בעל שם עולמי המתמחה בכימיה של פולימרים. ב-1995 הוא תכנן את הננו-גרפינים הראשונים, אבן דרך שהובילה להתפתחותן של רבות מטכנולוגיות האנרגיה המודרניות. מ-1989 עד 2016 כיהן כראש מכון מקס פלנק לחקר הפולימרים. הוא חבר של כבוד בחברה הישראלית לכימיה.

התואר הוענק לו בהוקרה על תרומתו העצומה לתחום של ריאקציות יוצרות-פולימרים ולכימיה ולפיזיקה של מולקולות קטנות, גרפין, דנדרימרים והיברידים ביוסינתטיים; בהערכה על מנהיגותו הנבונה והשקולה; וברחשי כבוד על הישגיו האישיים והמקצועיים.

 

פרופ' פרץ לביא, פרופ' קלאוס אלכסנדר מולן והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ' חגית עטיה

פרופ’ פרץ לביא, פרופ’ קלאוס אלכסנדר מולן והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ’ חגית עטיה

ד”ר אנדרו גולדנברג ואביבה גולדנברג הם שני בוגרים מצליחים של הטכניון החיים בטורונטו, קנדה. הם “גארדיאנז” של הטכניון – תואר השמור לתורמים נדיבים במיוחד. ד”ר גולדנברג הוא פרופ’-אמריטוס באוניברסיטת טורונטו ומומחה בעל שם עולמי בתחום הרובוטיקה. הארכיטקטית אביבה גולדנברג ייסדה ב-1976 משרד אדריכלות משלה בטורונטו, שהיה בבעלותה עד 2002. בין השנים 1999-1977 היא כיהנה ב-Centennial College AAT בטורונטו כפרופסורית וכמתאמת התוכנית לטכנולוגיה באדריכלות.

התואר הוענק להם בהוקרה על תרומתם העצומה בהנדסת חשמל, בהנדסת מחשבים ובארכיטקטורה; בהערכה רבה על השימוש ברובוטיקה בפתרון אתגרים טכנולוגיים בני זמננו ועל פועלם לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה; וברחשי תודה על מסירותם העמוקה לטכניון, לאקדמיה ולמדינת ישראל.

ד"ר אנדרו גולדנברג, פרופ' פרץ לביא, אביבה גולדנברג ופרופ' אדם שורץ

ד”ר אנדרו גולדנברג, פרופ’ פרץ לביא, אביבה גולדנברג ופרופ’ אדם שורץ

 

ד”ר ז’אן-איב לה גאל הוא נשיא סוכנות החלל הצרפתית מאז 2013. הוא מתאם בין-משרדי של תוכניות לניווט בחלל, יו”ר מועצת המנהלים של הסוכנות האירופית למערכות ניווט בחלל (GSA) ונשיא הפדרציה הבינלאומית לאסטרונוטיקה (IAF). הוא פועל רבות לחיזוק הקשרים בין קהילות החלל באקדמיה ובתעשייה בצרפת ובישראל.

התואר הוענק לו בהוקרה על תרומתו לקידום חקר החלל בצרפת, באירופה ובעולם כולו; ובהערכה על תמיכתו בחיזוק הקשרים בין קהילות החלל באקדמיה ובתעשייה בצרפת ובישראל.

ד"ר ז'אן-איב לה גאל, פרופ' פרץ לביא ופרופ' חגית עטיה

ד”ר ז’אן-איב לה גאל, פרופ’ פרץ לביא ופרופ’ חגית עטיה

הברונית אריאן דה רוטשילד היא מנהלת בכירה בקבוצת אדמונד דה רוטשילד ומרכזת את פעילות קרן רוטשילד (קיסריה) בישראל. הקרן תורמת רבות לקידום ההצטיינות באקדמיה.

התואר הוענק לה בהוקרה על מחויבותה יוצאת הדופן לקידום הפילנתרופיה הבינלאומית; ברחשי תודה על מסירותה האיתנה לקידומה של ההשכלה הגבוהה בישראל; בהערצה על מנהיגותה בקרן רוטשילד (קיסריה); ועל תמיכתה הנדיבה בטכניון ובמדינת ישראל.

פרופ' פרץ לביא, הברונית אריאן דה רוטשילד ופרופ' חגית עטיה

פרופ’ פרץ לביא, הברונית אריאן דה רוטשילד ופרופ’ חגית עטיה

הרב לורד יונתן זקס הוא מנהיג דת בינלאומי שכיהן כרב הראשי של בריטניה בשנים 2013-1991. מאז הוא כיהן בכמה תפקידי פרופסורה לרבות ב”ישיבה יוניברסיטי” וב”קינגס קולג'” בלונדון. הוא מחברם של כמה רבי מכר ובהם “לא בשם האל: אל מול האלימות הדתית”.בשנת 2005 קיבל תואר אבירות מהוד מעלתה וב-2009 מונה ל”לורד לכל ימי חייו” והצטרף בבית הלורדים.

התואר הוענק לו בהוקרה על תרומה בת עשרות שנים לשימור מסורת האמונה היהודית ועל העשרת הזהות היהודית; בהערצה על מעמדו כמנהיג דתי בינלאומי וכקול מוסרי מוערך בעולם; וברחשי תודה על מסירותו האיתנה למדינת ישראל ולעם היהודי.

הרב לורד יונתן זקס, פרופ' פרץ לביא ודיקן בית הספר ללימודים מתקדמים פרופ' דן גבעולי

הרב לורד יונתן זקס

ד”ר רוברט שילמן (“דוקטור בוב”) הוא יו”ר חברת קוגנקס, ספקית מערכות הראייה הממוחשבת הגדולה בעולם. את ייסודה של קוגנקס ב-1981 מימן דוקטור בוב בכסף שחסך כל חייו, 86,000 דולר; כיום עומד שוויה של החברה על כ-10 מיליארד דולר. הוא השלים תואר ראשון באוניברסיטת נורת’ווסטרן ותואר שני ושלישי מ-MIT.

התואר הוענק לו בהוקרה על הישגיו המקצועיים ועל מנהיגות וחדשנות עתירות מעוף שהוביל בייסוד ובהובלה של חברת טכנולוגיה בינלאומית; בהערכה על עשורים רבים של מחויבות לקידום הטכניון, מדינת ישראל והאנושות כולה; ובהערצה על החזון והיצירתיות המגולמים במחויבותו ובתרומתו.

פרופ' פרץ לביא, ד"ר רוברט שילמן ופרופ' דן גבעולי

פרופ’ פרץ לביא, ד”ר רוברט שילמן ופרופ’ דן גבעולי

 

סרטונים לכבוד ד”ר לשם כבוד 2018: http://bit.ly/2y74RKh

טקס הענקת תוארי דוקטור לשם כבוד: http://bit.ly/2t6h3Wm