קבלו את 216 הדוקטורים החדשים מהטכניון

טקס דוקטוריםביום ב’, 28 במאי, התקיים בטכניון טקס הענקת תוארי דוקטור. את הטקס פתחו נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ודיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ׳ דן גבעולי. פרופ’ אביעד שפירא מהפקולטה להנדסת אזרחית וסביבתית, שהנחה את הטקס, הוא שהנחה את הדוקטור המבוגר ביותר שקיבל תעודה בטקס – אלברט בן דוד, בן 74, שהשלים בטכניון גם את התואר הראשון והשני.

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא בירך את הדוקטורים החדשים ואמר כי “מחקריהם והישגיהם האקדמיים של חברי הסגל והסטודנטים מציבים את הטכניון במרכז ה-Start Up Nation. חזונו של הטכניון הקביל תמיד להתפתחותה של מדינת ישראל. בוגרי תואר דוקטור מהטכניון תפסו עמדות מפתח בכל התעשיות במדינת ישראל, ויש להם מקום מרכזי בהפיכתה של מדינת ישראל למעצמה טכנולוגית כלל עולמית.”

“אתם משאב חשוב ביותר לשמירת הרמה המחקרית הגבוהה שהטכניון ידוע בה בכל העולם ומתגאה בה,” אמר לדוקטורים החדשים דיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ׳ דן גבעולי. “אתם והמנחים שלכם מהווים את היסודות המחקריים של הטכניון. ”

התואר דוקטור לפילוסופיה PhD הוענק ל-216 בוגרים, 43% מהם נשים. רוב הבוגרים הם ילידי הארץ, וארצות המוצא האחרות כוללות את איטליה, גאורגיה, דרום אפריקה, דרום קוריאה, ליטא, דרום קוריאה, סין ומדינות חבר העמים לשעבר. קבוצת הגיל הגדולה ביותר היא 40-30 והסטודנט הצעיר ביותר הוא בן 25.

בשם הבוגרים דיברה בטקס ד”ר דבורה כהן, שהשלימה את הדוקטורט בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בהנחייתה של פרופ’ יונינה אלדר. ד”ר כהן עלתה מצרפת בגיל 18 ללא הוריה, ותוך חודשים ספורים החלה ללמוד בטכניון. “הטכניון היווה עבורי בית שני וחממה בתקופה שהייתי זקוקה להם הכי הרבה,” אמרה ד”ר כהן. “עבורי, מה שמאפיין את המוסד הנהדר הזה הוא שבזמן שהוא חוצה גבולות באופן עקבי, הוא מקפיד לשמור על  החום והקשרים האנושיים, ובדיוק כך הוא מייצג את החברה הישראלית.”

עבודות הדוקטורט שהגישו הבוגרים משקפות את מגוון התחומים הנחקרים בטכניון, ואלה כמה דוגמאות: חיפוש סמנים מוטוריים להפרעת קשב וריכוז, חקירת הקשר בין מהירות נסיעה, מאפייני הדרך ותאונות דרכים, קטיף פירות באמצעות רובוט, שיתוף רשתות ענן, מאיצים אופטיים, הסעת תרופות בגוף באמצעות חלקיקים ננומטריים, יחסי הגומלין בין חיידקי המעי למערכת החיסון, אבולוציה של חיידקים בזמן אמת, נזקי העישון, המרת אנרגיית שמש באמצעות עלי תרד ובקרת התנועה בבעלי חיים.

משפחת הטכניון

בני הזוג ענת וכפיר לב-אריבני הזוג ענת וכפיר לב-ארי, בני 34, קיבלו יחד את תוארי הדוקטור על המחקרים שערכו בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי. ענת וכפיר היו חברים טובים כילדים בחטיבת הביניים בכפר סבא אך הפכו לבני זוג רק לקראת לימודיהם בטכניון. כשענת וכפיר ישבו על הבמה צפו בהם בנם הבכור אדם והתאומים איתן וליאם – שלושת הבנים שנולדו להם בתקופת העבודה על הדוקטורט.

ענת וכפיר רכשו את כל השכלתם האקדמית בטכניון. ענת השלימה תואר ראשון ושני בפקולטה למתמטיקה בנושא סטטיסטיקה וחקר ביצועים, ואת הדוקטורט עשתה בהנחיית פרופ’ רמי אתר בנושא בקרה ואופטימיזציה של מערכות תורים. כפיר השלים תואר ראשון בפקולטה למדעי המחשב (הנדסת תוכנה) ואחריו עבד בחברת ההייטק צורן ובחברת הסטארט אפ וואנובה. לאחר מכן נרשם לתואר שני והמשיך למסלול ישיר לדוקטורט בהנחיית פרופ’ עידית קידר. הנושא: הרכבה של מערכות מבוזרות.

“התואר הראשון היה קשה בהיבט של למידה ומבחנים,” הוא אומר, “אבל בדוקטורט היה קושי אחר: לפתוח את הראש, לחשוב יצירתי, להביא משהו חדש. בדוקטורט אף אחד לא בוחן אותך כל הזמן ואומר לך שטעית, זה אתה שצריך להוכיח שאינך טועה. למזלי הייתה לי מנחה מעולה, שבין היתר עזרה לי לראות דברים בפרופורציה המתאימה ונתנה לי את החופש ללכת בכיוון שלי.”

במהלך הדוקטורט הוא יצא להתמחויות קיץ ביאהו, בגוגל ישראל ובגוגל בארצות הברית. “זאת הייתה הזדמנות מעולה להיחשף ולהתקדם. נכון שיש אפשרות לעבוד כסטודנט כבר בלימודי התואר הראשון, אבל כשאתה מגיע כדוקטורנט אתה משתלב בפרויקטים מאוד רציניים ולומד ממש המון.”

בספטמבר 2017 החל כפיר לעבוד באפל בצוות מחקר ופיתוח iCloud הנמצא במטה הראשי של אפל (Apple Park) בעיר קופרטינו, קליפורניה, שם הוא עוסק בשרתים ובטכנולוגיות ענן. “האקדמיה היא מקום מרתק אבל בתעשייה, ובעיקר בחברות ענק כמו אפל וגוגל, יש מערכות בסדר גודל עצום, עם אתגרים שמאוד מעניין להתמודד איתם ברמה התאורטית והפרקטית. לכן החלטתי להמשיך לתעשייה ולא לכיוון של פוסט-דוקטורט.”

 

מידע נוסף על הדוקטורים החדשים, בחוברת: http://bit.ly/2GZ0Czk

טקס דוקטורים טקס דוקטורים טקס דוקטורים טקס דוקטורים טקס דוקטורים