מרחב חדש לנפש

סטודנטים מהטכניון ניסחו הצעות לתכנון חדש במזור – המרכז הרפואי לבריאות הנפש עכו; בהנהלת המרכז מתכוונים לממש במקום חלק מהתוכניות. מדברי המטופלים: “הרגשתי פתאום איזו שהיא תחושה של חיים, של תקווה”

 

סטודנטים לאדריכלות נוף מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בהנחיית פרופ’-משנה רם איזנברג ויעל סופר, הציגו 22 הצעות תכנוניות ל”מזור” – המרכז הרפואי לבריאות הנפש עכו. התוכניות נועדו ליצור מקומות מיטיבים עבור המטופלים במזור. זאת מתוך התפיסה שנוף הוא מרכיב חשוב בשיקומם של נפגעי נפש ואדריכלות נוף יכולה להוות מקצוע טיפולי.

הסטודנטים נפגשו עם המטופלים, המבקרים, המשפחות וצוות העובדים ולאחר מכן העמיקו בחקר המקום וניסחו הצעות תכנוניות להתערבות במרחב. לדברי פרופ’-משנה איזנברג, “אנחנו מקווים שחלק מרעיונות אלה יבוצעו כבר במהלך השנה הקרובה, ושיימצאו לנו המשאבים גם לתיעוד המימוש.”

 

מחלות נפש הן קבוצת המחלות השנייה בתפוצתה אחרי מחלות לב ונמצאות בעליה ברחבי העולם. צריכת התרופות הפסיכיאטריות בישראל זינקה בשנים האחרונות באחוזים רבים. זה הרקע לפרויקט המשותף לטכניון ולמרכז הרפואי מזור. בהדרכת המנחים חקרו הסטודנטים את חוויות המשתמשים השונים מתוך גישה של אמפתיה והזדהות וכן היבטים פיזיים, סוציאליים, היסטוריים וסטטוטוריים, ובחרו אזור במרכז הרפואי, עבורו גיבשו תכנית מפורטת ליצירת סביבה מיטיבה. תהליכי התכנון לוו על ידי צוות המרכז הרפואי, מטופלים ונציגי משפחות.

התכנון כלל זיהוי צרכים ספציפיים של הדיירים במרכז , הצוות המטפל והמבקרים בו תוך מענה יצירתי המשלב גישות עיצוב סביבתיות רלוונטיות לתהליכי החלמה ברפואת הנפש. לקבוצת אדריכלי הנוף חברה קבוצה של סטודנטים לארכיטקטורה בהדרכת האדריכלית אריאל בלונדר, העוסקים ב”Fabric Materiality”, חקר התכונות של אריג בארכיטקטורה, והשימושים האפשריים בתכונות אלה ליצירת סביבות רכות. תהליכי התכנון לוו על ידי צוות המרכז הרפואי, מטופלים ונציגי משפחות. חלק מהעבודות מבטאות מחשבה רדיקלית וחלקן מחשבה פרקטית ומעשית, ובכל המקרים איכפתיות, מקוריות, ויצירתיות.

 

“בחיים לא ראיתי את בית החולים חי כל כך – גם מבחינת האנשים שהולכים בכל מקום, גם מבחינת האווירה עצמה,” אמר אחד המטופלים בעקבות הפרויקט. “הרגשתי פתאום איזו שהיא תחושה של חיים, של תקווה. ואני רק יכולה להגיד לכם תודה”, אמרה מטופלת אחרת.

גם מהצד של הצוות המטפל נרשמה התלהבות רבה לשיתוף הפעולה עם הסטודנטים. “בית החולים הוא בית חולים אחר בשלושת השבועות האלה, של המבצע הזה. המיצגים מדהימים באמת.”

העבודות מוצגות במרכז הרפואי לבריאות הנפש בעכו, בתערוכה שנפתחה בנוכחות ראש העיר עכו מר שמעון לנקרי, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ואורחים נוספים מתחומי התכנון ורפואת הנפגש. שלושת השבועות הראשונים של הסטודיו תועדו בסרטון “אדריכלי הנפש” מאת הבמאי איתי טל.

הסטודנטים תכננו וביצעו את העבודות במסגרת סטודיו שנה ג’ באדריכלות נוף בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. את הסטודיו הנחו פרופ’-משנה רם איזנברג ויעל סופר מהטכניון, עדי ברניר מקבוצת העמיתים המומחים של מזור ודנה גניהר (קורס התמקדות). בשלב מאוחר יותר הצטרפו לקבוצה האדריכלית אריאל בלונדר ותלמידיה מסטודיו Fabric Materiality מהמסלול לארכיטקטורה בטכניון, וזאת במטרה להרחיב את מגוון התחומים וההיבטים בעבודה במזור.

לתמונות של מיצגים נבחרים מעבודות הסטודנטים לחצו מטה:

המפלט - רועי צברי

המפלט – רועי צברי

מעבר לגדר - ליאל מועלם

מעבר לגדר – ליאל מועלם