אתר ההנצחה של חטיבת כרמלי יתוכנן על ידי סטודנטית מהטכניון

אתר מורשת וטבע של חטיבת כרמלי יוקם על סמך תוכנית של סטודנטית מהטכניון

בתמונה: גדוד 22 בטקס סיום מלחמת השחרור

בתמונה: גדוד 22 בטקס סיום מלחמת השחרור

אתר ההנצחה המרכזי של חטיבת כרמלי יוקם על סמך תוכנית של כרמל מרחב – סטודנטית בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. זאת בעקבות זכייתה של מרחב בתחרות לתכנון אתר מורשת וטבע לחטיבת כרמלי, שנערכה בטכניון בשיתוף עם עמותת חטיבת כרמלי.

בין החטיבה לטכניון מתקיים קשר רב שנים, שתחילתו ב”פלוגת הסטודנטים” – סטודנטים מהטכניון – שהיוו את הגרעין שסביבו צמח גדוד 22 בחטיבה. עם פרוץ מלחמת העצמאות והקמת חטיבת כרמלי הופסקו הלימודים בטכניון והסטודנטים והמרצים נטשו את ספסלי הלימודים והתגייסו בספרייה בקמפוס הטכניון ההיסטורי. רובם התגייסו לחטיבת כרמלי שאך זה הוקמה תחת פיקודו של משה כרמל, מייסד החטיבה.

החטיבה בפיקודו של משה כרמל, ולאחר מכן בפיקודו של  בוגר הטכניון מרדכי מקלף – לימים הרמטכ”ל השלישי של צה”ל – השתתפה בכל הקרבות לשחרור חזית הצפון. היא שחררה ואבטחה את ישובי האזור (חיפה וסביבתה, גליל עליון ועוד) אך ספגה אבדות כבדות – יותר מ-420 נופלים, מתוכם כ-70 סטודנטים וחברי סגל מהטכניון.

לאחרונה, בעקבות ההחלטה על הקמתו של אתר הנצחה מרכזי, פנו נציגי העמותה להנהלת הטכניון, וכך נולד קורס ייעודי שבו פיתחו סטודנטים מהטכניון תכניות לאתר זה. המקום הנבחר הוא חורבת ירדה, אתר שנכבש על ידי לוחמי חטיבת כרמלי בליל ה-18-17 ביולי 1948 בקרב עקוב מדם מול הסורים. באתר, הסמוך ליישוב משמר הירדן, ניהלה החטיבה קרב חטיבתי עז וקשה, שבו נפלו 109 חללים שלה ושל כוחות נוספים. לכן הוחלט שזה המקום המתאים ביותר לתיאור העוז, הגבורה והנחישות של לוחמי החטיבה וכי מקום זו ישמש אתר מורשת והנצחה חטיבתית לחטיבת כרמלי.

בפרס השני זכו דניאל גואטה וטל פיין ובפרס השלישי דניאל גיפש ושירן יובל. שלוש התוכניות הזוכות זיכו את המתכננים – כולם סטודנטים בטכניון – במלגות בסכום כולל של 17 אלף שקל, תרומת קרן אסתי לנדנברג ז”ל, ומועדון רוטרי מוריה-חיפה. הקורס המיוחד התקיים במסגרת המסלול לאדריכלות נוף בפקולטה, בראשותה של פרופ’ נורית ליסובסקי כאחראית אקדמית, בהנחייתן של האדריכליות צופיה רוזנר-סלע ונאוה רגב ובייעוץ של פרופ’ יוסי בן-ארצי, הארכיאולוג ערן מאיר והדוקטורנט אליקים בן-חקון.