רפואה יזומה

T2MED – האקתון יזמות רפואית, התקיים לאחרונה בטכניון. הקבוצה הזוכה, שפיתחה ידיים ביוניות לאנשים קטועי גפיים, תקבל 50 אלף דולר לקידום הטכנולוגיה ולמסחורה

מאת אורי ראובן, באדיבות עיתון פקטור

פרופ’ שמעון מרום, דיקן הפקולטה לרפואה, מבקר את הקבוצות המשתתפות ביחד עם הצוות המארגן

פרופ’ שמעון מרום, דיקן הפקולטה לרפואה, מבקר את הקבוצות המשתתפות ביחד עם הצוות המארגן

צוות Novel Hand הוא הזוכה במקום הראשון בתחרות היזמות T2MED שהתקיימה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט של הטכניון. הצוות יקבל 50 אלף דולר לקידום הפרויקט מטעם האקסלרטור הטכניוני Drive, כרטיסי טיסה להאקתון הרפואי MedHacks, שיתקיים בחודש ספטמבר באוניברסיטת ג’והנס הופקינס וכניסה אוטומטית לתוכנית ביזטק 2018.

במקום השני בתחרות זכתה קבוצת VitaPod, המפתחת מכשיר הסורק בצורה יסודית את כף רגלו של חולה סוכרת כדי לאתר פצעים שהחולה אינו מודע להם בשל חוסר תחושה במערכת העצבים. המידע נשלח ישירות לרופא. במקום השלישי זכתה קבוצת SpeechBeat, שהציעה פתרון לבעיות גמגום באמצעות מטרונום.

זו השנה החמישית לקיומו של T2MED בתמיכת הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ובשיתוף מרכז ברוניצה ליזמות. ההאקתון מבוסס על שיטת 3 Days Startup ומאפשר ל-70 המשתתפים – סטודנטים לרפואה ולהנדסה מכלל הפקולטות בטכניון – לקדם פתרונות לבעיות מעולם הרפואה. את הסטודנטים ליוו בשלושת ימי האירוע מנטורים מנוסים בתחום היזמות הרפואית שתרמו מניסיונם העשיר בהכוונה ובשיפור הרעיונות בדרך למטרה הסופית – הצגת הפיתוח מול משקיעים פוטנציאליים בסגנון המקובל בעולם הסטארט-אפ (פיץ’).

“לטכניון יש משהו מאוד מיוחד להציע – ההיבטים הטכנולוגיים וההנדסיים,” אמר דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט פרופ’ שמעון מרום בפתיחת הכנס. “החיבור הזה בין כל כך הרבה סטודנטים מהפקולטות השונות – זה בדיוק הדבר שהטכניון יכול להוסיף ללימודי הרפואה.”

ערך מוסף

בקבוצה הזוכה Novel Hand חברים רון בסלר, דניאל בולטינסקי וקרין לינשיץ מהפקולטה להנדסת מכונות, עליזה רובין מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, נטע נחום מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, דפנה ליפשיץ מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון ודניאלה ליפשיץ מהפקולטות לפיזיקה ולהנדסת חומרים ומהמסלול לעיצוב תעשייתי. הקבוצה תכננה יד ביונית חדשנית שתיתן מענה לקטועי ידיים, שאינה גורמת לכאבים או שחיקה של איברים נוספים. היד הביונית תיוצר ותשווק במחיר הזול במספר סדרי גודל בהשוואה לפתרונות הקיימים כיום, מה שיאפשר ליותר ילדים קטועי יד לקיים אורח חיים המשלב פעילות גופנית. הידיים נשלטות באמצעות חיישן המוצמד לשריר הזרוע השולח אות לכיווץ אצבעות ביוניות, וכך מאפשר אחיזה של חפצים שונים בקלות. המיזם נולד במעבדות הרובוטיקה של הפקולטה להנדסת מכונות ואת פיתוחו מובילים הסטודנטים בולטינסקי ובסלר. לדברי בסלר, “החזון לפרויקט נולד מתוך צפייה בפרק של ‘עובדה’, שם הוצג סיפורו של אסף, ילד בן 13 שאיבד את שתי ידיו כתוצאה מהתחשמלות. הפרק הציג את מסעו בדרך להיות עצמאי ואת הפתרון שנמצא בסוף – ידיים ביוניות במחיר של יותר משני מיליון שקל.  הפרויקט שלנו נועד לאפשר לילדים האלה לרכוש ידיים ביוניות במחיר של מאות שקלים בלבד.”

אל הצוות המכני הצטרפו בכנס סטודנטיות לרפואה, להנדסה ביו-רפואית ולהנדסת תעשייה וניהול, שקידמו את הפרויקט באופן דרמטי. לדברי בסלר, “הטכניון צייד אותנו בכלים מאוד טובים. יש לנו ידע טכני רב ובנינו מוצר, אבל אי אפשר לשנות את העולם בלי תמיכה כלכלית. T2MED לימד אותנו איך לעמוד על במה, להציג את הרעיון, אילו מכשולים צפויים בדרך ואיך להבין מי המתחרים בשוק שעשויים להפיל את החלום שלך.”

 

מניעת נפילות

המנטורים פרופ’ אמי גליקסמן ופרופ’ רונן יפה בשיחה עם צוות

המנטורים פרופ’ אמי גליקסמן ופרופ’ רונן יפה בשיחה עם צוות

הכנס נפתח בהצגת עשרת הרעיונות שנבחרו על ידי 70 המשתתפים בשבוע שקדם לאירוע ובהתגבשות של קבוצות סביב אותם רעיונות. “בחרתי להשתתף בהאקתון כדי להכיר אנשים חדשים ולהיחשף לעולם חדש,” אומר לוי וייס, סטודנט בשנה השלישית להנדסת תוכנה. “אני נמשך לתחום הרפואה אבל עדיין לא נחשפתי אליו, ו-T2MED הוא הזדמנות להביא את היכולות שלי לידי ביטוי.”

הקבוצה של וייס פיתחה פתרון לנפילות בקרב אוכלוסייה מבוגרת. הפתרון מבוסס על הצמדת חיישני תנועה לגופו של המטופל וניתוח הנתונים הנאספים ובדרך זו לתת התראה מיידית במקרה של סיכון לנפילה. “כשהתחלנו לבחון את התוכנית העסקית הבנו שאנחנו צריכים למצוא שוק – להבין למי זה יכול לעזור,” מסביר לוי. “בחרנו באנשים מבוגרים כי חיפשנו תועלת. הלכנו למחלקת הגריאטריה בקריה הרפואית רמב”ם כדי להבין את הצורך וקיבלנו פידבק חיובי.”

שיתוף הפעולה עם אנשים מדיסציפלינות שונות הותיר אצל לוי רושם עמוק. “חברי הקבוצה נהדרים, וזה הדבר הכי טוב שאני יוצא איתו מ-T2MED. כל אחד הביא אתו צורת חשיבה שונה והיו אי הסכמות, אבל הכימיה הייתה ממש טובה. כל אחד ידע להביע את דעתו ולהגיד אם הוא מסכים אם לאו, והשתלבנו יפה למרות הקשיים.”

אורחים מעבר לים ולאוקיינוס

חמישיית הסטודנטים מאוניברסיטת ג’ון הופקינס שהשתתפו בכנס

חמישיית הסטודנטים מאוניברסיטת ג’ון הופקינס שהשתתפו בכנס

השנה השתתפו לראשונה בהקאתון גם סטודנטים בינלאומיים. חריסטוס פאנאגיוטו, מהנדס אווירונוטיקה קפריסאי, מציג נקודת מבט מרעננת: “הייתי מעורב ביזמות בקפריסין בשלוש השנים האחרונות, ולהיות כאן בישראל ולהתחבר לאנשים בתחום היזמות זה מאוד מעניין בשבילי, כי בהמשך זה עשוי ליצור קשרים שיהיה אפשר לפתח.”

אורחים נוספים היו חברי התוכנית לתואר שני בניהול הנדסי מאוניברסיטת המחקר האמריקאית ג’והנס הופקינס, שהחליפו את מזג האוויר המקפיא של החוף המזרחי בארה”ב בשמש האביבית של ישראל. “באנו בהמלצת המרצה שלנו שהתבקש לאסוף קבוצה, והיינו נרגשים מאוד,” מספרת ג’נה אוניל, בוגרת תואר ראשון בביוכימיה. קרולין מה, מהנדסת ביו-רפואה, אומרת: “בהתחלה הייתי קצת מתוחה, כי המשמעות של האקתון בשבילי זה לכתוב קוד במשך שלושה ימים, אז הייתי מופתעת שהתחרות היא למעשה פיתוח עסקי. זה היה מרגש להתנסות בזה ולראות את צורת החשיבה של הסטודנטים בטכניון. זו חוויה מצוינת.”

השילוב של החמישייה האמריקנית בכנס היווה אתגר מבחינת השפה, אך הם השתלבו היטב בקבוצות הישראליות. קרולין מה הציגה את הפיתוח של קבוצתה יחד עם ג’ויאנה פרידמן, סטודנטית ישראלית מהפקולטה לרפואה, והסטודנט האמריקני ג’יימס שאמול הציג את המיזם של קבוצתו: מערכת להפחתת הלחץ על כף הרגל בזמן ריצה. המערכת מכילה חיישנים המותקנים בסוליית הנעל ומתריעה ברטט במקומות שונים בעת הרמת הרגל מפני השטח.

והעיקר לא לפחד

ייחודו של T2MED בסצנה של כנסי היזמות הארציים הוא בנוכחותם המסיבית של המנטורים. במהלך כל שלושת ימי הכנס זכו חברי הקבוצות לשתף את רעיונותיהם ולקבל משוב ממנהלי מחלקות רפואיות ומפרופסורים הקשורים בעולם היזמות הרפואית והטכנולוגית, מרופאים צעירים ומיזמים בכירים בעלי ניסיון יקר מפז. המנטורים סייעו למשתתפים בחידוד הצורך הדורש מענה, בבניית תכנית עסקית ובזיהוי השוק הפוטנציאלי ולא היססו גם לפסול רעיונות שלדעתם אינם ברי-פיתוח במסגרת הכנס. לדברי המנטור זיו בלסקי, המתמחה בהקמה ובטיפוח של סטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי, “מה שמעניין במיוחד הוא העובדה שיש פה חבר’ה שממש שמחים לעשות משהו שהם מבינים בו מעט. אחד מהכישורים העיקריים של יזם זה לא לפחד להתמודד עם דברים שהוא אינו יודע עליהם כלום. להיות יזם זה להחליט שאתה רוצה לעשות משהו ולא לפחד מהאתגרים שעומדים מולך.”

זיו מציין שבניגוד לסטארט-אפים טכנולוגיים “רגילים”, דרכם של מיזמים בתחום הרפואי איננה קלה עקב ריבוי התהליכים הרגולטורים בתחום. עם זאת, כיום הטרנד בעולם היזמות הרפואית הוא Digital Health – מוצרי תוכנה שרלוונטיים לתחום הרפואי. “מוצרים כאלה קל יותר להביא לשוק, והרגולציה אינה בעייתית כמו במוצרים רפואיים רגילים.”

 

על קו הסיום

Novel Hand – הקבוצה המנצחת של T2MED 2018

ערב היום השני התאפיין בהכנה סופית של מצגות הגמר, וחברי הקבוצות התאמנו בזה אחר זה על הפיץ’ – הצגת הפרויקט בפני המנטורים ומארגני הכנס בזמן מוגבל, אשר נתנו להם את הערותיהם. זאת כהכנה לצהרי היום השלישי והאחרון, שבו הציגו את המצגות הסופיות בפני השופטים. השנה שבו לעמדת השופטים המשנה לנשיא הטכניון למחקר ויזמות פרופ’ וויין קפלן, דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט פרופ’ שמעון מרום, הדיקן הקודם של הפקולטה לרפואה פרופ’ אליעזר שלו, מנכ”ל מור יישומים מקבוצת שירותי בריאות כללית פיני בן אלעזר ועוזיה גליל – חתן פרס ישראל, נשיא ויו”ר חברת עוזיה ייזום וניהול בע”מ. אליהם הצטרפו מנכ”לית הי סנטר יעל מיטלמן, מנכ”לית MyndYou רות פוליאקין ברוכי והיזמית ד”ר שולי שורץ.

את דברי הסיכום נשאה שיראל לבנון, סטודנטית לרפואה בשנה ד’, שהייתה הרוח החיה בארגון הכנס יחד עם טל פלד ואיגור ויינר. לדבריה, “המטרה של האירוע מבחינתנו היא לגשר על הפערים בין השדה הקליני, ההנדסי, הכלכלי והשיווקי כדי לטעת ניסיון של חוויה ראשונה בעולם היזמות.”

לאחר מכן עלו בזה אחר זה נציגי שמונת הצוותים להציג את הפרויקטים הסופיים של קבוצותיהם. השנה, לראשונה בתולדות הT2MED-, נהנו הקבוצות משימוש חופשי במדפסת תלת-מימד ובתמיכה גרפית של סטודיו Imaginet, שסיפק מעצב אישי לכל צוות שסייע להם במיתוג המוצר מבחינת לוגו, סלוגן ועיצוב הפרזנטציה. מעצב נוסף סייע בהפקת סרטונים תלת-ממדיים שהציגו את המוצרים.