“אין זכות גדולה יותר מלהיות ראויה להדליק משואה”

פרופ' מרסל מחלוף

פרופ’ מרסל מחלוף

“אני, מרסל מחלוף, בת עליה אביטבול ויוסף בן סעדון זיכרונם לברכה, משיאה משואה זו לכבוד הורינו, אנשי העלייה הגדולה, שהעניקו לנו את הכול באהבה ובמסירות גם בימים של מחסור; לכבוד שוויון הזדמנויות חינוכי וחברתי לכל ילדה וילד, אישה ואיש; לכבוד הטכניון, החורת על דגלו מצוינות אקדמית והנגשתה לכל מגזרי החברה; לכבוד חברותיי וחבריי המדעניות והמדענים שמחקריהם והמצאותיהם צולחים כל אתגר, מקדמים את האנושות ומפארים את מדינתנו בעולם; לכבוד האמונה שאין דבר שהוא בלתי אפשרי ורק השמיים הם הגבול; ולתפארת מדינת ישראל.”

אלה הדברים שאמרה פרופ’ מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות תשע”ח בהר הרצל. לפני כן הוצגה פרופ’ מחלוף לקהל על ידי המנחה דני קושמרו: “פרופ’ מרסל מחלוף נולדה ב-1963 במרוקו ועלתה לארץ כתינוקת, בת יחידה לאם חד-הורית. גדלה באשדוד. כנערה עבדה עם אמה בעבודות ניקיון, ובמקביל הייתה מראשוני התלמידים בתוכנית ששילבה ילדי עולים עם ילדי ותיקים… מחקריה החדשניים הביאו לפריצות דרך רבות המאפשרות טיפול מדויק וממוקד במחלת הסרטן. בסיפור האישי שלה, בפועלה המדעי, היא משמשת דוגמה לסטודנטים ולחוקרים רבים, סמל לתרומתה של העלייה הגדולה”.

פרופ’ מחלוף היא חוקרת בעלת שם עולמי בתחומים של הובלת תרופות, טיפול גנטי, תרפיה תאית והנדסת רקמות. היא עומדת בראש “המעבדה למערכות שחרור מבוקר כנגד סרטן ותרפיה תאית”, שם היא מפתחת מערכות ממוזערות (ננו ומיקרו) להובלת תרופות וגנים; באנקפסולציה (“אריזה”) של מערכות תאיות לטיפול בסרטן ובסוכרת; ובפיתוח פיגומים להנדסת רקמות לב, כלי דם ולבלב. היא מפתחת כלים אלה לשימוש קליני תוך יישום כלים הנדסיים ומדעיים מתקדמים. במסגרת מחקריה החדשניים הגיעה לפריצות דרך רבות, המאפשרות טיפול מדויק וממוקד יותר בסרטן מבלי לפגוע בתאים הבריאים, תוך שימוש בטכנולוגיות ביולוגיות חדשניות. טכנולוגיה זו נמצאת בימים אלה במו”מ למסחור.

פרופ’ מחלוף סיימה את לימודי הפוסט-דוקטורט בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד ומשנת 2001 היא חברת סגל בטכניון. היא פרסמה יותר משישים מאמרים ופרקים בספרים, ושבעה פטנטים שלה נמצאים בתהליכי רישום. על בחירתה להדלקת משואה אמרה פרופ’ מחלוף: “מדי שנה אני מחכה לטקס הדלקת המשואות, המייצג עבורי את המדינה והצלחתה. על כן אין זכות גדולה יותר מלהיות ראויה להדליק את המשואה לתפארת מדינת ישראל.”

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא בירך אותה ואמר: “אנו גאים בפרופסור מחלוף, דיקנית הפקולטה לביוטכנולוגיה והנדסת מזון, הנמנית עם בכירי החוקרים בטכניון. בהישגיה מהווה מרסל מודל לחיקוי לדורות רבים של סטודנטים.”

תמונות מטקס הדלקת המשואות צילום נעם ארון:

פרופ' מרסל מחלוף פרופ' מרסל מחלוף פרופ' מרסל מחלוף פרופ' מרסל מחלוף