טכנוראש 2018: אחרי עשרים שנה – ה”ביצקופטר” חוזר לטכניון

מי יצליח להטיל ביצים מגובה 40 מ’ ולהשאיר אותן שלמות? התשובה ביום רביעי בלב קמפוס הטכניון

בצהרי יום רביעי הקרוב, 2 במאי 2018, תתקיים בטכניון תחרות הטכנוראש תחת הכותרת “ביצקופטר X20″.  הזוכים במקום הראשון, השני והשלישי יזכו ב-10,000 שקל, ב-5,000 שקל
וב-3,000 שקל בהתאמה. התחרות מתקיימת לזכרו של ניב-יה דורבן ז”ל, בוגר הטכניון וסטודנט מצטיין ובחסות ד”ר בוב.

 

השנה תהווה התחרות מחווה לתחרות ה”ביצקופטר”  – תחרות הטכנוראש הראשונה שהתקיימה בטכניון בשנת 1997. אז היתה המשימה השלכת ביצה מגג הבניין הגבוה בטכניון מבלי שתישבר, וכעת יוטלו הביצים ממנוף בגובה 40 מטר שיוצב בלב הקמפוס.

כ-16 צוותים הגיעו לקו הגמר. המתמודדים נדרשים לתכנן ולבנות מתקן שיועלה לגובה של 40 מטרים ואז ישוחרר כשבתוכו ביצים. הביצים, לא מבושלות, אמורות לגעת בקרקע מבלי להישבר, וזאת בזמן הקצר ביותר.

תחרות הטכנוראש נהגתה לפני 21 שנים על ידי ניב-יה דורבן ז”ל בהיותו סטודנט בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. דורבן, שייסד את התחרות מתוך רצון לאתגר את הסטודנטים בטכניון במשימות הנדסיות יצירתיות, אמר אז כי “התחרויות נולדו כדי להרחיק את הסטודנט מספרי הלימוד וממסך המחשב, לתת לו במה לביטוי יצירתי תוך התמודדות עם אתגר התחרות – בעיות הנדסיות מורכבות באווירת כיף.” את ההשראה להשלכת הביצה מגובה רב לקח דורבן מפרויקט Mars Pathfinder – הנחתת גשושית ראשונה על מאדים בקיץ 1997.

הסופרת תמר בורנשטיין-לזר, שקראה על התחרות בטכניון, כתבה בעקבותיה את “קופיקו בתחרות הביציקופטר”, שהפכה לימים גם לפרק בסדרת הטלוויזיה קופיקו (עונה 2, פרק 19).

ניב-יה דורבן ז”ל התגייס לצבא בתום לימודי התואר הראשון בטכניון. במקביל לשרות הצבאי החל את לימודי התואר השני בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. במרץ 2003 הוא נרצח ליד ביתו בתל אביב.

את התחרות מארגנת השנה מרינה מינקין, סטודנטית לתואר שני בפקולטה למדעי המחשב, ומנחה האירוע הוא פרופ’ עירד יבנה. השופטים הם פרופ’ אלון וולף, פרופ’ אלון גני, פרופ’ תנחום וולר והוריו של ניב-יה פרופ’ דוד דורבן ורעייתו רחל.

התחרות והפרסים ממומנים על ידי דוקטור רוברט שילמן (“דוקטור בוב”), שהשתלם בטכניון ולאחר מכן המשיך לדוקטורט ב-MIT.

התחרות תתקיים ביום רביעי 2 במאי 2018, בשעות 14:30-12:30, בטיילת מול רחבת הדשא המרכזית של הטכניון.

לסרטון מתחרות “ביצקופטר” 1997

לתמונות מ-1997

ניב-יה דורבן ז"ל (בחולצה הלבנה) בתחרות "ביצקופטר" 1997. קרדיט צילום: דוברות הטכניון

ניב-יה דורבן ז”ל (בחולצה הלבנה) בתחרות “ביצקופטר” 1997.
קרדיט צילום: דוברות הטכניון

ניב-יה דורבן ז"ל (בחולצה הלבנה) בתחרות "ביצקופטר" 1997. קרדיט צילום: דוברות הטכניון

ניב-יה דורבן ז”ל (בחולצה הלבנה) בתחרות “ביצקופטר” 1997.
קרדיט צילום: דוברות הטכניון