אדריכל מדינת ישראל

במאי 1962 העניק הטכניון תואר דוקטור כבוד לארכיטקטורה לראש הממשלה דוד בן גוריון

תעודת דוקטור כבוד שהוענקה לבן גוריון

תעודת דוקטור כבוד שהוענקה לבן גוריון

ב-22 במאי 1962 העניק הטכניון תואר דוקטור כבוד לארכיטקטורה לראש ממשלת ישראל דאז, דוד בן גוריון. זו הפעם היחידה שהטכניון העניק תואר דוקטור כבוד לארכיטקטורה, והוא ניתן לבן גוריון “לאות הכרה והוקרה לפעילותו החלוצית, לחזונו הנעלה ולעוז רוחו אשר זיכוהו במקומו בתולדות עמנו כאדריכל מדינת ישראל ומעצבה.”

התואר הוענק לבן גוריון במסגרת טקס חלוקת תארים שבו ניתנו תעודות ל-556 בוגרי טכניון חדשים.

בנאומו בטקס הודה בן גוריון לטכניון על הענקת התואר המכובד ואמר: “איני יודע אם המושג ‘אדריכל’ הולם המושג עיצוב פני המדינה. בתכנון בניין ובהקמתו עוסקים בחומר גלמי דומם, שהוא כחומר ביד היוצר ונשמע גם לאדריכל וגם לבנאי. לא כן מדינה. עיקרה של מדינה אינה ארץ ואינה ריבונות, אלא עם. לעברים הקדמונים לא היה כלל שם מיוחד ליחידה ארצית ריבונית שאנו קוראים בימינו בשם מדינה… המושג אדריכל אינו חל על עם. עם הוא ציבור חי, בעל צרכים, מאוויים, תכונות, יצרים, סגולות ושאיפות משלו ואין הוא חומר ביד היוצר.”

לבוגרים החדשים של הטכניון אמר ראש הממשלה: “צאו לארבע קצוות הארץ, השתמשו בידע המדעי שלכם, ובנו את הארץ.” לידידי הטכניון בארץ ובעולם אמר: “קדמו את המוסד הזה ששמו הטכניון כדי שחברי הסגל והסטודנטים שלו יוכלו לבנות את מדינת ישראל. אפשרו לישראל להרים תרומה בת קיימא להתפתחותה התרבותית והמדעית של האנושות. אפשרו למדע, לאמת ולידע לנבוע ממרכז ההשכלה שעל הר הכרמל. הפכו את העיר ששמה הטכניון לקרן אור המפציעה על קו האופק הישראלי.”
התמונות באדיבות הארכיון ההיסטורי של הטכניון ע”ש נסיהו

מנהל הטכניון בפועל פרופ' דוד גינצבורג (מימין) ודוד בן גוריון. צלם: גדליה אנושי

מנהל הטכניון בפועל פרופ’ דוד גינצבורג (מימין) ודוד בן גוריון. צלם: גדליה אנושי

דוד בן גוריון נושא נאום בטקס

דוד בן גוריון נושא נאום בטקס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לסרטון מטקס הענקת התואר לדוד בן גוריון