רכב אוטונומי לכל תלמיד: יותר מ-1,000 משתתפים בתחרות רובוטראפיק בטכניון

תחרות כחול-לבן בהשתתפות קבוצות רבות של תלמידים מחו”ל: הטכניון חגג 9 שנים לתחרות ע”ש נדב שהם

פרופ' אדם שוורץ

פרופ’ אדם שוורץ

“רובוטים ניידים זה כיף, אבל חשוב לא פחות הסיפוק שאתם מפיקים מבניית דברים מדהימים במו ידיכם.” כך אמר פרופ’ אדם שוורץ, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, בדברי הפתיחה לתחרות רובוטראפיק ה-9. “זה המקום להבין למה כדאי ללמוד בטכניון,” הוסיף פרופ’ שוורץ, “ותשובה אפשרית תמצאו בקרביים של רובוט ממוצע. אם תבדקו את מערכת ההפעלה, תגלו שכתב אותה בוגר מדעי המחשב בטכניון, את החיבורים ביצע בוגר הנדסת מכונות בטכניון ואת החיישן בנה בוגר הנדסת פיזיקה בטכניון”.

בתחרות, בניהולו של מנהל מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון ד”ר יבגני קורצ’נוי, השתתפו השנה יותר מ-100 קבוצות ויותר מ-1,000 תלמידים ומורים מישראל, מארה”ב, מארגנטינה, ממקסיקו, מרוסיה ומאוקראינה.

תחרות רובוטראפיק ע”ש נדב שהם היא פרויקט משותף של משרד החינוך, מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, ארגון World ORT, ארגון “קדימה מדע” וההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף עמותת YTEK וחברת Eytam Robotics. התחרות נועדה להקנות לתלמידים ידע ומיומנויות הקשורים בנהיגה בטוחה, וזאת כדי להפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים.

הרובוטים שבנו התלמידים הם למעשה מכוניות אוטונומיות הנדרשות לבצע משימות בזירה המדמה כביש. בחלק המאתגר של התחרות, המיועד לתלמידי התיכון, נבחנו השנה אלמנטים של נהיגה זהירה, נהיגה זהירה מתקדמת, מרוץ, רעיונות בתחום הזהירות בדרכים, מבחן חוקי נהיגה ושליטה במבנה של רכב במערכת התכנון SolidWorks.

פרופ' משה שהם

פרופ’ משה שהם

“אני רואה כאן סטודנטים ובוגרים שהשתתפו בעבר בתחרות כאשר היו תלמידים,” אמר פרופ’ משה שהם, העומד בראש המעבדה לרובוטיקה בטכניון. “אילו בחרו להיות נהגי מוניות יתכן שבעתיד הקרוב היו מוצאים את עצמם ללא עבודה, שכן העולם מתפתח לקראת מכוניות אוטונומיות.”

ביאן קבלאן, ראש מועצת בית ג’אן לשעבר, סיפר כי בעקבות ההצטרפות לתחרות רובוטראפיק, הורחב לימוד הרובוטיקה לכל שכבות התלמידים בכפרו. “לימודי הרובוטיקה אצלנו מתחילים כבר בגנים היסודיים,” סיפר קבלאן. “הם נותנים לתלמידים כלים להתפתח בתחומים חשיבתיים שהם מעבר למקצוע עצמו.”

 

יונה ווינבאום, תלמיד כיתה י”א מבית הספר frankel jewish academy במישיגן, סיפר כי הקבוצה התכוננה לתחרות במשך שנה שלמה, שבמהלכה עזבה אותה המורה שליוותה אותה. על התחרות עצמה הוא אמר כי “זה שבוע מרתק, שבו ביקרנו במעבדות כימיה ורובוטיקה בטכניון ובמשרדי מייקרוסופט בחיפה. לא תיארנו לעצמנו את גודל התחרות. זה היה מעבר לציפיות שלנו. אנו לומדים ואנו נשתפר. נחזור בעוד שנה לטכניון – ונהיה טובים יותר!”

 

רשימת הזוכים בתחרות רובוטראפיק 2018:

בקטגוריית בתי ספר תיכוניים

  • נהיגה זהירה – אורט ארגנטינה-1
  • נהיגה זהירה מתקדמת – טומסק (רוסיה)
  • מרוץ – אורט ארגנטינה-2
  • רעיונות בתחום זהירות בדרכים – משגב-3 (ישראל) וטומסק (רוסיה)
  • מבחן חוקי נהיגה – משגב-1 ומשגב-4 (ישראל)
  • ידע במבנה של רכב בסביבת SolidWorks – אורט צ’רניבצי (אוקראינה)

 

בקטגוריית חטיבות הביניים

  • מקום 1 בתחרות הכוללת – חט”ב עין מאהל
  • בפרויקט רובוטראפיק – אורט אודסה
  • בתחרות המירוץ – עין מאהל
  • בית הספר הזוכה בפרס החדשנות: הימלפרב בנים ירושלים

 

בקטגוריית בתי הספר היסודיים

  • מקום 1 בתחרות הכוללת – שמרית נתניה
  • מקום 1 בפרויקט רובוטראפיק – שמרית נתניה
  • מקום 1 בתחרות המירוץ – יסודי אלעין

 

בתחרות YTEK

שכבת גיל ג-ד – כפר בארה

שכבת גיל ה-ו – יסודי ב מגאר

שכבת גיל חט”ב – חט”ב בית גן

תמונות של קבוצות זוכות:

תחרות רובוטראפיק בטכניון

תחרות רובוטראפיק בטכניון תחרות רובוטראפיק בטכניון תחרות רובוטראפיק בטכניון