חיידקים מהונדסים לאיתור זיהום במים

הפרויקט הזוכה באולימפיאדת הביוטכנולוגיה הראשונה לתלמידי תיכון שנערכה בטכניון:

הזוכה היא חוה הרמן, תלמידת י”ב באולפנת חורב בירושלים;

גמר האולימיפיאדה התקיים כמיזם משותף של הטכניון ומשרד החינוך

 

בתמונה, מימין לשמאל: יהודית דסקלו, הזוכים שי פרידמן (מקום שלישי), חוה הרמן (מקום ראשון) ועמית רייכר (מקום שני) ופרופ' אילת פישמן קרדיט צילום: אס"ט – אגודת הסטודנטים בטכניון

בתמונה, מימין לשמאל: יהודית דסקלו, הזוכים שי פרידמן (מקום שלישי), חוה הרמן (מקום ראשון) ועמית רייכר (מקום שני) ופרופ’ אילת פישמן
קרדיט צילום: אס”ט – אגודת הסטודנטים בטכניון

חוה הרמן, תלמידת י”ב מאולפנת חורב בירושלים, זכתה במקום הראשון באולימפיאדה הארצית הראשונה לביוטכנולוגיה שנערכה בשבוע שעבר בטכניון. התלמידה השתמשה בחיידקים מהונדסים כחיישנים (ביוסנסורים) לזיהוי חומרים משבשי DNA, המסוכנים לאדם, במי שפכים.

יום השיא של האולימפיאדה התקיים בטכניון ביום שני, 26 בפברואר. זאת האולימפיאדה הראשונה מסוגה בישראל והיא נערכה בחסות הטכניון בסימן 70 שנה למדינת ישראל. את התהליך ואת אירוע השיא הובילו מטעם הטכניון פרופ’ אילת פישמן, חברת סגל בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון ויו”ר ועדת המקצוע לביוטכנולוגיה, ומטעם משרד החינוך מפמ”רית ביוטכנולוגיה יהודית דסקלו. “זהו יום השיא לאחר עבודה ממושכת ומאומצת של תלמידים ומדריכים,” אמרה פרופ’ פישמן. “בתהליך הזה למדתם לא רק על ביוטכנולוגיה אלא גם על התמודדות עם קשיים, על יצירתיות, על עבודת צוות ועל הצגת פרויקטים. אני רוצה להודות ליהודית דסקלו שיזמה את האולימפיאדה, להנהלת הטכניון שנרתמה מיד לקידום הרעיון, ולמורים שלכם שזורעים בכם עניין וידע ומדליקים ניצוץ בעיניכם.”

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שורץ בירך את התלמידים ואת המורים ואמר: “מה שיפה בתחרויות כמו זאת אינה העובדה שיש בהן מנצחים אלא שהן גורמות למשתתפים להשיג את הכי טוב שהם יכולים. אנחנו בטכניון מתמחים בזה – להוציא מכל סטודנט את הטוב ביותר שהוא יכול. הטכניון הוא מקום של הצטיינות במחקר ובהוראה אבל יותר מכך, הוא קמפוס פעיל ותוסס, עיר שלמה שיש בה תרבות וספורט ומסיבות ואפילו פאב. החיים הסטודנטיאליים חשובים לנו מאוד, ולכן אנחנו גאים להיות במקום הראשון בעולם בהכשרת סטודנטים לעולם הדיגיטלי, אבל גם במקום הראשון בישראל בתחרויות הספורט האקדמיות כבר כמעט 40 שנה.”

לאחר מכן התקיימו ההרצאות הבאות:

כיצד מהנדסים רקמה? – פרופ’ מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון;

CRISPR: העתיד כבר כאן – יומירן ניסן, אוניברסיטת תל אביב;

פיתוח תרופות חדשניות מבוססות ביו-ננוטכנולוגיה – ד”ר מור גולדפדר, הפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון בטכניון.

“ידוע שישראל היא אומת הסטארט אפ,” אמרה פרופ’ מחלוף, “אבל כיום אנחנו מובילים גם בעולם הביוטק – יישום של ידע ביולוגי לפיתוח תעשייתי. זהו שילוב של הייטק, הנדסה ומדע שבמסגרתו נערכים מחקרים רב-תחומיים שמובילים לפיתוח תרופות חדשות ופתרונות אחרים המשנים את חיינו. אני מקווה שרבים מכם יגיעו בהמשך לטכניון בכלל, ולפקולטה שלנו בפרט.”

חוה הרמן מאולפנת חורב, שזכתה במקום הראשון בתחרות, תקבל מימון מלא של שכר לימוד לשנת הלימודים הראשונה בטכניון. בפרויקט שהגישה לתחרות היא השתמשה בחיידקים מהונדסים כך שישמשו כמולקולות חישה לזיהוי חומרים גנוטוקסיים במי שפכים. חומרים גנוטוקסיים הם חומרים המשבשים את ה-DNA ולכן סכנתם רבה. לדבריה, “כבר מכיתה ד’ אני מתעניינת מאוד במדע ובטכנולוגיה, ובערב המגמות שהתקיים באולפנה בסוף כיתה ט’ שמענו על המגמה מפיה של רכזת התחום בבית הספר, תמר מנחמוב – ומיד היה ברור לי שאלמד בה.”