Tech Women 2018

יום האישה הבינלאומי: 600 תלמידות תיכון באירוע Tech Women 2018

האירוע שנערך נועד לעודד תלמידות מצטיינות להמשיך ללימודים אקדמיים במדע ובהנדסה. הדוקטורנטית עדי חנוכה מהפקולטה להנדסת חשמל אמרה בכנס: “כדי לשנות את השיח ולעודד סטודנטיות אני מנסחת את המבחנים שאני כותבת בלשון נקבה”

הדוקטורנטית עדי חנוכה

הדוקטורנטית עדי חנוכה

מקיבוץ נען ועד רמת גן, מאשדוד ועד נצרת עילית: כ-600 תלמידות תיכון מצטיינות מכל רחבי הארץ השתתפו היום (ד’) ב-Tech Women 2018 – אירוע שמקיים הטכניון במטרה לעודד תלמידות מצטיינות לבחור בלימודים אקדמיים בתחומים המדעיים וההנדסיים. האירוע נערך זו השנה השלישית ברציפות לכבוד יום האישה הבינלאומי, שיצוין מחר בארץ ובעולם, באדיבות הקרן להעצמת בנות ע”ש רוזלין אוגוסט.

כל התלמידות שהוזמנו לכנס לומדות לבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ובתחומי המדע והטכנולוגיה. הן נפגשו עם חוקרות וחברות סגל, עם בוגרות הטכניון ועם סטודנטיות לתארים מתקדמים, סיירו במעבדות ונחשפו לנושאי המחקר והלימוד בפקולטות.

בכיתה הראשונה בטכניון, שנפתחה ב-1924, עמד אחוז הנשים על 6%: אישה אחת מתוך 17 סטודנטים. במרוצת השנים, ובעיקר בעשור האחרון, גדל מאוד שיעור הסטודנטיות לתואר ראשון בטכניון והשנה הגיע לשיא של כל הזמנים -40%. שיעור הסטודנטיות לתואר דוקטור גבוה אף יותר: 42%.

במסגרת האירוע שמעו התלמידות הרצאות מדעיות וביקרו במעבדות בשמונה פקולטות הנדסיות ומדעיות בטכניון: הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, הפקולטה למדעי המחשב, הפקולטה להנדסת מכונות, הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל, הפקולטה לפיזיקה, הפקולטה למתמטיקה, הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך והפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון (מסלול להנדסת נתונים ומידע).

את האירוע פתחו שלוש סטודנטיות לדוקטורט בטכניון ששיתפו את התלמידות בנסיונן האישי ובחוויותיהן בטכניון. אפרת סבח, דוקטורנטית בפקולטה לפיזיקה בטכניון, אמרה: “הייתי ילדה סקרנית שאף פעם לא הסתפקה בתשובות ותמיד דרשה הסברים מנומקים. לשמחתי, בבית ובבית הספר הרגשתי שלסקרנות שלי יש מקום, אבל כשהחלטתי להיות פיזיקאית היו אנשים שאמרו לי שזה מקצוע לבנים. זה כמובן לא נכון, ואני שמחה שלא הקשבתי להם. אחרי התואר הראשון בטכניון המשכתי לתואר שני ושלישי, וכיום אני חוקרת בהנחיית פרופ’ נועם סוקר את תהליך היווצרותם של כוכבים כמו השמש שלנו. בטכניון קיבלתי כלים וידע שילוו אותי בהמשך חיי, ולכן אני אומרת: גם אם אתן לא בטוחות מה תרצו להיות כשתהיו גדולות – הטכניון הוא המקום הנכון להתחיל בו.”

“כשאתן חושבות על מהנדסי חשמל אתן לא מדמיינות אותי, אבל הנה אני – אישה ודוקטורנטית בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי,” סיפרה לתלמידות הדוקטורנטית עדי חנוכה, מהפקולטה להנדסת החשמל. היא סיפרה לתלמידות על שני הפרויקטים שאותם היא מובילה בשנים האחרונות: מאיץ חלקיקים זעיר שיוכל לשמש במכשירי רנטגן והקרנה ומערכת לניטור מחלות על סמך תנועת העפעפיים.

“במסגרת לימודי הדוקטורט נסעתי להשתלם באוניברסיטת סטנפורד בארה”ב,” אמרה חנוכה. “האנשים בקבוצת המחקר שאליה הצטרפתי הופתעו לגלות שאני בת ולא בן, ומישהו מהם הוסיף שבנות לא אמורות ללמוד הנדסת חשמל אלא כלכלה ופסיכולוגיה. לכן אני מאמינה שצריך לחנך לא רק את הבנות ולומר להן שהן יכולות להגשים חלומות – אלא גם את הבנים שסביבנו. שיבינו שאנחנו לא נופלות מהם בכישורים וביכולות. אני מתרגלת סטודנטים בפקולטה וכשאני כותבת מבחנים אני מנסחת אותם תמיד בלשון נקבה כדי לעודד את הסטודנטיות שנבחנות – כי למה לכתוב תמיד בלשון זכר?”.

ניצן קרינסקי, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון בטכניון, מפתחת במסגרת מחקר הדוקטורט תאים מלאכותיים המייצרים תרופות אנטי-סרטניות בתוך הגידול הסרטני. היא סיפרה על לימודיה במסגרת העתודה האקדמית, על שרותה הצבאי במחקר במכון לרפואה ימית ובניהול פרויקטים בענף המזון בצה”ל ועל ההחלטה להשתחרר מהצבא לטובת מחקר אקדמי בטכניון. “בכל השלבים האלה הייתי חייבת ליזום ולפנות לאנשים כדי להתקדם לשלב הבא. בגלל זה חשוב לי לומר לכן: כדי להצליח להגשים את החלומות שלכן אתן צריכות לעשות מה שטוב לכן, לקחת יוזמה, להתמודד עם האתגרים ובעיקר לא להתבייש.”

הדוקטורנטית ניצן קרינסקי

הדוקטורנטית ניצן קרינסקי

הדוקטורנטית אפרת סבח

הדוקטורנטית אפרת סבח

הדוקטורנטית עדי חנוכה

הדוקטורנטית עדי חנוכה