נחשף מנגנון הבסיס המאפשר את עמידותו של נגיף ה-FIV

פרופ’ משנה אכרם עליאן מהפקולטה לביולוגיה בטכניון גילה מנגנון אשר מהווה את הבסיס למערך העמידות של נגיף ה-FIV, הנגיף שגורם ל”איידס החתולים”

FIV

פרופ'-משנה אכרם עליאן

פרופ’-משנה אכרם עליאן

– מחלת הכשל החיסוני בחתולים – נגרמת על ידי נגיפים הדומים מאוד ל-HIV-1, נגיף האיידס. במחלה זו, העוברת בין חתולים בעיקר באמצעות הרוק, נפגעת מערכת החיסון ואינה מצליחה להתמודד עם זיהומים, עם מחלות ועם התפתחות של תאי סרטן. המחלה אופיינית בעיקר לחתולי רחוב זכרים, הנוטים להיקלע לקרבות ולנשוך זה את זה.

המחלה מתפתחת בשלושה שלבים: שלב אקוטי המאופיין בחום ובנטייה מוגברת לזיהומים פנימיים וחיצוניים; שלב רדום (לטנטי) נטול תסמינים שבמהלכו נחלשת מערכת החיסון בהדרגה ושלב הכשל החיסוני, העשוי להופיע רק לאחר שנים רבות, ובו מערכת החיסון נחלשת עד כדי סכנת חיים. בשלב השלישי עלול החתול למות מזיהומים פשוטים יחסית שלא היו פוגעים בו אילו מערכת החיסון שלו הייתה תקינה.

אף שנגיף ה-FIV אינו מדביק בני אדם, מחלה זו מעסיקה גופים רבים בעולם הן משום הדאגה לחתולים עצמם אך חשוב מכך, עקב ההקבלות הרבות לנגיף האיידס.

למרות המאבק העולמי במגפת האיידס, ממשיכה מחלה זו לגבות אלפי קורבנות מדי שנה. למרות התנגדותם של תאי-הגוף המותקפים, וחרף השימוש בתרופות ייעודיות, מצליח נגיף האיידס, HIV-1, לשרוד ולהתרבות בתא החי ולפתח עמידות הולכת וגוברת.

 

ד"ר מיטל גלילי

ד”ר מיטל גלילי

כוחו של נגיף האיידס נובע מהשונות הרבה בגנום שלו, המתאפשרת באמצעות אחד החלבונים אותו הוא מייצר, חלבון  ה”שעתוק לאחור” (reverse transcriptase). הגנום הנגיפי בנוי מ-RNA, אולם חלבון זה יודע “לתרגם” את אותו RNA לדי-אן-איי בכיוון ההפוך מהתהליך הנפוץ בטבע. FIV ו-HIV-1, כמו רטרו-וירוסים אחרים, יודעים “לשתול” את אותו DNA בגנום של המאכסן, כלומר הגוף הנדבק בהם, ובכך לגרום לתא המאכסן לייצר העתקים חדשים של הנגיף. משום חשיבותו הגבוהה להתרבות הנגיף, חלבון זה מהווה בסיס משמעותי לפיתוחן של תרופות חדשות כנגד מחלת האיידס אשר יאפשרו להתגבר על העמידויות השונות שאותם נגיפים ממשיכים לייצר.

כעת, במאמר שהתפרסם בכתב העת PLOS Pathogens, פרופ’-משנה אכרם עליאן וד”ר מיטל גלילי מהפקולטה לביולוגיה בטכניון הראו לראשונה את מבנה החלבון של הנגיף החתולי בצורתו התלת-ממדית. כך הם גילו באמצעותו את מנגנון העמידות של הנגיף לתרופות כנגד חלבון ה”שעתוק לאחור” – מנגנון המבוסס על תצורת כיס סגורה שמונעת קישור של תרופות מסוג NNRTI.

מבנה זה מדגיש עד כמה חלבוני הנגיפים הללו נתונים לשינויים מזעריים המאפשרים לפתח עמידות כנגד תרופות תוך שימור הפונקציונליות של החלבון, דבר אשר לא נצפה עד היום בנגיף HIV-1. לדברי פרופ’-משנה עליאן, “באמצעות מבנה זה ניתן יהיה לפתח תרופות חזקות וספציפיות יותר שיאפשרו להתגבר על העמידויות המתפתחות בקצב מטאורי בנגיף האיידס. אנחנו מקווים שעל בסיס התגלית שלנו יפותחו תרופות ש’יפרצו’ את אותו כיס וכך יאפשרו לאותן תרופות לעכב את התרבות הנגיף בחתולים. מובן שבשל ההקבלות הקיימות בין FIV ל- HIV-1אנחנו מעריכים שהתגלית תסייע גם במאבק באיידס.”

למאמר לחצו כאן

המבנה הכללי של חלבון החתולים נראה דומה מאוד לזה של  HIV

המבנה הכללי של חלבון החתולים נראה דומה מאוד לזה של HIV

שונות קטנה בכניסה לאתר קישור התרופות חוסמת את הכיס ומונעת את קשירתן של התרופות

שונות קטנה בכניסה לאתר קישור התרופות חוסמת את הכיס ומונעת את קשירתן של התרופות

 

המבנה הכללי של חלבון החתולים נראה דומה מאוד לזה של  ,HIVאך שונות קטנה בכניסה לכיס קישור התרופות חוסמת אותו ומונעת את קשירת התרופות

המבנה הכללי של חלבון החתולים נראה דומה מאוד לזה של ,HIVאך שונות קטנה בכניסה לכיס קישור התרופות חוסמת אותו ומונעת את קשירת התרופות