האיינשטיין הבא

היבא עבוד משפרעם החלה ללמוד בטכניון בגיל 16 כי הלימודים בתיכון שעממו אותה

היבא עבוד

היבא עבוד

באמצע כיתה ט’ ניגשה היבא עבוד למורה שלה למתמטיקה ואמרה לו שסיימה ללמוד את כל החומר לבחינה בחמש יחידות מתמטיקה. ברצינות? הוא שאל, והיא ענתה בחיוב. לאחר שבדק ומצא שאכן, הילדה מוכנה, הוא השיג אישור מיוחד ממשרד החינוך, והיבא ניגשה בסוף כיתה ט’ למבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה וב-5 יחידות פיזיקה. בכיתה י’ היא סיימה את שאר בחינות הבגרות במסגרת אקסטרנית, השלימה פסיכומטרי בציון 738 והחלה ללמוד בטכניון – לא בנוער שוחר מדע אלא כסטודנטית מן המניין בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי.

הטכניון כמובן לא עשה לה הנחות בתהליך הקבלה, אולם כדי לאפשר לה להתחיל ללמוד באקדמיה בגיל צעיר כל כך (16) נדרשו לה אישורים מיוחדים, ובכך סייעו לה באופן אישי שר החינוך נפתלי בנט – שהגדיר אותה בשיחה אישית כ”האיינשטיין הבא של ישראל” – ומנהל אגף החינוך לערבים עבדאללה ח’טיב.

היבא עבוד נולדה בשפרעם בשנת 2000 ולמדה בבית הספר הקתולי אל אוסקופיה. כבר בכיתה ח’ זיהה מנהל בית הספר פארוק פרהוד את יכולותיה החריגות. במקביל ללימודים בחטיבת הביניים ובתיכון היא החלה להשתתף בפעילויות נוער שוחר מדע בטכניון ובתוכנית הפיזיקה “מדע חישובי” במכון דוידסון.

גם הלימודים בטכניון לא ממש קשים עבורה, ובכל זאת היא הפסיקה ללמוד בלט אחרי שבע שנים רצופות – כי “בכל זאת צריך להשקיע כאן המון שעות.” בשנה שעברה כבר קיבלה תעודת “מצטיין נשיא” מנשיא הטכניון, והשנה התקבלה לתוכנית המצוינים של הפקולטה להנדסת חשמל. תוכנית “מצוינים באמ”ת (אלקטרוניקה, מחשבים, תקשורת)” נועדה לדרבן סטודנטים מצוינים למצות את יכולותיהם, לעסוק במחקר כבר במסגרת התואר הראשון ולטפח כישורים שישמשו אותם בעתיד באקדמיה ובתעשייה. כל סטודנט מקבל ליווי מיועץ אישי מצוות המחקר ויכול לעצב במידה מסוימת את מערכת הקורסים שלו. במסגרת התוכנית משתתפת היבא עבוד במחקר במעבדתו של פרופ’-משנה שחר קוטינסקי, חבר סגל בפקולטה. גם העתיד, מבחינתה, נמצא באקדמיה.