פגישה עיוורת עם המדע

השחקן אלן אלדה“לכל מדען יש סיפור. רק צריך ללמוד איך לספר אותו,”  במילים אלה פתח השחקן אלן אלדה את הרצאתו אתמול בטכניון.

אלדה, ששיחק בסדרות האמריקאיות “מ.א.ש” ו”הבית הלבן”, הוא במאי ותסריטאי מוערך, זוכה 6 פרסי גלובוס הזהב ו-6 פרסי אמי. אלדה הוא פרופסור אורח בבית הספר לעיתונאות באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק, מייסדו של “מרכז אלן אלדה לתקשורת המדע” ואחד השמות המוכרים בעולם בתחום תקשורת המדע. דרך סיפורו וחוויותיו כמגיש התוכנית הנודעת Scientific American Frontiers  הדגים אלדה לקהל את חשיבותה של תקשורת מדע אפקטיבית.

“אני עוסק בתקשורת והיתה לי הזדמנות במשך 12 שנה לראיין כ-700 מדענים. זה היה מרתק. טוענים נגד מדענים שהם לא תקשורתיים, אבל בתוכנית נוצרה תקשורת אמיתית. ניסיתי להבין מה הם עושים ולמה זה חשוב, והם היו חייבים להתחבר אלי ולהסביר לי את המחקר שלהם בגובה העיניים.

“הציבור נמצא במצב קשה ביחס למדע. הוא אמור להתאהב במדע, אבל בפועל יש לנו “בליינד דייט” – בעיית אמון, חשדנות וחשש מניגוד עניינים וממניפולציה. אני רוצה שאנשים לא רק יתעניינו במדע אלא שממש יתאהבו בו. לכל מדען יש סיפור בלשי, והוא צריך לספר אותו באופן שיהיה משמעותי עבור הקהל.

השחקן אלן אלדהבתוכנית ראיתי מי הם המדענים באמת, כבני אדם ולא רק כחוקרים. ואז החלטתי שבמקום לחבר את המדען לציבור, אלמד אותו לתקשר ישירות עם הציבור, בעיקר באמצעות אימפרוביזציה. כי זה מה שהכרתי מעולם המשחק. במרכז שהקמנו אנחנו מלמדים תקשורת, כתיבה, איך לספר סיפורים, אימפרוביזציה. כך שגם אם בסופו של דבר התוכן הוא מידע מדעי וטכני מורכב, אפשר להנגיש אותו וליצור התלהבות כלפיו באמצעות סיפור.

“המדע בארה”ב מאבד את השפעתו, ועלינו לעשות עבודה טובה יותר בתקשורת המדע. צריך להבין שהמדע אינו רק ‘חוות דעת נוספת’ אלא דרך להבין את המציאות, ולכן עלינו להשיב את האמון במדע.”

אלדה התארח בטכניון כחלק מסדנת תקשורת המדע שהעביר, יחד עם מדריכים ממרכז אלן אלדה לתקשורת המדע, לחוקרים במסגרת תוכנית המנהיגות STEM  שייסד מורט צוקרמן. תוכנית זו נועדה לקדם מחקר משותף של חוקרים בשלבי דוקטורט ופוסט-דוקטורט בארה”ב ובישראל באמצעות מלגות ויוזמות חינוכיות בתחומי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה .

השחקן אלן אלדה