מדליית זהב לפרופ’-מחקר יצחק אפלויג

פרופ' אהוד קינן נשיא החברה הישראלית לכימיה מעניק את הפרס לפרופ'-מחקר יצחק אפלויג

פרופ’ אהוד קינן נשיא החברה הישראלית לכימיה מעניק את הפרס לפרופ’-מחקר יצחק אפלויג

החברה הישראלית לכימיה העניקה בכנס השנתי שלה את מדליית הזהב של החברה לנשיא הטכניון לשעבר פרופ’-מחקר יצחק אפלויג מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון. זאת כהוקרה על תרומתו לכימיה של סיליקון ולכימיה חישובית ועל מנהיגותו המדעית. מדליית הזהב היא אות ההוקרה הגבוה ביותר של החברה הישראלית לכימיה, ופרופ’-מחקר אפלויג מצטרף לעמיתיו מהטכניון הפרופסורים אברהם הרשקו, אהרן צ’חנובר ודן שכטמן שזכו במדליה בעבר.

פרופסור אפלויג נולד בבוכרה, אוזבקיסטן, ועלה לישראל בגיל שלוש. הוא השלים את כל תאריו האקדמיים באוניברסיטה העברית והצטרף לטכניון כחבר סגל בשנת 1976. בשנים 2001 עד 2009 כיהן כנשיא הטכניון.

פרופ’ אפלויג, המשלב במחקריו ניסוי ותיאוריה, הוא מחלוצי השימוש בכלים חישוביים המבוססים על תורת הקוונטים לניבוי תכונותיהם של מולקולות ומחלוצי הכימיה של תרכובות אורגנו-סיליקון. הוא זכה בפרסים חשובים רבים ובהם פרס טאוב של הטכניון להצטיינות אקדמית ופרסי הצטיינות בהוראה, פרס הומבולדט, פרס האגודה היפנית לקידום המדע, פרס החברה הישראלית לכימיה ופרסי Wacker והאגודה האמריקאית לכימיה בתחום הכימיה של סיליקון. הוא דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה הטכנית של ברלין, חבר  באקדמיה האירופית, חבר כבוד באקדמיה האמריקאית לאמנויות ומדעים ובעל אות כבוד מנשיא גרמניה.