מתופף את דרכו לדוקטורט

אסף הרשקוביץ, בן 31, יחל בקרוב את הדוקטורט במקביל לעיסוקיו המגוונים בעולמות המוזיקה והקפוארה

אסף הרשקוביץ

בקרוב יתחיל אסף הרשקוביץ את לימודי הדוקטורט בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון. הוא נולד ברמת גן לפני 31 שנה. אביו, שנפטר לפני ארבע שנים, היה מהנדס מבני משק ותכנן ובנה הרבה רפתות בישראל. “ממנו קיבלתי את הערך של לימודים, את ההבנה שלימודים זה לא רק חשוב אלא מעניין.” גם המוזיקה הייתה נוכחת בבית, וכבר מגיל צעיר היה מאלתר לו במה ומיקרופון מצעצועים ומופיע מול כולם.

אחרי לימודי התיכון – כיתת מחוננים בבית הספר אוהל שם ברמת גן – התגייס לתותחנים, שם התקדם עד לתפקיד מ”פ בהשלמה החיילית. בתום שש שנות שירותו הצבאי השתחרר וטס לברזיל כדי להשתלם בתחום שבו עסק מכיתה ט’: קפוארה. “זה היה היעד היחידי שעמד על הפרק מבחינתי. היה לי ברור שאני טס לברזיל ומעמיק את הידע שלי בקפוארה. חוץ מהאימונים הפיזיים ומהאטרקציות התיירותיות התאהבתי בתרבות, במוזיקה ובאווירה הברזילאית כולה.”

עוד בהיותו בברזיל הוא נרשם לטכניון וחזר היישר ללימודים לתואר כפול במדע והנדסה של חומרים ובכימיה. “הגעתי לטכניון אחרי שש שנים שרובן בפיקוד, כלומר אחריות גדולה, ואמרתי לעצמי שעכשיו אהיה אדון לעצמי ואתמקד רק בלימודים.”

תוך שלושה חודשים התמוססה ה”שאיפה” הזאת לטובת פעילות באס”ט – אגודת הסטודנטים בטכניון – בתחילה כנציג סמסטר, אחר כך כיו”ר ועד חומרים וחבר בדירקטוריון אס”ט וכיום כיו”ר תארים מתקדמים באס”ט. “תמיד הרגשתי, ודאגתי להגיד שכיף ללמוד בטכניון. באמת. יש המון סטיגמות ושמועות, אבל מי שלומד כאן יודע להעריך לא רק את הרמה האקדמית הגבוהה אלא גם את החיים התרבותיים והחברתיים שיש כאן. גם היום, כשאני עם הפנים לדוקטורט, אני עדיין רואה את השירות שהאגודה נותנת לסטודנטים כגורם מרכזי בחיי הקמפוס.”

קבוצת המחקר של פרופ’ משנה יכין עברי, אסף הרשקוביץ השלישי מימין

לקראת תום התואר הראשון היה לו ברור שהוא ממשיך לתואר שני, ואז נתקל במודעה של פרופ’-משנה יכין עברי, חבר סגל חדש בפקולטה להנדסה ומדע של חומרים, שנחת בטכניון אחרי פוסט-דוקטורט ב-MIT. “התייעצתי עם סטודנטים לתארים מתקדמים והם הזהירו אותי שלהשתתף בהקמת מעבדה מאפס זאת משימה מאוד מורכבת. אבל ידעתי שזה גם אתגר מרתק, והלכתי על זה. בדיעבד, הבחירה ביכין הייתה מעולה כי יכין הוא מנחה שמאפשר חופש פעולה נרחב אבל יודע גם ללחוץ ולמקד כשצריך.”

במסגרת התואר השני, שיתחלף בקרוב בדוקטורט, הוא חוקר חומרים פֶרואלקטריים ייחודיים – חומרים הזוכרים את הכיווניות החשמלית שלהם. “החומרים האלה מאופיינים בכיווניות חשמלית שאפשר לשנותה באמצעות מתח חיצוני, ואני מתמקד בהשפעת הטמפרטורה על תכונות אלה. הקו המנחה שלנו בעבודה הוא שאיפה להבנה של התהליכים הפיזיקליים הבסיסיים ופיתוח רעיונות ליישומים טכנולוגים מתקדמים.” המחקר נעשה בעיקר באמצעות מיקרוסקופיית כוח אטומי (AFM), ולכן יחל הדוקטורט בשהות בת חודש בטיוואן, שם ילמד הרשקוביץ כיצד לגדל שכבות ננומטריות מאחת מקבוצות המחקר המובילות בעולם בתחום זה.

במקביל ללימודים התובעניים בטכניון, ול-45 ימי מילואים בשנה, אסף ממשיך לעסוק בקפוארה בגבעתיים כחלק מקבוצת “Cordao De Ouro” וכמי שמוביל שם קבוצת הופעות. בשנים האחרונות גם עבר קורס מדריכי אמנויות לחימה בווינגייט והספיק להעביר שיעורים בהתנדבות בטכניון. האהבה הגדולה שלו למוזיקה וקצב לא פסקה מעולם, ובמהלך השנים הוא הצטרף ללהקת המתופפים האפרו-ברזילאית Black Samba שאותה הוא מנהל כיום. “עומס הלימודים בטכניון גדול ממילא, וקצת חששתי שהחזרות יהיו קשות מדי, אבל מהר מאוד גיליתי שכל מה שקשור בלהקה הזאת, והאהבה הגדולה שאנחנו מקבלים מהקהל, רק מעלים את המוטיבציה להצטיין ולהצליח בכל התחומים.”