הוענקו פרסים בתחרות לחידושים ביטחוניים

הכנס השנתי “ביטחון ומלחמה בטרור – האתגר המדעי” התקיים בטכניון. במסגרת האירוע הוענקו פרסים לסטודנטים על פרויקטים מצטיינים בתחום הפיתוח הביטחוני

הזוכה בפרס הראשון מאיר נמירובסקי

הזוכה בפרס הראשון מאיר נמירובסקי

מערכת תצפית אוטונומית, מערכת לקבלת החלטות בספינה ושמיכת הגנה מפני רסיסים – אלה הפיתוחים הזוכים בתחרות לחידושים ביטחוניים של המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון בטכניון לשנת 2017.

הפרסים לסטודנטים המצטיינים הוענקו במהלך הכנס “ביטחון ומלחמה בטרור – האתגר המדעי”, שהתקיים זו השנה ה-14 בטכניון מטעם המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון, בראשות תא”ל (מיל’) פרופ’ יעקב נגל, שבמסגרתו מתנהלים המכוניםPMRI  ו-MADRI  והמכון לחקר ביטחוני עתידי ע”ש משפחות מדבדי, ד”ר יחיאל שוורצמן, רעיה וד”ר פטר גנסלר. השנה הכנס זכה לתמיכה גם מלשכת סגן המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, בראשותו של פרופ’ דניאל ריטל. את הרצאת הפתיחה בכנס נשא אלוף (מיל’) יעקב עמידרור.

בפרס הראשון זכו מאיר נמירובסקי מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל וסתיו סופר מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון. השניים פיתחו מערכת תצפית אוטונומית המזהה אובייקטים חשודים ומתריעה עליהם בזמן אמת. לדבריהם, “המערכות הקיימות מספקות מידע רב, אך ניתוחו מצריך כוח אדם רב ומיומן, וכאשר הניתוח מבוצע בשטח הוא גוזל מזמנם של הלוחמים ומתשומת לבם.” המערכת שפיתחו משלבת רכיבים אופטיים וחישוביים ואלגוריתם עיבוד תמונה מתחום הלמידה העמוקה (Deep Learning), המספק למערכת יכולות של למידה ושיפור עצמי. המערכת לומדת לזהות אובייקטים רלוונטיים (חייל, נשק, קסדה וכו’) ומשתפרת ככל שהשימוש בה תכוף יותר.

בפרס השני זכו בני הזוג אורי יוסילביץ מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון ואשתו דניאל יוסילביץ מהפקולטות למתמטיקה ולמדעי המחשב על פיתוח מערכת קבלת החלטות בספינה.  אורי, בוגר האקדמיה הימית של קורס חובלים (בשיתוף אוניברסיטת חיפה), לומד כיום לתואר ראשון נוסף בהנדסת מחשבים ותוכנה בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון. דניאל, ששירתה בצבא כמפקדת צוות וכמפקדת מחלקה, לומדת בטכניון במסלול המשולב בפקולטות למתמטיקה ולמדעי המחשב.

הזוכה בפרס הראשון סתיו סופר

הזוכה בפרס הראשון סתיו סופר

השניים פיתחו מערכת לצמצום נזקים בספינות צבא. זוהי פלטפורמה מבוססת מידע לקבלת החלטות, העוקבת אחר נתוני מערכות הבקרה של הספינה (גלאי העשן, לדוגמה) ומעדכנת את הגורמים הרלוונטיים בזמן אמת. המערכת מבוססת על נהלים קיימים בנוגע למקרים ותגובות בספינה ומעבירה לבעלי התפקידים הנחיות לתגובה אופטימלית לצמצום הנזק והסכנה. זאת תוך תקשורת בזמן אמת עם מערכות הספינה ועם גורמים חיצוניים כגון שירותי הכיבוי.

בפרס מיוחד מטעם פיקוד העורף זכה מתן ימפולסקי, שפיתח שמיכת הגנה מפני רסיסים. ימפולסקי, הלומד במסלול ביוכימיה מולקולרית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, שירת כקצין בקרה אווירית בחיל האוויר. השמיכה שפיתח מיועדת למי שמסיבות שונות אינו יכול להתמגן כראוי בפרק זמן קצר – למשל אנשים הנמצאים בשטחים פתוחים כגון שדות, מטעים וחוף הים. לדברי ימפולסקי, “השמיכה שפיתחתי מיועדת בעיקר נגד רסיסים הניתזים מראשי-קרב מאולתרים המכילים מסמרים, שברי מתכת וכו’. היותה קלה לנשיאה – 4 ק”ג לכל היותר – מאפשרת למשתמש לשאת אותה לכל מקום ולהתגונן מפני הרסיסים כשהוא רחוק ממחסה מוסדר.”

אלוף (מיל’) יעקב עמידרור מהמרכז למחקרים אסטרטגיים בירושלים נשא את הרצאת הפתיחה בכנס. עמידרור שימש כראש המטה לביטחון לאומי, ראש חטיבת המחקר באמ”ן, המזכיר הצבאי של שר הביטחון ומפקד המכללות הצבאיות. בהרצאתו על התפתחות המצב הגיאו-פוליטי באזורנו אמר עמידרור כי “אנו נמצאים בתקופה הפכפכה ואלימה שאינה צפויה להסתיים בקרוב. ישראל היא הדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור, ושאר המשטרים הם חיבור של דיקטטורה, שחיתות ואבטלה גבוהה – שילוב שמנבא אי יציבות ומחאות עממיות.

“עם זאת, על מדינת ישראל מרחף איום קיומי אחד בלבד: איראן גרעינית. יש בישראל גורמים המזלזלים באיום הזה, אבל מי שבקיא בנתוני המודיעין מבין שהאיראנים אכן רוצים להשמיד את מדינת ישראל, וזאת באמצעות טילים בטווח הקצר ונשק גרעיני בטווח הארוך, מתוך שאיפה להגשים את החלום הנושן של חצי הסהר הפרסי – אימפריה שתגיע עד הים התיכון. זהו מצב של א-סימטריה משום שעלינו לנצח תמיד, וכאן טמונה חשיבותו של הטכניון – היכולת להקדים את האויב מבחינה טכנולוגית. היתרון הזה קריטי למדינת ישראל.”

 

הזוכים בפרס השני בני הזוג אורי ודניאל יוסילביץ

הזוכים בפרס השני בני הזוג אורי ודניאל יוסילביץ

תא”ל אליעזר טולדנו, שיחל בקרוב את כהונתו כמפקד אוגדת עזה, סקר את התפתחות צה”ל מאז תקופת היישוב ועד היום. תא”ל טולדנו, מח”ט הצנחנים לשעבר וכיום המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אמר כי  “בתחילת הדרך היה הכוח טמון ברוח, כלומר באומץ ובדבקות. כיום ברור שהרוח אינה מספקת ושהטכנולוגיה כבר אינה הערת שוליים אלא מרכיב מרכזי ביכולת הצבאית. הטכנולוגיה מגדירה את מסגרת הפעולה, ועל המפקד כיום להכיר ולהבין אותה. לא מספיק שיהיו לנו אנשי טכנולוגיה בעורף; עלינו לבזר את הידע הטכנולוגי עד לרמת הלוחם.”

 

בכנס הוצגו גם כמה פיתוחים חדשים של חוקרי הטכניון הממומנים מתקציב ה-PMRI  במסגרת המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון. ד”ר ארז ריבק מהפקולטה לפיזיקה בטכניון הציג את “הטלסקופ הנפרש” – אחד הפיתוחים הבשלים ביותר הנתמכים על ידי המרכז. ד”ר ריבק, שעבד בעבר בנאס”א, הסביר כי פיתוחו של טלסקופ חלל מציב אתגרים רבים שכן כדי שיתאים לשיגור הוא חייב להיות קל וקומפקטי בממדיו, אך כדי שיהיה אפקטיבי נדרשת לו מראה גדולה. הפתרון, כאמור, הוא טלסקופ הנפרש בחלל. הטלסקופ שפיתח ד”ר ריבק שוקל 16 קילו וממדיו בשיגור 20x30x30 ס”מ. בחלל הוא נפתח באופן אוטונומי לקוטר של 90 ס”מ. במחקר שותפים חוקרים נוספים מהטכניון ובהם פרופ’ אהוד בכר, פרופ’ פיני גורפיל ופרופ’ סטיב ליפסון.

פרופ’ אלון גני מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל הציג בכנס גישה חדשנית לשיפור יעילותם של מנועי דלק מוצק באמצעות תוספת נוזל (מחמצן נוזלי). גישה היברידית זו משפרת את יעילות המנוע במונחים של פוטנציאל אנרגטי.

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

אלוף (מיל’) יעקב עמידרור

פרופ’-משנה יזהר אור מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון הציג פיתוחים בתחום של “רובוטיקה רכה” – רובוטים אלסטיים, נטולי מפרקים, המפותחים בהשראת הטבע ומפגינים יתרונות עצומים על רובוטים מפרקיים. בין השאר הוא הציג רובוטים שפותחו במעבדתו ומחקים את תנועת הזחל Inchworm.

 

המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון (CSST) נחנך בטכניון בשנת 2002, במטרה לקשר בין הטכניון למערכת הביטחון בארץ ולגורמים בעולם. זהו מרכז בין-תחומי התומך במחקרים פורצי דרך שיש להם יישומים פוטנציאליים הן במערכות ביטחוניות והן בשוק האזרחי. תחומי המחקר רבים ומגוונים: אב”כ, חלל, עיבוד תמונה, אנרגיה, לייזרים ועוד. עיקר המימון מגיע מ-PMRI ומ-MADRI – שתי קרנות של הפילנתרופ הקנדי פיטר מונק.

משתתפי הכנס הודו לפרופ’ אמריטוס אבי מרמור, שהוביל את המרכז מאז היווסדו ועד מאי 2017 ולרינת קליין שריכזה את עבודת המרכז ואיחלו הצלחה למחליפיהם תא”ל (מיל’) פרופ’ יעקב נגל ולד”ר תמר מילגרם מסטר, רכזת המחקר והמינהל של המרכז.

איור של שמיכת הגנה מפני רסיסים שפיתח מתן ימפולסקי שזכה בפרס מיוחד מטעם פיקוד העורף

איור של שמיכת הגנה מפני רסיסים שפיתח מתן ימפולסקי שזכה בפרס מיוחד מטעם פיקוד העורף

תא"ל (מיל') פרופ' יעקב נגל, ראש המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון

תא”ל (מיל’) פרופ’ יעקב נגל, ראש המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון