לכבות את השריפה הבאה

תערוכה שנפתחה בחיפה מציגה פרויקטים של סטודנטים בטכניון בנושא גל השריפות שהתחולל בצפון בנובמבר 2016

סמנכ"ל התפעול של הטכניון זהבה לניאדו

סמנכ”ל התפעול של הטכניון זהבה לניאדו

במלאת שנה לגל השריפות בצפון נפתחה בחיפה תערוכה ייחודית המציגה את הנוף לאחר השריפה בעיני סטודנטים מהטכניון, בהנחייתה של האומנית דלית שרון. הסטודנטים הציגו את העבודות בארוע שהתקיים במתנ”ס רמות ספיר בחיפה, שם מתקיימת התערוכה.

הצגת העבודות נערכת כשנה לאחר השריפות שהובילו לפגיעה ב-800 בתים, לפינויים של 17,000 תושבים מבתיהם, לשריפת 25,000 דונם ולמאמצי כיבוי שכללו הטלת 9,000 טונות מים על האש.

“הטכניון סייע לנפגעי השריפה במגורים במעונות וביצירת חלופה עבור ילדי גן שנשרף, ומאז אנחנו משתפים פעולה בפרויקטים רבים עם רשויות הכיבוי, העירייה ומשטרת ישראל,” אמרה סמנכ”ל התפעול של הטכניון זהבה לניאדו. “הטכניון מרחיב את מעורבותו בעיר חיפה, והשאיפה שלנו היא לקיים פעילות קבועה בקרב התושבים.”

 

דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון פרופ’ איריס ערבות אמרה כי “מיד לאחר גל השריפות, עוד לפני שידענו את כל הפרטים, התכנסנו בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ביוזמת פרופ”ח אלון-מוזס, ראש המסלול לאדריכלות נוף. תוך זמן יצאנו לשטח בשיתוף החממה החברתית בטכניון. בעקבות זאת למדנו, גיבשנו תוכניות והצענו הצעות בתהליך שבו היו מעורבים סטודנטים ומורים רבים בפקולטה.”

 

דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ' איריס ערבות

דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ’ איריס ערבות

פרופ”ח אלון-מוזס אמרה כי “לטכניון חשוב להיות מחובר לקהילה, לחזור לשכונת הדר שם פעלה הפקולטה בעבר במסגרת הקמפוס ההיסטורי, ולהציג במתנ”ס המקומי ולא בקמפוס או בעירייה. רבים מהסטודנטים הם תושבי חיפה ולכן נרתמו לפעולות השונות לאחר השריפה: קורס לתיעוד השריפה, ועדת מומחים משותפת לטכניון ולגופים אחרים וסדרה של קורסים אקדמיים שעסקו בשריפה מהיבטים שונים. השפעתנו על העירייה מוגבלת, אבל אנחנו מעמידים לרשותה ידע רב, כלומר זורעים זרעים ומקווים שהרשויות ישקו אותם וייהנו מפירותיהם.”

 

הפרויקטים המוצגים בתערוכה הם:

פתרונות קהילתיים למתכנן – פרויקט של ירון צלניק, זהר ארני, נחום שי ובר מאירוביץ’ שפותח בקורס “טבע עיר שריפה” בהנחיית פרופ’-משנה דניאל אורנשטיין: יצירת אזורי חיץ המבוססים על פעילות אנושית קהילתית באזור הממשק בין העיר לטבע.

מוצב – פרויקט של רם סגל במסגרת הקורס “עיצוב תומך חיים” בהנחיית דניאל מטקלף: שמירה אוכלוסיית הצב הארץ הישראלי הנמצאת בסכנת הכחדה.

מערכת חיישנים לזיהוי מוקדם של שריפות ולהתראה עליהן – פרויקט של מוהנד מרוואת ומוחמד חג’גרה מהפקולטה להנדסת חשמל, בהנחיית קובי כוחיי מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי.

הרקבה – פרויקט של נעם אטיאס במסגרת הקורס “עיצוב תומך חיים” בהנחיית דניאל מטקלף: עידוד ההתאוששות העצמית של המערכת האקולוגית באמצעות שימוש בשאריות הגזם ובפסולת הטבעית הנשארות בשטח לאחר השריפה.

טיפוס מקומי – פרויקט של אדר שרף, מורן בריסקר וזהר ארני במסגרת סטודיו אדריכלות נוף בהנחיית תמר דראל פוספלד ויעל סופר: תכנון מחדש של גבעת זמר בחיפה.

תיעוד של התחדשות היער

תיעוד של התחדשות היער

טיפוס מקומי – צילום מתוך הפרויקט של אדר שרף, מורן בריסקר וזהר ארני

טיפוס מקומי – צילום מתוך הפרויקט של אדר שרף, מורן בריסקר וזהר ארני

הרקבה – פרויקט של נעם אטיאס

הרקבה – פרויקט של נעם אטיאס

 

 

תמונה מתוך הפרויקט "נקודת מפנה"

תמונה מתוך הפרויקט “נקודת מפנה”

שרידי השריפה וצילומיהם

שרידי השריפה וצילומיהם

מוצב – פרויקט של רם סגל

מוצב – פרויקט של רם סגל